Kommersiella inlägg sållas bort av Facebook

Många företag på Facebook har märkt att deras inlägg når en allt mindre publik. Detta beror till stor del på att Facebook gjort om sin algoritm som styr vilka inlägg som visas i våra flöden (Facebook news). Facebook har genomfört denna justering just för att minska rena kommersiella inlägg. De vill skapa en bättre upplevelse för sina användare. Som företag kan detta tyckas knepigt, varför ska vi då finnas på Facebook? Om ingen ser vad vi skriver.

Fokusera på bättre innehåll

Grejen är den att de företag som fokuserar på bra innehåll som engagerar och skapar intresse hos sin publik behöver inte oroa sig. Med den här förändringen blir det mer fokus på att leverera ett bra innehåll, inte bara säljande budskap. Det går fortfarande att nå ut med mer säljande inlägg men då är det betalda annonser som gäller. Så har du en viktig kampanj du vill nå ut med får du idag räkna med att betala för att nå en bredare publik på Facebook.

Att skapa annonser på Facebook är ganska enkelt. Du kan skapa annonser direkt eller så kan du marknadsföra ett inlägg som en annons. Det kostar inte speciellt mycket ännu och det bästa av allt är att du kan definiera vilken målgrupp du vill nå. Du kan ställa in kön, ålder, språk, geografiskt läge, intressen, yrke med mera.

Komplettera ditt innehåll med annonser

Så ta en stund och fundera på hur du kan göra innehållet på din Facebooksida mer attraktivt för din publik. Försök skapa en relation med dem istället för att bara pusha ut erbjudanden. Engagera publiken och ge dem innehåll de vill dela med sig av. På så vis får du bättre spridning av ditt innehåll och når fler. Komplettera dina vanliga inlägg med betalda annonser där du marknadsför dina erbjudanden. Ett annat tips är att försöka omvandla dina följare på Facebook till prenumeranter på ditt nyhetsbrev. Där kan du sen nå dem med ett mer säljande upplägg.