Skapa fler affärer via hemsidan med riktade budskap

Det är en evig jakt på att få in rätt besökare till företagets hemsida. Men när de väl är där, hur får du dem att engagera sig? Förutom ett bra innehåll krävs det ibland lite mer offensiva metoder för att få besökaren att snabbt fatta ett beslut. Ingen vill att de lämnar för att kolla in en konkurrent. Vad kan du då göra för att få in kunden?

Fånga kunden med riktade budskap

Med riktade budskap kan du få besökaren att engagera sig direkt. Men vad menas då med ett riktat budskap? Det är ett innehåll som är anpassat för en viss typ av besökare och som visar sig vid bästa lämpliga tillfälle. Det ökar sannolikheten att besökaren gör det du vill att den ska göra. Budskapen läggs i snyggt designade rutor som placeras centrerade på sidan, i toppen, botten eller i något av hörnen.

Ta kontroll på hur och när det visas

Det går att styra dina budskap på följande vis:

  • När budskapet ska visas
  • På vilka sidor besökaren ska befinna sig när det visas
  • Om budskapet ska visas för alla, enbart nya besökare eller bara återkommande.
  • Vilken enhet besökaren ska använda för att budskapet ska visas (mobil, läsplatta, stationär dator)
  • Beroende på vilken webbplats eller social plattform besökaren senast besökte kan vi välja att styra vårt budskap.

Hur kan detta användas i din verksamhet?

Här kommer några exempel på hur du kan använda riktade budskap.

    1. Samla in e-postadresser

      Säg att du vill ha fler potentiella kunder att bearbeta via dina mailutskick. Med riktade budskap kan du be om besökarens mailadress. Viktigt här är att berätta varför de ska lämna sin mailadress. Vad får de för det? Driver du en e-handel kanske du även ger dem en rabattkod som tack. Så här kan det exempelvis se ut.
      Sannolikheten att de fyller i sin mailadress är betydligt högre än om det bara finns ett formulär på hemsidan.

    2. Fler köp

      Säg att du har en kund som återkommer till din e-handel, som har besökt sajten tidigare. Hur får du den personen att verkligen köpa denna gång? Med ett riktat budskap innehållande en rabattkod ökar chanserna betydligt att ett köp blir av.

    3. Fler följare på Facebook

      Genom att snällt be besökaren att gilla företaget på Facebook kan du få fler följare att bearbeta även där.

    4. Rikta fokus till en nyhet

      Om du har en ny produkt, tjänst eller exempelvis ett event du vill annonsera kan riktade budskap vara ett bra sätt att få fler att hitta nyheten.

Effektivt

Riktade budskap är ett effektivt sätt att snabbt fånga besökaren och leda dem rätt. Men det är viktigt att det är snyggt utformat och att besökaren alltid har alternativet att klicka bort budskapet. Det får inte bli ett irriterande moment. Det är därför viktigt att rätt person får rätt budskap vid rätt tillfälle. Det är då det kommer att ge den effekt du önskar.

Vi hjälper dig att komma igång

Vi använder ett enkelt och bra verktyg för dig som vill jobba med riktade budskap. Hör av dig så hjälper vid dig att komma igång. Ring 0470-286 00 eller maila mig på nina@oddkommunikation.se för mer information.