Mailutskick

Att äga en egen maillista som du kan göra riktade utskick till, är en av dagens mest effektiva säljkanaler.

Hur kan du använda dina mailutskick i din business?

Vi börjar med att titta på vad du kan ha dina mailutskick till. Här kommer ett par exempel.

  • Hålla kontakten
    Perfekt för dig som inte dagligen har kontakt med alla kunder. De blir påminda om dig och har ditt företag top-of-mind om de med jämna mellanrum får utskick från dig.
  • Merförsäljning
    Perfekt sätt att bearbeta befintliga kunder och få dem att köpa fler av dina tjänster/produkter.
  • Ge mervärde
    Dela med dig av din expertis och ge tips och inspiration till alla följare. Då kommer de fortsätta att vilja få dina mail.
  • Erbjudanden
    Utskicken får inte vara för säljande och reklamiga. Men ett bra erbjudande då och då är så klart okej.
  • Utbildningar
    Gör små miniutbildningar som automatiskt skickas ut med jämna mellanrum.
  • Dra trafik till hemsidan
    Vi erftersträvar alltid att få mycket trafik till hemsidan då det ofta är där vi har vår bas och det gynnar sökoptimeringen. Mailutskick är ett bra sätt att dra trafik till hemsidan. Länkar till exempelvis en blogg ger både mervärde och länkning, win-win för både dig och kunden.

Varför är mailutskick så effektivt?

Till skillnad mot sociala medier så äger du din egen maillista. Du styr vad som ska hända med den. Facebook och Instagram är plattformar vi inte har kontroll över och vi vet inte vad som händer med dem i framtiden. Så om du ska se det långsiktigt rekommenderar vi att du satsar på att bygga en maillista och inte bara kör på sociala medier. En kombination är så klart det bästa.

När en person tackat ja till att ta emot dina mail så kan du skicka anpassade budskap som kommer rakt in i personens mailkorg. Och där kan det, beroende på mottagaren, leva ganska länge. Och chansen att budskapet når mottagaren är betydligt högre via mail än via sociala medier.

Så här kan vi hjälpa dig med mailutskick

  • Skapa snygga utskick som matchar din hemsida och grafiska profil.
  • Skapa listor för dina kommande mottagare.
  • Schemalägga utskick.
  • Följa upp statistik och ge dig en rapport på vilka som öppnat och vilka länkar de klickat på i mailet.
  • Utbilda dig om du vill kunna skapa och skicka mailutskick på egen hand.
  • Koppla maillistor till din hemsida så besökarna kan anmäla sig där till dina mailutskick.