5 tips till dig som ska köpa hemsida

Ett beslut finns att en ny hemsida ska tas fram. Första tanken många har är att Googla och ta in offerter, du behöver veta vad det kostar. Men vem ska du fråga? Och vad ska du fråga efter? Hur vet du att du får det du behöver? Innan du börjar leta, gå igenom dessa fem punkter. De kan bli väl investerade minuter.

1) Börja internt

För det större bolaget

Välj ut några nyckelpersoner i bolaget och skapa en liten projektgrupp. Exempelvis en säljare, en från kundtjänst, en från ledningen och en från marknadsavdelningen. Diskutera helt öppet, utan att bestämma något, hur en hemsida skulle kunna hjälpa företaget att nå sina mål. Hur kan kundtjänst ha nytta av en hemsida? Hur kan sälj använda den som ett säljverktyg? Hur gör era konkurrenter på nätet? Dra nytta av kompetensen inom företaget, de som dagligen träffar kunderna och ser verksamheten ur annat perspektiv. Skriv ner era tankar men även eventuella frågor och funderingar.

För dig som är egen företagare

Är du egen företagare får du göra denna del på egen hand. Använd internet och skanna av hur dina konkurrenter gör och försök hitta en egen väg utifrån det ditt företag står för och har för mål. Hur kan hemsidan hjälpa ditt företag att nå sina mål? Vad kan du göra själv och vad behöver du hjälp med? Hur mycket tid i veckan har du att lägga på hemsidan?
Skriv ner alla tankar men även frågor och funderingar.

Här är inte tanken att du/ni ska hitta lösningen på egen hand. Utan att du ska få fram ett bra diskussionsunderlag att ha med till webbyrån.

2) Budget

Det kan vara svårt att sätta en budget innan du vet vad det kostar och innan du ens vet vad du behöver. Men ofta finns det ändå någon form av gräns för vad som är rimligt för bolaget.
Ha med dig att till en viss nivå så får du ofta vad du betalar för när det gäller hemsidor. Det finns billiga alternativ där en mall används och du kommer upp på webben inom någon timme. Sen om du får ut så mycket av den hemsidan är en annan sak.
Betalar du lite mer kan du få något skräddarsytt men framförallt hjälp med hur du kan nyttja hemsidan på bästa sätt inom verksamheten. Samt någon att samarbeta med efter att hemsidan är publicerad, så den ständigt kan utvecklas.
Om du inte önskar den billigaste och mallbaserade hemsidan så får du räkna med minst 15.000 – 20.000 kr ex moms för en enklare hemsida. Sen beror det helt på vilka funktioner hemsidan ska ha och hur mycket den ska innehålla. Upp till 40.000 kr ex moms är inte alls orimligt för en större hemsida. Inte om du väljer en webbyrå som kan hjälpa dig att verkligen skapa något som är bra för företaget och som i sig kan generera något tillbaka.

3) Resurser

Vilka resurser finns internt? Har du någon som kan arbeta med hemsidan när den är klar? Eller gör du det själv? Har du någon som kan fota, skriva och ta fram underlag till webbyrån? Se över vad du har möjlighet att lösa på egen hand och vad som behövs extern hjälp med. I det större bolaget; utse gärna en projektledare som blir länken mellan företaget och webbyrån. Den personen har till ansvar att ta in all respons och allt material från sina medarbetare. Men gärna även se till att det som passerar till webbyrån följer de riktlinjer som senare kommer sättas upp för hemsidan. Så inte allt som tycks och tänks inom bolaget tas med, utan enbart det som verkligen hjälper hemsidan med det jobb den ska utföra.

4) Se till helheten

Hur ska du få ihop hemsidan med övrig marknadsföring? Kommer du behöva en byrå med mer bred kunskap? Kommer du behöva hjälp med sociala medier, webbkampanjer, logotyp, trycksaker och grafisk form? Att välja en byrå som kan se till helheten av din kommunikation är en stor fördel. Någon som har förståelse för andra marknadsåtgärder och som kan koppla ihop dessa med hemsidan.

5) Det viktiga valet – vem får du störst förtroende för?

När du nu gått igenom grundtanken med hemsidan, vad du har för resurser internt och vet ungefär vilken budget som finns så blir det lättare att leta byrå. Du har även en del tankar om andra delar som webbyrån bör vara bra på. På så vis kan du direkt sålla bort en stor del och fokusera på de som uppfyller grundkraven.
Var inte rädd för att fråga andra företag, vars hemsidor du gillar, vem som byggt deras. Ta gärna referenser från webbyråerna och kolla vad deras kunder uppskattar mest med just den webbyrån.
Kolla igenom dess portfolio. Ser allt likadant ut? Eller ser det ut som att de anpassar sina lösningar efter kunderna?

När du hittat ett par kandidater du gillar, ring upp dem och ställ alla tänkbara frågor. Och känn efter vem du får störst förtroende för. För i slutändan så måste du hitta en byrå som du litar på och trivs med. Du måste känna att byrån du anlitar gör det bästa för just dig och vet vad de pratar om. Att de kommer med kreativa idéer och kanske inte alltid gör som du säger med automatik, bara för att. Utan är måna om att göra något bra och kan motivera sina förslag.

Men designen då?

Ja, jag vet. Många vill så gärna få se en design direkt. Men hur ska en arkitekt kunna rita upp ett hus innan han vet vem som ska bo i det, vart det ska ligga, hur det ska användas och vilka delar som ska prioriteras? Bästa resultatet får vi om vi först börjar med att ta reda på vem som ska använda hemsidan och vad den ska åstadkomma. Och när vi vet det, då tar vi fram innehåll och börjar skissa på en grundstruktur. Sen drar vi igång med designen för att på bästa sätt framhäva det vi kommit fram till.

Så ha tålamod. Har du hittat en webbyrå du litar på, som är lätt att kommunicera med, som har mycket erfarenhet och bra referenser att visa upp, då kommer det med stor sannolikhet att bli bra.

Taggar:

Lämna en kommentar

Priser och offert

Hör av dig för mer information, riktpris eller offert.

Odd Kommunikation AB
Västergatan 7, 352 31 Växjö
0470 - 286 00
hej@odd.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

         

Varukorg