Skapa affärer med hjälp av LinkedIn

Jag vet att du tänkt tanken, vad ska jag ha LinkedIn till… Och du är inte ensam. LinkedIn är en kanal alla företag bör synas på idag och kan ha stor nytta av. Ändå är det många som inte hittat dit än. Därför tänkte jag tipsa om hur du kommer igång med LinkedIn och hur du kan använda plattformen. LinkedIn är den kanal där du representerar dig själv i din yrkesroll på en egen profilsida och sen kan företaget ha en egen sida. Upplägget påminner en del om Facebook och många kallar den Facebooks motsvarighet för företag. Och använder du LinkedIn på rätt sätt kan du få en extremt effektiv nätverks- och säljkanal. Häng med så berättar jag mer.

Precis som Seth Godin säger på bilden ovan så handlar det mer idag om våra relationer människor emellan än om vad vi egentligen säljer. Och LinkedIn är kanalen där du kan skapa förtroende och bygga nätverk.

30% av svenska befolkningen (16+) använde under 2018 LinkedIn

På LinkedIn hör inte erbjudanden eller kampanjer hemma. Här bygger du ut och bevarar ditt affärsnätverk, hittar samarbetspartners, nya medarbetare och kunder. Självklart ska du erbjuda dina tjänster men då genom att visa vad du kan istället för att skrika ”Kom och köp”.  Antalet personer i ditt nätverk är inte relevant. Fokusera istället på att skapa kontakt med personer du kan ha ett utbyte med. Hitta kunder eller personer som har din målgrupp i sitt nätverk. Eller sök inspiration inom din bransch eller från andra företag och personer som på andra vis kan hjälpa dig att nå dina mål med företaget.

Allt som krävs är fem minuter om dagen till att börja med. Jag lovar att du kommer att få igen denna tid många gånger om.

Så hur ska du göra?

1. Starta med dina egen profilsida

    • Se till att den har en rubrik vid ditt namn, den syns vid alla dina kommentarer du skriver och den är sökbar. Så skriva gärna en hel mening som får med viktiga titlar och andemeningen i vad du kan hjälpa till med.
    • Fyll i alla fält du kan så du får en komplett profil.
    • Ägna lite extra tid åt sammanfattningen. Den är också sökbar och det är där du har chansen att visa personlighet, vad du kan, vad du brinner för och vad du vill. Få med viktiga ord. Skriv mänskligt, inte som en affärsplan. Kort, konkret och med en personlig touch.
    • Se till att där är en personbild av bra kvalité och en toppbild som representerar dig på något vis.
    • Fyll i dina kompetenser, erfarenheter och utbildningar. Du behöver inte fylla i allt du gjort. Tänk på vilket intryck du vill skapa och välj det som styrker det.
    • Be gärna om rekommendationer från folk du har en bra relation med.

2. Fyll på nätverket

Leta upp alla personer du gjort affärer med som du gärna vill ha med i ditt nätverk. Be om att få kontakt och motivera gärna varför. Skriv en personlig hälsning och säg kort vem du är och varför du vill ha kontakt. Passa på när du sitter på tåget, bussen, väntar på ett möte eller i reklampauserna på kvällarna. Ha sen detta som rutin varje vecka att fylla på med alla kontakter du haft under veckan eller ska ha under den kommande. Ett perfekt sätt att följa upp ett möte eller ge en trevlig hälsning inför att ni ska träffas.

3. Följ intressanta företag och personer

Du behöver inte bli vän med alla kontakter. Du kan också välja att bara följa personer eller företag som du inspireras av. Det kan vara kändisar, stora entreprenörer som kanske inte släpper in vem som helst i sitt nätverk, konkurrenter eller liknande. Du avgör själv när det känns bäst att fråga om kontakt eller bara välja att följa. Företag däremot följer man enbart. Se till att skapa ett intressant flöde genom att följa sådant du gillar.

4. Grupper

Det finns mängder med grupper på Linkedin, precis som på Facebook. Sök på ämnen som intresserar dig så kommer du hitta både personer, företag och grupper att följa. Byt erfarenheter med varandra och skapa kontakter.

5. Följ, gilla och kommentera

Nu är det dags att bli aktiv. Hitta en tid på dygnet där du kan lägga fem minuter för att kolla flödet på startsidan. Gilla och kommentera det du gillar. Du ser även sådant som dina kontakter gillar. Och förhoppningsvis hittar du även där nya personer att skapa kontakt med eller företag att följa.

6. STOPP!

Här brukar jag sätta ett stop för nybörjare. Nästa steg är att skapa eget innehåll och lägga upp inlägg. Mitt tips är att först lära känna plattformen. Att du ordnar till din profilsida, börjar bygga upp nätverk och följa sådant som gör den här kanalen intressant för dig. Du kommer snabbt att känna av hur stämningen är, hur andra gör och komma in i nätverkandet. Fokusera på att vara social genom att gilla och kommentera det du gillar.

7. Nästa steg…

När du kört steg 1-5 ett tag så är det dags att börja skapa eget innehåll. Detta kommer jag att skriva mer om i en uppföljning av denna artikel. Att ta fram en strategi för innehållet behöver ett helt eget inlägg. Nu behöver du först komma igång med LinkedIn. Så håll ut!

8. Företaget då?

Utöver din egna profilsida så kan du skapa en sida för enbart företaget. För företag med anställda rekommenderar jag att man skapar en företagssida. För dig som är enmansföretagare så kan det vara aktuellt med en företagssida men fokusera främst på din egen profilsida. Det är genom den du kommer skapa relationer och nätverka.

En företagssida behövs om du vill annonsera på LinkedIn. Många företag använder den även för att sprida nyheter, lediga jobb och artiklar inom branschen. Sen är det via de anställdas profiler som den stora spridningen ofta sker. Genom att skapa en kultur på företaget där anställda gärna delar företagets innehåll, helt på egen hand. Du kan aldrig tvinga en anställd att dela företagets inlägg. Men förhoppningsvis är det så pass bra innehåll att de är stolta att dela sin arbetsgivares inlägg. Kan de då även ge sin yrkesrolls syn på det delade inlägget så kan artikeln få en enorm genomslagskraft. Tänk att företaget skriver en artikel. VDn delar och ger sin syn på det hela, säljchefen delar och ger sin reflektion, en i supporten delar och ger sin åsikt. En artikel med flera olika vinklar. Här gäller det att sätta upp en strategi för hur företaget och anställda (som vill) ska förhålla sig till detta så alla är överens om hur det ska fungera.

Min utmaning till dig nu är att denna vecka…

  • Ge din profil lite extra kärlek genom att uppdatera den så den är aktuell, enligt punkterna ovan.
  • Hitta minst 5 nya kontakter
  • Börja följa minst 5 nya företag/inspirerande personer
  • Lägg fem minuter om dagen för att kolla flödet på startsidan. Gilla och kommentera på minst 5 inlägg.

Har du och jag kontakt? Om inte har du en där 🙂 Sök gärna upp mig och skapa kontakt. Jag har även en grupp på LinkedIn som är enbart för företagare. Så driver du ett bolag är du även välkommen att gå med i gruppen, Stay Odd – oss entreprenörer emellan. Annars får du gärna nätverka med mig här och följa Odd här.

Och missa inte fortsättningen som kommer under sommaren. Då lär du dig mer om hur du skapar eget innehåll på LinkedIn.

Vi ses på LinkedIn!
/Nina