Hur du skapar en bra profil i sociala medier

5 frågor din profil i sociala medier bör ge svar på

Förutom innehållet i dina kanaler (Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest mfl.) är profilen en stor del i beslutet om besökaren väljer att följa dig eller inte. Och din eller ditt företags beskrivning är bland det första besökaren ser när de klickar sig in på din profil. Därför är det viktigt att den ger rätt intryck av dig/företaget samt att den berättar vad man kan förvänta sig. Här är fem frågor som kan hjälpa dig att skapa en bra beskrivning.

  1. Vem är du?

    Det första du bör se över här är de namn du använder på dina konton. Se till att du är konsekvent, både som privatperson och företag. Använd gärna samma namn i alla kanaler så är det lättare för publiken att hitta dig även andra vägar. Har du ett vanligt namn som fler använder, lägg gärna till något unik efter namnet så besökaren vet att det är rätt person eller företag den kommit till.

    Om ditt företag har flera olika konton är det viktigt att dessa namnges så besökaren vet vad de olika handlar om. Många större organisationer har exempelvis ett Twitterkonto för nyheter och ett för mer allmän information. Och kanske ytterligare ett för support. Då är det viktigt att namnet på Twitterkontot visar skillnaden.

    SVT visar i namnet på sina twitterkonton vad som skiljer dem åt.

    Finns företaget i flera städer eller länder där de har olika konton är det också viktigt att det syns i namnet.

    Volvo har ett Twitterkonto för nästan varje land och det visar de i namnet på kontona.

  2. Vad sysslar du med?

    Det behöver inte enbart vara vad du arbetar med eller vilka produkter/tjänster företaget har. Det kan även vara hobbys, intressen, värden eller inriktningar. Här har du chansen att visa din bredd. Som företag kan du ta med något som visar vilka grundvärden, policys, eller mål företaget har. Det kan handla om allt från hur anställda har det till miljö, samhällsnytta med mera.

    Företaget Balanzen nedan är exempelvis en städfirma som tagit det ett steg längre och trycker på sin nisch att erbjuda ekologisk städning. Och här har de ett Pinterestkonto där de bland annat visar gröna städtips.

    Balanzen går steget längre med sina städtjänster och erbjuder ekologisk städning. För ett kemikaliefritt hem och sundare arbetsplats.

  3. Vad skriver du om?

    Vad kan publiken förvänta sig av innehållet i denna kanal? Har du ett visst eller kanske flera teman du fokuserar på? Lämna gärna ett smakprov på vad du skriver om. På så vis får du förhoppningsvis fler trogna och aktiva följare som tycker det du skriver är intressant.

  4. Vilken framtoning har du?

    Din profil är till för att informera. Men det är även viktigt att den följer rätt ton och matchar det du eller företaget står för. Olika kanaler kan ha olika syften vilket gör att alla kanske inte har samma framtoning. Ditt Instagramkonto kanske inte håller riktigt lika seriös ton som ditt Twitter- eller LinkedInkonto.

  5. Hur kommer besökaren i kontakt med dig?

    Om den som besöker din profil vill veta mer är det viktigt att det finns länkar vidare till exempelvis en webbplats, mailadress eller ett telefonnummer. Ofta finns det en rad just för mailadress eller webbadress men det går även att lägga i beskrivningen. Kanske har du även en viss hashtag du vill att publiken använder, nämn även den i beskrivningen.

Profilbilden då?

Profilbilden är så klart också viktig, både för dig som privatperson och företag. Det är inte helt ovanligt att privatpersoner använder sina barn som profilbild. Jag har svårt att förstå varför man vill använda sina barn som profil utåt när man uttrycker sina åsikter i sociala medier. Använd en bild på dig själv och se till att den speglar rätt bild av dig och den framtoning du vill ha.

Är det företaget som står för kontot är det även här viktigt att bilden representerar företaget på rätt sätt. Det vanligaste är att logotypen används som profilbild. Se till att den beskärs rätt så det tydligt syns att det är er logotyp. I vissa kampanjer kan det vara läge att använda en annan bild. Men då är det viktigt att publiken ändå ser vem avsändaren är.

Sätt igång!

Avsätt fem minuter då och då och gå igenom alla dina och företagets profiler. De är en viktig del i kommunikationen utåt och förtjänar att få lite omtanke. Både företag och vi som personer förändras med tiden och får nytt fokus. Se till att din profil hålls aktuell.

Börja med att speca upp vilka kanaler du har och vad som är tanken med att använda dessa. Använd sen gärna de fem frågorna ovan för att få en så komplett beskrivning som möjligt.