Rätt bildstorlek i sociala medier 2018

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller på bilderna till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda i de olika kanalerna. Där finns även en pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

  Instagram

Profilbild
180 x 180 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdningen.

Flödet
Kvadratisk: 1080 x 1080 px (1:1)
Liggande: 1080 x 566 px (1.91:1)
Stående: 1080 x 1350 px (4:5)

Stories
1080 x 1920 px (9:16)

IG TV
Videor ska vara vertikala (stående) med ett minsta bildbreddsförhållande på 9:16. De måste vara i MP4-filformat och mellan 15 sekunder och 10 minuter långa. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men de måste laddas upp från en dator.

Den maximala filstorleken för videor som är 10 minuter eller mindre är 650 MB. Den maximala filstorleken för videor upp till 60 minuter är 3,6 GB. Den rekommenderade storleken på omslagsbilder är 420 x 654 px.

  Facebook

Profilbild
180 x 180 px (1:1). Får en cirkelform i annonser och inlägg men har kvadratisk form när andra besöker din sida.

Omslagsbild
820 x 312 px (2.7:1)

Flödet
1200 x 630 px

  LinkedIn

Profilbild
400 x 400 px (1:1)

Din personliga omslagsbild
1584 x 396 px

Omslagsbild för företag
1536 x 768 px

Flödet
1200 x 628 px

  YouTube

Profilbild
800 x 800 px. Får en cirkelform efter uppladdningen.

Omslagsbild
 2560 x 1440 px

  Twitter

Profilbild
400 x 400 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdningen.

Omslagsbild
1500 x 500 px (3:1)

Flödet
1024 x 512 px (2:1)

Fri guide att ladda ner

Bildguide sociala medier 2018

Välkommen att höra av dig

Odd Kommunikation AB
Postadress Videum Science Park, 351 96 Växjö
Besöks- och paketadress Framtidsvägen 10A, 352 57 Växjö
Tel 0470 - 286 00
E-post hej@odd.se


Jag vill veta mer om...

Välkommen till Framtidsvägen 10A i Växjö
hej@odd.se