Hur du når framgång i dina digitala kanaler

Jag möter dagligen företag som har problem att få till den digitala marknadsföringen. De vet att de borde arbeta med det mer men får inte tiden att räcka till. Eller så fastnar det i vad de ska skriva och dela med sig av. Prestationsångesten är hög när det gäller att publicera något på Facebook eller den egna webbplatsen. Känner du igen dig? Du är långt ifrån ensam. Och i den här artikeln vill jag hjälpa dig att komma över den där tröskeln. Att äntligen få flyt i arbetet med webbplatsen och andra sociala medier som Facebook, LinkedIn, YouTube med flera.

Så här får du tiden att räcka till

Det företagen jag nämnde i inledningen har gemensamt är att de saknar en plan. En plan som visar hur mycket tid det ska ta, när den tiden ska infinna sig och vad som ska göras. Det är en stor dimma som döljer målet och vägen dit. Det gör att en uppdatering i en blogg eller på en Facebooksida känns oerhört stor och tidskrävande. Därför blir det så lätt att bara hoppa över den.

Med en plan vet du vad som ska göras och det blir en punkt att mata av som alla andra. Men hur skapar man en plan för den digitala marknadsföringen? För dig som vill testa har jag här skrivit ner ett par punkter som en digital strategi består av. Nu rör jag bara lite vid ytan på dessa punkter. Vill du gå mer på djupet rekommenderar jag att du tar hjälp av en byrå för att ta fram strategin och att ni tillsammans skapar en plan som du kan arbeta utifrån.

Hur du skapar en digital strategi

1. Ett syfte och mätbart mål

Att lyckas i digitala kanaler som Facebook, Twitter, Instagram men även den egna webbplatsen betyder olika för olika företag. Börja därför med att skriva ner syfte och mätbara mål så du vet om din satsning är lyckad eller inte. Börja med att svara på frågorna:

  • Varför? varför har vi en webbplats? Varför använder vi sociala medier som Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest och nyhetsbrev?
  • Vad vill vi uppnå?

Om du inte vet varför (syfte) du vill använda dessa kanaler eller vad du vill åstadkomma (mål) så blir det väldigt svårt att veta hur (strategi).

Exempel

Syfte Mätbart mål
Vårda relationen med befintliga kunder Antalet återkommande kunder
Skapa kontakt med potentiella kunder Fler inkommande förfrågningar (leads)
Ge service och support Kortare telefonköer och nöjdare kunder

Då alla kanaler är olika och attraherar olika typer av publik är det viktigt att definiera olika syften och mål för varje kanal. Webbplatsen behöver ett, bloggen ett, Facebook ett och så vidare.

2. Innehållet

Utifrån vårt syfte och mål är det sen dags att planera innehållet. Vad vill du säga? Vad vill publiken ha?

Mitt tips är att skapa olika teman som du måste hålla dig inom. Teman som innefattar både det du vill säga och det som publiken vill läsa om. Med teman får du en röd tråd i ditt innehåll men det blir även enklare att skapa nytt innehåll. Har du exempelvis 3-5 teman så är det dem du ska hålla dig inom. Skapa sedan en form av innehållsschema som visar hur du kan använda dessa teman i dina olika kanaler.

Låt säga att vi skapar ett tema som heter Tips och guider. I ett innehållsschema skulle det för företagets blogg kunna vara en serie med Gör-det-själv-guider eller en artikelbank med mängder av kunskap inom ett visst ämne. På Facebook kanske du istället länkar till både egna blogginlägg men även till andras, som handlar om det din publik vill lära sig mer om.

På detta vis sätter du upp regler för vad du ska skriva om och hur du ska använda dina olika kanaler för att förmedla detta innehåll.

3. När?

Nästa steg handlar om att skapa ett schema för när du ska publicera innehållet. På så vis kan du se till att få ett jämnt flöde i dina publiceringar och att fördelningen mellan dina ämnen är balanserad.

Är du väldigt aktiv skapar du veckoscheman. Är du mindre aktiv kan det räcka med att skapa månadsscheman. Lägg ribban på en lagom nivå. När en ny vecka startar ska du exempelvis veta att på tisdag ska jag publicera den här artikeln på bloggen. Den här dagen vid den här tiden ska jag länka till artikeln via exempelvis LinkedIn och Facebook. Testa dig fram vilka dagar och tider som är de bästa för att dela ditt innehåll.

Likväl som att du planerat när en artikel ska publiceras ska du ha tid inplanerad för när artikeln ska skrivas. Så den är klar i god tid innan den ska läggas ut. Och här är det extremt viktigt att du följer din plan. Håller inte planen får du omvärdera den så den fungerar bättre i din vardag. Eller delegera till andra som kan hjälpa dig. Se till att ha material klart för ett par veckor framåt.

4. Uppföljning

För att nå framgång är den här punkten extra viktig. Vilka inlägg fick flest likes? Vilka delades mest? Vilka drev mest trafik? Genom att följa upp kan du lära dig vad din publik gillar och när de är som mest mottagliga. Lär dig av det och ha med dig det till nästa gång.

Sammanfattning

Genom att ha en plan för…

  • varför du använder dig av de olika digitala kanalerna
  • vilket innehåll du ska fokusera på
  • när du ska göra vad
  • att följa upp och lära dig av vad som fungerade bäst

… då kommer du ha mycket enklare för att finna tiden. Du vet hur lång tid det tar och du vet vad du ska göra. Dimman har ersatts med en plan. Och det kan räcka med ett A4 där du punktat upp allt detta. För att underlätta ännu mer rekommenderar jag ett innehållsschema och ett publiceringsschema så får du full koll.