5 tips för bra digitala tävlingar

Vi stöter på dem dagligen i våra sociala flöden. Gilla, dela, tagga vänner, skriv slogans, motivera varför du ska vinna och så vidare. Att ordna digitala tävlingar är inget nytt. Men ändå är det många företag som skapar mindre lyckade tävlingar. Och även de som bryter mot lagen.

Så vad bör du tänka på när du skapar en tävling på exempelvis Facebook, Instagram eller Twitter? Vilka regler gäller? Och vad gör det till en lyckad tävling som många vill delta i? Här kommer fem tips att tänka på.

1. Vad vill du få ut av tävlingen?

Börja med att fundera på varför du vill ha en tävling. Är det för att…

  • sprida varumärket?
  • aktivera publiken?
  • få in mailadresser till nyhetsbrevet?
  • promota en ny produkt?

Om du har ett tydligt mål blir det enklare att skapa en bra tävling och följa upp resultatet.

2. Vilken publik vill du nå?

Genom att tänka ut vem du vill nå blir det också enklare att både forma själva tävlingen och välja vilken kanal den ska synas i. Tänk även på att priset ska vara anpassat till målgruppen.

3. Se till att besväret för att delta matchar vinsten

Ibland ser jag tävlingar där man ska utföra alldeles för många moment för en väldigt liten vinst. Då blir det inte värt det. Samtidigt får det inte vara allt för enkelt heller. Försök hitta en bra nivå på vinst och motprestation.

Tips! Du vill så klart ha maximal spridning men tänk på att inte alla vill visa att de tävlar i sina flöden. För vissa är flödena viktiga och de vill inte ha reklam där och de kanske inte vill störa sina följare med reklam. Om du kommer kräva att man ska lägga något på sitt flöde, se då till att det är något som kan uppskattas även av dess följare.

4. Inkludera varumärket?

Att kräva att exempelvis en produkt ska ingå i en publicerad bild ökar så klart synligheten men kan göra att färre deltar. Det blir en avvägning som är bra om du har tänkt igenom innan. Om du väljer att inte ha med produkten kan du istället välja att spela på en viss känsla som du vill ska förknippas med ditt varumärke. Låt säga att du säljer resor och har en tävling skulle du exempelvis kunna be deltagarna lägga upp en bild på sitt bästa sommarminne och hashtagga med din utvalda hashtag så du och alla andra kan se tävlingsbidragen. Då får du positiva minnen ihop med ditt varumärke.

Tips! Om du använder hashtags, glöm inte att dubbelkolla så ingen annan använder just den hashtag du tänker dig.

5. Följ lagen

Här är det två delar att ta hänsyn till. Den ena är Sveriges egna lagar och då främst Lotterilagen. Enligt den får inte slumpen avgöra vem som vinner, då blir det istället ett lotteri. Och det krävs speciella tillstånd för lotteri, något som privatpersoner och företag inte tilldelas. Läs mer på Lotteriinspektionens hemsida. Så istället för slumpen krävs en motprestation av deltagaren och här är det inte tillräckligt att gilla eller dela något, det krävs en större insats.
Utöver lotterilagen så gäller det att ha koll på kanalernas egna regler.

Så här skriver exempelvis Facebook:
”Kampanjer kan administreras på sidor eller i applikationer på Facebook. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna).”
Källa 2015-12-09: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Här kan du läsa kanalernas egna riktlinjer:
FacebookInstagramTwitter