Har du koll på hur ditt företag presenteras på Google?

När du söker efter ett företag på Google presenteras det ofta i en ruta bland sökresultaten. Du har, som ägare till företaget, möjlighet att påverka innehållet i denna ruta. Mitt tips är att kolla så all information som visas där är aktuell och lägga till det som saknas.

Du kan visa dina kontaktuppgifter, vad du erbjuder, öppettider, visa bilder från lokalen, få recensioner med mera. Du kan dessutom lägga till inlägg med text, bild och länk. Så här kan du promota blogginlägg, events och annan information som kommer visas i företagets ruta bland sökresultaten.

 

Utöver detta kan du se hur många som sett din information, klickat på vägbeskrivningen, webbadressen och telefonnumret i rutan. Värt att veta är att denna ruta även visas när någon söker på kategorier, tjänster eller produkter som du har kopplat till ditt företag.

Hur får du ditt företag att visas i en egen ruta bland sökresultaten?

Genom att ansluta ditt företag till Google My Business så kan du styra hur ditt företags information visas på Google. Då inte bara i rutan på sökresultaten utan även via Googles kartfunktion, se exempel här.

Det finns två sätt att ansluta ditt företag till Google My Business. Det ena sättet är att söka och se om ditt företag redan finns där. Finns rutan där kan du klicka på länken ”Äger du företaget?” och därefter följa stegen för att justera innehållet.

Finns där ingen ruta eller en sådan länk kan du gå hit för att ansluta ditt företag, https://www.google.se/business/ Du hittar även mer information på filmen längre ner. Det är bara att följa instruktionerna och fylla i dina uppgifter. Så här ser det ut efter att du skapat din ”Google My Business”-sida:

Det finns även en app för Google My Business att ladda hem via mobilen och på så vis ha koll på informationen.

Behöver jag Google My Business om jag har en hemsida?

Google My Business blir ett komplement till din hemsida och kommer hjälpa dig att bli mer synlig via Google.

Skriv recensioner till andra och få egna

Får du recensioner via Google kommer dessa också att synas i din företagsruta. Så uppmana gärna dina kunder att lämna recensioner på ditt företag. Vill du lämna recensioner till andra företag så söker du upp dem, via vanliga söket eller via kartan. Klicka sedan på länken ”Skriv en recension” i deras företagsruta, se exempel. Sen är det bara att följa instruktionerna.

Sätt igång och visa upp ditt företag

Klicka dig in på Google My Business och lägg till eller uppdatera ditt företags information. Kom igång här, https://www.google.se/business/ eller bara sök på ditt företag och se om där redan finns en ruta som du kan ändra i. Nedan är en presentationsfilm från Google.

 

 

Taggar:

Lämna en kommentar

Priser och offert

Kontakta oss för att få ett riktpris eller en offert. Boka gärna en tid så bjuder vi på kaffe och pratar idéer kring din hemsida, trycksaker eller webbkampanj.

Odd Kommunikation AB
Västergatan 7, 352 31 Växjö
0470 - 286 00
hej@odd.se

         

Varukorg