Hur du når fler och ökar försäljningen med relevant innehåll

Vad är content marketing?

Content marketing är en form av marknadsföring där du, genom att skapa intressant, relevant och engagerande innehåll, attraherar och bygger relationer med din publik. Innehållet publiceras i medier ägda av dig själv vilket gör att du tydligt visar vem som är avsändaren och har full kontroll på det som publiceras.

Vi utsätts idag för mängder med reklambudskap och information som vi inte bett om. Detta har gjort att vi är mer kräsna och inte tar till oss reklamen på samma sätt som förr. Det behövs ett mer relevant innehåll för att få vår uppmärksamhet. Och det är här content marketing kommer in i bilden. Vi tvingar inte på publiken våra produkter och erbjudanden utan skapar innehåll som de vill ta del av. Innehåll som berör och berikar den som läser. På så vis skapar vi en relation med publiken och ökar sannolikheten att de vill köpa våra tjänster/produkter och sprida vårt innehåll vidare.

Exempel på content marketing

  • En blogg med artiklar, tips, kundintervjuer och gör-det-själv-guider.
  • Kundtidning
  • Inspirationsreportage som publiceras på webbplatsen.
  • Instruktionsvideos som läggs på din YouTube-kanal.
  • Mailutskick med nyheter och tips.

Det är ett långsiktigt arbete som kräver tid och förberedelse för att det ska bli bra. Och i dagens digitala värld är det ett måste för de som vill nå genom bruset.

Vad finns det mer för fördelar med content marketing?

Godis för sökmotorerna

När vi undrar över något idag så Googlar majoriteten. Det gör att vi ofta lägger stor vikt vid att finnas med i sökresultaten. Och för att finnas med krävs det idag ett bra innehåll som svarar på sökarnas frågor. Förenklat kan man säga att har du tagit reda på vad din målgrupp har för frågor och problem och svarat på dem via din webbplats så är sannolikheten högre att de hittar till dig via sökmotorerna. Google är mån om att leta upp den som svarar bäst på sökarens frågor. Bra content är som godis för sökmotorerna.

Du är experten

Genom att vara den som står för svaren på alla sökfrågor inom ditt område så blir du experten. Att sedan fortsätta att bidra med bra innehåll kommer stärka företaget och relationen med publiken ännu mer.

Det sprids

Vad gör vi när vi hittat det vi sökte efter och det visar sig vara riktigt bra material? Jo, vi delar. Vi delar med vänner för att sprida det material som berörde oss på något vis. Där av vikten av att skapa bra content som engagerar. Tänk både på berättelsen, språket och bilderna. När publiken på eget bevåg sprider ditt innehåll så har du verkligen lyckats.

Så här lyckas du med ditt content

Det är många företag idag som arbetar med content marketing och det är många som inte når hela vägen fram. De ger upp, tar sig inte tiden som behövs, ledningen förväntar sig snabbare resultat eller så lyckas man helt enkelt inte skapa tillräckligt intressant, relevant och engagerande innehåll för sin publik.

  1. Vem skriver du till?Du måste börja med att reda ut vem du skriver till, innan du börjar tänka på vad du ska skriva. Hur ser din målgrupp ut? Vilka frågor, funderingar och problem har de? Se över vilka kunder du har idag och vilka dina potentiella kunder är. Ta dina medarbetare till hjälp (speciellt de som arbetar inom kundtjänst och sälj), intervjua kunder, analysera din publik på nätet och se hur de använder din webbplats och vilka sökfraser som är vanligast.Använd den information du får fram och skapa personas. Personas är en form av påhittad karraktär som definierar de personer din målgrupp består av. Genom att ge dina personas liv blir det lättare att relatera till dem i ditt arbete. Beskriv deras yrke, bakgrund, drivkrafter, hur de vill känna och vad de föredrar att göra. Tänk dig sedan att dessa personas ska köpa dina tjänster/produkter. Vilka frågor kan de tänkas ha vid olika tidpunkter under köpresans gång?Ha med dig detta när du skapar ditt innehåll.
  2. Skapa innehållDen stora skillnaden mellan traditionell marknadsföring och content marketing är att du utgår enbart från din målgrupps behov. Istället för att trycka ut erbjudanden och berätta hur bra din produkt/tjänst är så skriver du om vad dina potentiella kunder vill veta och tycker är intressant.Använd verktyg som underlättar för dig. Jag använder exempelvis Evernote för att samla inspiration och skriva artiklar. Jag kommer då åt allt material via både dator, läsplatta och mobil vilket gör att så fort jag får en idé så samlar jag den i Evernote. Det finns mängder med fler lösningar, det viktiga är att du hittar det sätt som fungerar för dig.Skapa en strategi för hur du ska arbeta och hur ofta du ska publicera någon form av innehåll. Här är det viktigt att sätta rimliga mål så du kan hålla din plan långsiktig. Content marketing måste få ta tid.Köpa eller skapa inom företaget?
    Det finns rena contentbyråer som många större företag använder sig av. Men för dig som driver ett mindre företag tror jag det är svårt att köpa in innehåll till artiklar, bloggar, videos med mera utan ditt engagemang. Börja med att titta bland dina medarbetare. Ofta finns experterna redan på företaget. Ni har tillsammans kunskapen om ämnet och kunderna. Däremot kan en byrå hjälpa er ta fram en strategi som visar hur allt ska paketeras och levereras, vilket kan vara svårt i början.
  3. Dela och marknadsförFörutom en strategi för att skapa innehåll så behöver du en plan för vilka kanaler du ska sprida ditt innehåll i. Var befinner sig din målgrupp? Välj ut de kanaler som fungerar bäst och satsa på dem. Ta inte med alla bara för att du ska.När det gäller webben så kan vi inte helt styra vem som tar del av vårt material. Vi riktar oss till vår målgrupp men når ofta fler, jag brukar kalla dem båda tillsammans för publik. Din publik är alla som ser och ta del av det du sprider. Det behöver inte alls vara negativt att nå fler.Om vi tar Twitter som ett exempel. Där kanske inte din målgrupp direkt håller till men en stor del av mediabranschen i Sverige finns där. Det är människor som är väldigt intresserade av bra innehåll och som gärna sprider andras innehåll även om det inte var riktat direkt till dem.
  4. Analysera och gör omDen sista och avgörande punkten handlar om vikten av att följa upp och analysera hur det gått. Vilket innehåll uppskattades mest? Vilket delades mest? Vilka kanaler fungerade bäst? Vad gav innehållet för effekt på era leads? Vilka sökord användes för att hitta innehållet? Vilka dagar och tider på veckan fick du bäst respons?Svaret på dessa frågor kan hjälpa dig nästa gång du skapar och delar med dig av content. Kanske behöver du marknadsföra ditt innehåll mer för att nå fler? Kanske behöver du arbeta med att engagera läsaren mer? Oavsett så ligger nyckeln till framgång i att du följer upp och lär dig av resultatet.

Sammanfattning

För att lyckas med content marketing behöver du:

  • Ta reda på vilka du skriver till och vart du når dem. Skapa personas.
  • Vad har dessa personas för frågor, funderingar och problem? Låt detta styra ditt innehåll.
  • Skapa en strategi för ditt innehåll, hur ofta du ska publicera och i vilka kanaler. På hemsidan? Bloggen? Kundtidningen? Nyhetsbrevet?
  • Se till att ditt innehåll är intressant, relevant och engagerande för din publik. Ta hjälp av dina medarbetare, ni känner målgruppen och verksamheten bäst.
  • Sprid och marknadsför ditt innehåll så många får ta del av det. Lägger du tiden på att ta fram bra innehåll vill du så klart få ut bästa möjliga effekt av det.
  • Gå tillbaka, analysera, lär dig av resultatet och ha med dig det i kommande innehåll.
  • Låt det ta tid och håll dig till din plan.