En odd blogg
Välkommen att ta del av våra artiklar och häng med i en odd värld.
- Blogg
- Byrålivet
- Digital marknadsföring
- Entreprenörskap
- Grafisk profil & Tryck
- Sociala medier
- Utbildning / Föreläsning / Event
- Webbplats
Välj rätt färger för ditt varumärke med färglära
Färglära handlar om hur färger påverkas av varandra och hur de uppfattas av människor. Genom att ha grundläggande kunskaper i färglära kan du välja färger på ett strategiskt sätt för att förstärka varumärkets budskap och den känsla du vill förmedla. Här är vår guide till hur du väljer färger.
Var…
Så får du använda de sociala kanalernas logotyper
På de allra flesta webbplatser kan man se ikoner/logotyper som länkar till de olika sociala medierna. Och nästan alltid är de anpassade i utseende och färg för att passa webbplatsens design. Det många däremot inte vet är att det inte är tillåtet att göra så. Nu tror vi att dessa bolag är rätt nöj…
PMS, CMYK, RGB och HEX – vad är skillnaden?
PMS, CMYK, RGB och HEX är alla olika färgsystem som används för att definiera och återge färger i olika sammanhang. När man pratar om färger i den grafiska profilen och logotypen kan det ibland vara lite svårt att hålla isär dem och veta vilken färgkod som kan användas vid vilket tillfälle. Här g…
Webbrelaterade begrepp att ha koll på
Det finns många tekniska termer att ha koll på när det gäller en webbplats. Vi har här samlat ett gäng begrepp som kan vara bra att ha koll på.
Alt-text
En text som beskriver innehållet i en bild. Med den kan de som använder uppläsningsprogram få ta del av vad bilden föreställer. Även bra för sök…
”Vem” är ert varumärke? Ta fram en varumärkespersona
Det pratas ofta om vikten att skapa en persona (fiktiv person som liknar er målgrupp) utifrån de ni vill nå. I denna artikel vill jag vända på detta och istället be dig se ert varumärke som en person – vem är det? Och skapa en varumärkespersona. Om Volvo, Spotify eller Odd var personer – hur skul…
Årets färg 2024 – varm och helande
Pantone* har släppt årets färg för 2024 och det är PANTONE 13–1023 Peach Fuzz. Det är en varm ton av persika som är sofistikerad och elegant, med ett djup som fångar längtan efter att få rå om oss själva och andra. Färgen representerar både en känsla av samhörighet och lugnet och stillheten som m…
Cookies på webbplatsen – vad är det som gäller och hur vet du om er webb använder cookies?
Idag behövs det en bra tjänst som visar för era besökare om webbplatsen sparar information om dem. De behöver få veta vad som sparas och hur länge och de måste få bestämma själva om de är ok med detta eller inte. Informationen som sparas brukar läggas i en fil som kallas för en cookie. Denna cook…
Kick-off och 20 år
I förra veckan stängde vi kontoret torsdag till fredag och begav oss till Ästad vingård. Där hade vi konferens kombinerat med spa i en helt magisk miljö. En härlig kick-off inför hösten och dessutom för att fira att det nu i september är 20 år sedan den här verksamheten startade. Något vi kommer …
Fem steg för en tydligare webbplats
Här kommer enkla tips som kan göra stor skillnad på er webbplats. När en besökare kommer in på webbplatsen, oavsett om det är startsidan eller en undersida, har vi inte lång tid på oss att förmedla vilka vi är och vad vi kan hjälpa till med. Nyckeln här är tydlighet och här kommer några av våra b…
AI som en kreativ, outtröttlig assistent
Att få vara kreativ tillsammans med kollegor är bland det bästa vi vet. Men tyvärr finns det ibland inte tillräckligt med tid för att bolla idéer just när man behöver input och ibland vill man bara snabba på uppgifter som är lite tråkiga eller tar väldigt mycket tid. Från och med nu kan du och ja…
Yes, ett nytt inlägg!
Vad får era följare att känna så? Det finns några få konton som får mig att känna så vid varje inlägg de gör. Och det de har gemensamt är att deras inlägg
Årets färg 2023 – kraftfull och stärkande
Pantone* har släppt årets färg 2023 och det är PANTONE 18-1750 Viva Magenta. En djärv färg som ger kraft, livslust och som ska hjälpa oss att bygga upp vår inre styrka. Enligt Pantone är Viva Magenta en modig och pulserande färg som främjar ett glädjefullt och optimistiskt firande och är början p…
Bli mer synlig med en företagsprofil på Google
Googles företagsprofil är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig att styra hur företaget visas på Google Sök och Maps. Tidigare appen för Google My Business finns inte längre utan nu hanterar du företagets profil direkt via söket eller i Maps. Det går också att logga in på webbplatsen för Goog…
Google Alerts – Se vad andra skriver om dig och företaget på internet
Google Alerts är en smart och enkel funktion som vi använt i åratal. Den är gratis och hjälper dig att ha koll på vad om skrivs på internet. Genom att ange ord eller fraser som du vill övervaka får du mail så fort Google upptäcker att någon lagt ut något med dessa ord.
Kort och enkelt om KPI:er – vad är det och hur kan du använda det?
När vi satt våra mål med verksamheten så behöver vi ett sätt att se så vi är på rätt väg och att vi fokuserar på rätt saker, som tar oss närmre målet. Det är här KPI:er kommer in i bilden och hjälper oss. Så fort vi börjar prata siffror vet jag att många direkt backar och känner att detta är inte…
Vad är en bra logotyp?
Alla företag behöver en logotyp, ett märke som representerar hela verksamheten. Det är inget litet ansvar och förhoppningsvis ska den hänga med under många år. Men vad är då en bra logotyp? Håller er logotyp måttet? Vi har här satt ihop en lista som ni kan använda för att testa er logotyp. Är det…
Bygg varumärke och sälj med Pinterest – hur fungerar det?
Pinterest räknas som ett socialt medie men det är egentligen lika mycket en sökmotor där vi ofta letar efter något specifikt. Vi använder den likt Google och söker efter tips, inspiration eller tutorials för något vi vill göra eller köpa. Vi är inte alls där för att gilla andras inlägg eller scro…
Nystart på LinkedIn – nätverka och bygg varumärke
Nytt år och det är dags att ta tag i din närvaro på LinkedIn. Jag upplever att många känner lite mer press på LinkedIn än på exempelvis Facebook och Instagram. Kanske då det mer uttalat är ett affärsnätverk och att man inte fullt ut hittat en egen nytta med kanalen. Så hur ska du gå tillväga för …
Marknadsföringstips inför julen
Är det bara vi som börjar längta efter jul? Det är en härlig tid som väntar. Inte minst vad gäller allt roligt julmaterial det är dags att börja skapa. Här kommer tips på vad ni kan göra inför julen. Vill du bolla idéer kring vad ni skulle kunna hitta på för era kunder så bara hör av dig.
Vad är syftet med företagets hemsida?
Vad ska företaget ha hemsidan till? Vad ska den åstadkomma i verksamheten? Det första vi gör när vi ska hjälpa ett företag med att bygga om eller skapa en ny hemsida är att sätta ett syfte med den. Det gör det så mycket enklare att sen ta fram innehållet, skapa layouten och designen men också föl…
Rätt bildstorlek i sociala medier 2024
Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder (och videor) på kanaler som Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok eller X med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda.
JPG, GIF, PNG, EPS, SVG… välj rätt bildformat
Vilka bildformat passar bäst för foton, grafik, tryck och webb? Varför blir bilderna ibland pixliga? Vi hjälper dig att förstå skillnaden mellan de olika formaten och när de ska användas.
Innehåll först, sen design – varför då?
Ett vanligt bekymmer för många företag är att kunna ta fram innehåll till sin hemsida innan de fått se en design. Vi har full förståelse för det och det är många som fastnar där. Därför är vi noga med att förklara varför de i första läget inte behöver tänka på designen. De får gärna visa andra he…
Välj rätt kanaler och insatser för en mer hållbar verksamhet – långsiktigt vs kortsiktigt
När en marknadsplan ska sättas är det ju först och främst viktigt att veta vart ni är på väg, vad ni vill uppnå och sen bryta ner det i mindre perioder och delmål. Därefter börjar arbetet med att fundera ut hur dessa mål ska nås, vilka insatser som ska göras, vilka resurser som krävs osv. Det kan…
Vilken är er hjärtefråga? ❤
Idag skulle jag vilja prata om något som vissa företag är superbra på, en del har aldrig tänkt på att det är något de bör ha och sen finns det de som har det redan men som kanske inte tänkt på det, på det här sättet. Jag pratar om en hjärtefråga.
Sälj mer och bygg varumärke med mailutskick
Att sälja mer och bygga varumärke med mailutskick behöver inte alls vara avancerat. Tvärtom så ska det vara avskalat och enkelt MEN med stort värde för den som får mailen.
Få fler följare med hashtags
Syftet med hashtags är främst att nå ut bredare än företagets följarskara på sociala medier som Instagram, LinkedIn och Twitter. Genom att lägga till hashtags i era inlägg så kan fler hitta er och börja följa ert konto. Så hur gör man?
Vad är en grafisk profil och varför behöver alla företag ha en?
En grafisk profil visar hur företaget visuellt ska kommunicera. Den blir som en guide för hur företagets logotyp, typsnitt och färger ska användas. Med hjälp av den kan alla medarbetare, samarbetspartners och konsulter kommunicera på samma sätt så det blir en röd tråd i alla led.
Tips på snygga GIF-kollektioner till Instagram Stories
När vi skapar stories till företaget är det ju kul att lägga på GIF-animeringar för att göra dem snyggare, lyfta fram budskapet, skoja till det eller förtydliga vad vi vill att publiken ska göra (svajpa, klicka, skriva något mm).
Varför du bör ha en Facebookpixel på hemsidan
Har du någon gång kört en kampanj på Instagram eller Facebook? Och har du då nyttjat fördelarna med att ha en Facebookpixel? Genom att installera en Facebookpixel på företagets hemsida så får du fantastiska möjligheter för era kampanjer. Facebookpixeln håller nämligen koll på vad besökarna gör på…
Skillnaden mellan Instagram Stories, Reels och Videos
Instagram har de senaste åren kommit med en hel del nya funktioner som uppmuntrar till video. Det senaste tillskottet är Reels som lanserades i Sverige sommaren 2020, Reels påminner väldigt mycket om appen Tiktok som snabbt blev populär över hela världen. Men vad är egentligen skillnaden mellan R…
Så här enkelt ändrar du storlek och beskär en bild
För att beskära och justera storlek på en bild behövs inga dyra eller avancerade program, gratisprogrammet Pixlr hjälper dig en lång bit på vägen för att skapa professionella bilder till exempelvis hemsidan eller era sociala medier. Följ vår guide för två enkla redigeringstips.
Vad kan företaget få ut av en podd?
Har ni funderat på att starta en podd för företaget? Podcast som kanal har funnits i många år och sen ett par år tillbaka så har det även exploderat inom mindre företag. Så vad kan företaget få ut av en podd? Går det att tjäna pengar på det? Hur mycket tid tar det? Vi hjälper dig här att reda ut …
Optimera din profil på LinkedIn
På LinkedIn representerar du dig själv i din yrkesroll vilket gör det extra viktigt att visa och dela din kompetens. I denna artikel går vi igenom våra bästa tips på hur du kan optimera din LinkedInprofil. För större bolag rekommenderar vi även att ha en företagssida på LinkedIn, men idag ligger …
Säker hemsida med SSL-certifikat
Har du koll på om din hemsida är säker? Kanske har du någon gång besökt en hemsida och fått upp en varning om att det inte är säkert att besöka sidan? Detta beror på att hemsidan saknar ett SSL-certifikat. Sedan ett par år tillbaka så markerar webbläsaren Chrome hemsidor som osäkra om de inte har…
Inspirationsguide till era sociala medier – vi gör jobbet och bjuder på mängder av tips
Alla som aktivt använder sociala medier som marknadsföringskanal vet hur svårt det kan vara att hålla ihop profilen, innehållet och få till de där detaljerna som ger pricken över i:et. Vi har en Inspirationsguide där vi för varje kund går igenom deras kanaler och ger förslag på innehåll, färger, …
Nu drar vi igång och lanserar dessutom en ännu odd-igare profil
Lagom till denna nystart, som det ofta blir efter en lång ledighet, så lanserar vi en något odd-igare profil.
Bli synlig och sökbar med ett Digitalt Visitkort
Att bygga hemsidor och e-handel är en stor del av vår vardag. Det är något vi tycker är fantastiskt kul och som vi är riktigt duktiga på. Vi skapar bra och snygga hemsidor anpassade efter våra kunders behov. Våra kunder kan känna sig trygga med att de får en bra lösning och att vi finns här och f…
Hur kommer min hemsida med på Google?
När hemsidan är klar är det dags att dra besökare dit. Då är sökmotorn Google ett bra verktyg, men hur kommer hemsidan med på Google och hur lång tid tar det? Detta beror på flera saker.
Nytt år, nya planer, nya projekt och nya kunder
Gott nytt år till dig! Vi lämnar ett fantastiskt 2019 bakom oss och välkomnar 2020. 2019 blev ett rekordår på flera sätt. Och vi tar med oss flera lärdomar till 2020 som ska hjälpa oss att göra även detta till ett toppenår.
Årets färg 2020 – elegant i sin enkelhet
Pantone* har släppt årets färg 2020 och det är PANTONE 19-4052 Classic Blue. En tidlös och varaktig blå nyans, elegant i sin enkelhet. En vilsam färg som ger en känsla av lugn och ro.
Före – Under – Efter
Har du svårt att komma på vad du ska skriva om i företagets sociala kanaler? Här kommer ett enkelt knep som du alltid kan ha med dig. Oavsett om det gäller en vanlig dag på kontoret, ett större event, en mässa, en produktlansering eller ett möte. Stort som litet.
Vad säger ditt visitkort om dig?
Känns det exklusivt, miljömedvetet, kreativt, modernt, stilrent, seriöst, förtroendeingivande eller… bara intetsägande? Det finns de som säger att visitkortet spelat ut sin roll. Till viss del håller jag med, visitkortet har inte samma roll som för 10 år sedan. Det har en betydligt viktigare ro…
Hur du räknar ut ert engagemang i sociala medier
Nästan alla människor interagerar idag i någon form på sociala medier och det är nästan oundvikligt att inte ha en närvaro på sociala medier om ni vill att varumärket ska växa. Det är däremot inte helt enkelt att översätta framgångar i sociala medier till rena intäkter. Det handlar mycket om att …
Informera, sälj och vårda kundrelationer med mailutskick
Mailutskick är ett effektivt sätt att informera, sälja och vårda kundrelationer. Upplever mottagarna innehållet i era utskick som intressant, nyttigt, roligt och viktigt så kommer de med stor sannolikhet att fortsätta läsa och ta del av det ni har att erbjuda. Det är en viktig kanal som kan öka e…
Har du ett sökbart namn på instagram?
Visste du att ditt namn på Instagram är sökbart? Då pratar jag inte om ditt användarnamn – utan det alternativa namnet i din profil. Om du kollar på din Instagramprofil så är det den rubriken som är i fet stil under din profilbild. Här skriver många sitt namn, vilket kan fungera bra om det är din…
Mina bästa tips när det gäller bilder till företaget
Det här med bilder till företaget vet jag att många tycker är svårt. Så här kommer ett gäng tips på vägen när det gäller hur du ska tänka kring bilder för företaget. Längre ner hittar du även en lista på bildbanker med bilder som är fria att använda. Men läs först igenom hur du ska tänka innan du…
Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur
När jag inte har mobilnumret eller adressen till en person så kollar jag ofta i mailsignaturen på mailen. Och till min stora förvåning så saknar många en mailsignatur. Har du en? Är den bra? Hjälper den er att sälja och bygga varumärke? En mailsignatur är inte bara till för att förmedla kontaktup…
Tar ditt företag semester i sommar?
Det känns i luften att semestern närmar sig, student och skolavslutningar avlöser varandra. Många företagare ha fullt upp att hinna med alla deadlines innan sommaren. Sen, när sista arbetsdagen innan semestern är kommen, nöjer sig många med ett enkelt semestermeddelande på mailen och hemsidan inn…
Seriöst och professionellt = tråkigt?
När vi pratar marknadsföring för företag och hur vi vill uppfattas så är seriöst ett ord som ofta nämns. Vi vill uppfattas seriösa och professionella. Och det är ju bra. Däremot ser jag ofta att många företag hamnar på gränsen till tråkiga och opersonliga i jakten på att uppfattas professionella….
Nu har jag grävt i pressarkivet…
Arbetsförmedlingens hemsida
Sitter och letar gamla pressklipp och länkar. Hittade en intervju från 2016 som fortfarande är publicerad på Arbetsförmedlingens hemsida. Hur är det att jobba som webbdesigner? Jag kanske har förändrats lite men annars stämmer den rätt bra än 🙂 Nina Möller andas webbd…
Vem är Odd?
Jag får ofta frågan om historien bakom företagsnamnet. Är det en förkortning för något eller är det den engelska översättningen av ”udda” som gäller?
Från NMcreation…
När jag startade mitt företag, 2003, så var jag ung och inte lika erfaren vad gäller varumärkesbyggande. Jag döpte då företaget …
Tips på hur du skapar en bra företagsprofil på Instagram
Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag. Och användarna ökar stadigt varje år. Detta gör att konkurrensen om följarna ökar och du måste använda alla knep du kan för att fånga de som besöker er profil. Här har vi samlat flera tips som kan hjälpa dig att optimera er Inst…
Varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång
Alla företag har något att vinna på att ha en blogg på sin hemsida. Och nu tänker jag inte på en blogg där du skriver varje dag och berättar hur din dag har varit. Nu tänker jag en blogg som hjälper till att generera affärer, skapa förtroende och bygga varumärke. Här kommer mina tips och tankar …
2019 – nu kör vi!
Det känns som det blev en lång vila över jul och nyår, vilket verkligen behövdes. 2018 var ett intensivt år, väldigt kul men slitsamt. Samtidigt så slog Odd rekord när det gäller omsättning och många nya samarbeten inleddes. Så jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med året som gick. Nu vil…
Håll koll på dina besökare med anpassade varningar från Google
Vi företagare har rätt många saker att ha koll på i vardagen. Så visst är det smidigt när det finns automatiska lösningar som håller oss påminda och som visar när det händer spännande saker. Här kommer ett tips som kommer hjälpa dig att ha koll på hemsidans besökare och maila dig när det hänt någ…
Välj rätt ord och bli mer synlig hos sökmotorerna
När jag hjälper en kund med texter till en hemsida är jag noga med att diskutera hur kommunikationen ser ut mellan min kund och dess kunder. Och jag tänker då framför allt på hur deras kunder uttrycker sig när de pratar om min kunds produkter och tjänster. Detta är viktigt att ha med sig av flera…
Så här skapar du enkelt snygga bilder med text på
Vi får ofta frågan hur man på ett snyggt och enkelt sätt kan placera text på bilder. Så här kommer ett bra tips till dig som önskar få till så där tjusiga bilder till era sociala kanaler. Och hur du kan få till en enhetlig stil.
Kom igång med din digitala marknadsföring
Idag beger jag mig till Trygghetsrådets kontor här i Växjö. Där ska det under tre timmar pratas digital marknadsföring. Jag kommer gå igenom vad som utmärker en bra hemsida, hur en sökmotor fungerar – hur kommer man med på Google? Jag kommer prata om hur man som företag kan använda sig av mailuts…
Fria konsulttimmar via konsulttimmen.se
Konsulttimmen erbjuder kostnadsfri rådgivning och affärsutveckling för dig som är småföretagare (0-49 anställda) i Kronobergs län.
Årets färg 2018 tar oss mot framtiden
Pantone* har släppt årets färg 2018 och det är PANTONE 18-3838 Ultra Violet. En färg som ska stå för originalitet, uppfinningsrikedom och visionärt tänkande som tar oss mot framtiden. Den ska inspirera lusten att driva oss bortom vår egen värld. Jag gillar det tänket!
Mot Framtidsvägen
Det är spännande tider som väntar runt hörnet. Om ca 3 veckor flyttar Odd till en ny lokal.
Föreläsning – Hur du lyckas i sociala medier
Idag har jag varit på Garvaren i Ljungby och föreläst för ett 60-tal personer om sociala medier. Alltid kul att komma ut och möta företag, kommuner och organisationer som vill lära sig mer om hur de kan nå ut via kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn med flera.
Har du koll på hur företaget presenteras på Google?
När du söker efter ett företag på Google presenteras det ofta i en ruta till höger om sökresultatet. Du har, som ägare till företaget, möjlighet att påverka innehållet i denna ruta. Det är en bra reklampelare för företaget som dessutom är helt gratis. Så mitt tips är att ta kontroll över rutan oc…
”Odd är den kreativa byrån som styr upp dina projekt med stort lugn och enastående kompetens”
Jag har fått äran att bli intervjuad av Michael Wedin på Loopia. Odd och Loopia har samarbetat i flera år.
Årets färg 2017
En fräsch och uppiggande nyans av grönt, en symbol för att starta om på nytt. Det är beskrivningen av den färg som Pantone* utsett till årets färg för 2017, Greenery (grönska).
Så skapar du en intressant och läsvärd ”Om oss”-sida
Tillhör du dem som tycker det är svårt att skriva texter till webbplatsen? Jag vet att många tycker det är svårt. Och den del av webbplatsen som många gånger hamnar mycket efter är den som handlar om företaget. Ändå är den ofta en av de mest besökta sidorna på en webbplats. Så hur gör du för att …
Årets färger 2016
Varje år utser Pantone, företaget som står bakom färgsystemet PMS*, en färg som ska representera det utvalda året. För 2016 har de valt två färger, en ljusrosa (Rose Quartz) och en ljusblå (Serenity). Och det är första gången det blir just två färger.
Hur du använder hashtags
En hashtag är ett ord eller fras som inleds med en symbol som vi ofta kallar för nummertecken, staket eller brädgård, #. Det används i sociala medier som Instagram, Twitter, Facebook och LinkedIn. Du kan exempelvis använda en hashtag för att förtydliga det du skriver men även för att fler ska hit…