Hur du får fler klick på dina inlägg och annonser på Facebook

Facebook har en funktion där du i dina inlägg och annonser kan lägga till en call-to-action-knapp. Med call-to-action menas att knappen uppmanar till en handling, att gå vidare. Publiken är mer benägen att gå vidare i exempelvis en köpprocess om det finns en tydlig knapp som uppmanar till handling. Det kan vara en uppmaning om köp, att lära sig mer, en bokning eller anmälan till något. Det ökar chanserna att fler klickar.

Detta är inget som är unikt för Facebook utan något du bör ha med dig i all kommunikation med din publik, som exempelvis på din webbsida och i dina nyhetsbrev.

Här är ett exempel på hur det kan se ut i en annons från Facebook.

Mobilannons med handlingsuppmaning

Det finns följande typer att välja på:

  • Boka nu
  • Ladda ned
  • Läs mer
  • Köp nu
  • Gå med

 

Facebook call-to-action knapp

Fler fördelar

Facebook har en regel som säger att bara 20% av bilden i en annons får innehålla läsbar text. Det finns även en begränsning i hur mycket text som får stå runt om annonsen. Det gör att varje bokstav är viktig och om du använder knappen kan du använda övriga textdelar till annat än att uppmana till klick.

När ska du använda call-to-action-knappen?

Varje gång du delar en länk på Facebook där du vill att publiken ska klicka sig vidare så blir det naturligt att använda en handlingsuppmaning. Och att då göra det med en knapp gör det enklare för publiken att klicka.

Använd en knapp när du exempelvis vill:

  • Sälja något
  • Att publiken ska registrera sig för nyhetsbrev
  • Driva trafik till blogginlägg
  • Få publiken att ladda ner en pdf

Vilken uppmaning fungerar bäst?

Ett tips är att testa de olika handlingsuppmaningarna. Ibland kanske en mjukare approach passar bättre, som  Läs mer. Och ibland kanske en mer direkt uppmaning som Köp nu passar bättre. Testa dig fram och mät resultatet.