Skip to main content

Har du koll på hur företaget presenteras på Google?

När du söker efter ett företag på Google presenteras det ofta i en ruta till höger om sökresultatet. Du har, som ägare till företaget, möjlighet att påverka innehållet i denna ruta. Det är en bra reklampelare för företaget som dessutom är helt gratis. Så mitt tips är att ta kontroll över rutan och kolla så all information som visas där är aktuell.

Google my business

Genom att ansluta företaget till Google My Business så kan du styra hur företagets information visas i den här rutan men även på Google i övrigt, exempelvis via Googles kartfunktion, se exempel här.

Du kan visa era kontaktuppgifter, vad som erbjuds, öppettider, bilder från lokalen, få recensioner med mera. Du kan dessutom lägga till inlägg med text, bild och länk. Så här kan du promota blogginlägg, events och annan information som kommer visas i företagets ruta bland sökresultaten.

Utöver detta kan du se hur många som sett informationen, klickat på vägbeskrivningen, webbadressen och telefonnumret i rutan. Värt att veta är att denna ruta även visas när någon söker på kategorier, tjänster eller produkter som du har kopplat till företaget, helt utan kostnad. Varje månad skickar Google även ut ett mail där du får statistik på hur innehållet använts.

Det finns två sätt att ansluta ditt företag till Google My Business. Det ena sättet är att söka och se om ditt företag redan finns där. Finns rutan där kan du klicka på länken ”Äger du företaget?” och därefter följa stegen för att justera innehållet.

Finns där ingen ruta eller en sådan länk kan du gå hit för att ansluta ditt företag, https://www.google.com/intl/sv_se/business/ Det är bara att följa instruktionerna och fylla i era uppgifter. Så här ser det ut efter att du skapat er ”Google My Business”-sida:

Det finns även en app för Google My Business att ladda hem via mobilen och på så vis ha koll på informationen.

Uppdatering 220526: Google My Business-appen försvinner i juli 2022. I stället kan du använda Google Maps-appen för att hantera ditt företag på mobila enheter. Du kan även hantera din profil i Google Sök. I appen har du tillgång till samma funktioner som tidigare, till exempel att svara på recensioner, redigera din profil och svara på kundmeddelanden. Dessutom får du den extra fördelen att nå kunder där de redan befinner sig.

Behöver jag Google My Business om jag har en hemsida?

Google My Business blir ett komplement till hemsidan och kommer hjälpa er att bli mer synliga via Google.

Skriv recensioner till andra och få egna

Får du recensioner via Google kommer dessa också att synas i företagsrutan. Så uppmana gärna era kunder att lämna recensioner. Vill du lämna recensioner till andra företag så söker du upp dem, via vanliga söket eller via kartan. Klicka sedan på länken ”Skriv en recension” i deras företagsruta. Sen är det bara att följa instruktionerna.

Sätt igång och visa upp företaget

Klicka dig in på Google My Business och lägg till eller uppdatera företagets information. Kom igång här, https://www.google.com/intl/sv_se/business/ eller bara sök på företaget och se om där redan finns en ruta som du kan ta kontroll över och ändra i. Och kom ihåg att detta är helt gratis. Det finns företag som ringer runt och säger att de kan hjälpa er att få kontroll över rutan för dyra pengar. Du klarar detta på egen hand utan förkunskaper och har du frågor kring detta svarar jag gärna på dem utan kostnad.

Lycka till! 🙂