Hur du använder hashtags

En hashtag är ett ord eller fras som inleds med en symbol som vi ofta kallar för nummertecken, staket eller brädgård, #. Det används i sociala medier som Instagram, Twitter, Facebook och LinkedIn. Du kan exempelvis använda en hashtag för att förtydliga det du skriver men även för att fler ska hitta dig och på så vis få fler följareNär du skapat en hashtag går det att klicka på den för att se alla inlägg där just den taggen använts. På Instagram kan du även följa hashtags, likt som du följer ett annat konto. Och på så vis ha koll på ett visst ämne och se vad andra skriver om det. 

Exempel på hur du kan använda hashtags i inlägg:

  • På lördag blir det bio och middag med maken #allahjärtansdag
  • Idag lanserar vi vår nya #ehandel Här hittar du #leksaker och #presenter till bra priser.
  • Laddad inför kvällen #melfest #helgmys

#melfest är troligen en av Sveriges mest använda hashtag under Melodifestivaltider. Klickar du på den kan du följa vad andra skriver om Melodifestivalen. Och enkelt diskutera i sociala medier om rätt låt vann eller inte. Som företag kan du så klart också använda den och skapa mer synlighet. Passa på att använda hashtags inom populära event där din målgrupp finns. Ett bra sätt att få fler följare och sprida varumärket.

Hur kan du använda hashtags i företaget?

Om du skriver om ditt företag, dina tjänster eller produkter så se till att hashtagga dem. Om företaget Celsius exempelvis skriver om sin dryck så ser de alltid till att använda sig av hashtagsen #celsius och #celsiussverige. Och även deras kunder använder sig av dessa när de skriver om Celsius produkter. På så vis kan Celsius se och följa vad deras kunder tycker om produkterna och deras varumärke sprids.

Vilka hashtags använder din publik?

Det är fritt fram att skapa hashtags och använda vilka du vill. Ingen äger rätten till att använda en viss hashtag. Men tänk på att de ska fungera ihop med ditt varumärke. Ett tips är att lyssna av om din publik använder några speciella hashtags så du kan använda dem också.

Säljer du exempelvis ekonomiprogram för mindre företag kanske du ska överväga att använda #egetforetag #startaföretag #drivaföretag #egenföretagare eller liknande hashtags när du vill nå nystartade företag.

Det blir allt vanligare att företag använder hashtags i tävlingar. Genom att uppmana publiken att lägga ut bilder som de taggar med en viss hashtag så kan företaget enkelt se alla tävlingsbidrag. Nyhetsmorgon på TV4 är ett bra exempel också där de aktivt använder sig av en hashtag, i detta fall #nymo. Allt som läggs under den taggen uppmärksammas av redaktionen och gör det enkelt för publiken att tycka till eller delta på olika sätt i programmet.

I vilka sociala medier fungerar det att använda hashtags?

Hashtags används bland annat på Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest och Facebook. På Twitter, LinkedIn och Instagram är det mer självklart men det kommer mer och mer även på Facebook och Pinterest.

Hur många hashtags?

Det finns många som överanvänder hashtags och fyller slutet av inlägget med 20-50 hashtags. Mitt råd är att välja dina hashtags med omsorg och fokusera på 5-10 st. Inlägget blir rätt stökigt om det är för många hashtags och att överanvända dem kan snarare straffa sig än ge någon nytta. En del väljer att lägga sina hashtags i en första kommentar under inlägget och det ger samma effekt som att de finns i inlägget.

Vad betyder de olika hashtagsen som används?

Det figurerar flera hashtags i sociala medier som för en nybörjare kan vara svårt att veta vad de betyder. Som exempelvis #tbt #throwbackthursday, som du använder när du lägger upp en gammal bild på torsdagar. Ett sätt att minnas det som varit. Eller #instagood som du använder på bilder och videos som är för bra för att inte dela, sådana du är extra stolt över. Här kan du se och söka på hashtags och få svar på vad de betyder.

Comment

Kommentarer inaktiverade.