Tips på hur du väljer rätt sociala medier att jobba med

Vilka kanaler ska jag använda? Alla? Är Instagram och LinkedIn något för mig? Frågorna är ofta många när det gäller val av kanaler. Som företag är det inte lätt att veta vart verksamheten mår bäst av att synas. Så hur ska du tänka? Här kommer mina tips på hur du väljer rätt.

Vem är det du vill prata med?

Innan du kommer till själva valet vill jag att du tänker igenom vem det är du vill nå. För vill du exempelvis nå kvinnor i åldern 25-35 eller män i åldern 40-55 eller ungdomar 15-20. Då kan det vara olika kanaler du ska fokusera på. Så ta reda på vem du vill nå och vilka kanaler de främst använder. I statistikrapporten Svenskarna och Internet 2018 hittar du statistik på vart du hittar män respektive kvinnor och olika ålderskategorier. Bara för att exempelvis LinkedIn har betydligt färre användare när man ser på hela befolkningen, 12-65 år, så kanske majoriteten av din målgrupp finns där?

Bild, text eller video – vad passar bäst?

En annan del du bör tänka igenom är vart din produkt/tjänst bäst kommer till sin rätt. Är det via bild, text eller video? Eller är det en kombination? Alla kanaler har sin nisch, även om många kanaler går mot att erbjuda flera eller alla format. Men på Instagram är det exempelvis extra mycket fokus på bilder och video. På Pinterest är det enbart bilder. På YouTube är det video som är i fokus. Twitter handlar främst om texten. På Facebook och LinkedIn är både text och bild/video viktiga även om bilden/videon är det som ofta fångar uppmärksamheten först. Men den måste följas upp med en bra text för att det ska bli lyckat. På Instagram får du också bättre resultat om du följer upp bilden med en bra text. Men det finns de konton som lyckas genom att enbart ha snygga bilder som förmedlar mycket känslor och väcker engagemang.

Vad är du bra på?

Det är också viktigt att tänka igenom vad du själv tycker är kul. Gillar du att fota? skriva? eller göra videos? Tycker du det är kul att skapa videos ska du så klart satsa på det. Det är en grundförutsättning för att det ska bli bra, att du själv tycker det är kul. Känner du att du inte är tillräckligt bra, det är något annat det. Gå en utbildning då och se till att bli bättre. Träna! Ingen är proffs från början, vi har alla varit nybörjare och börjat från grunden. Det som är avgörande för att lyckas är uthållighet, bra innehåll och att du är social. Sen om du exempelvis inte är en fantastisk fotograf till att börja med, det kommer om du bara ger det en ärlig chans och gör allt du kan för att bli bättre. Inspireras av andra, ta hjälp av utomstående, prova dig fram och ge inte upp. Sociala medier är ett långsiktigt byggande av varumärke och måste få ta tid.

Vilka kanaler är populärast i Sverige?

Om du tittar på bilden i toppen så är det statistik ur Svenskarna och internet 2018. Det gäller svenska befolkningen 12-65 år. Där ser vi att Facebook fortfarande är i toppen. Men läser du rapporten syns det att dagliganvändandet av Facebook minskat. Instagram har däremot ökat på alla punkter. Många upplever att det är svårare att nå ut via Facebook och väljer därför bort den kanalen allt mer. Jag tror fortfarande att det går att nå ut bra via Facebook men kanalen kräver mycket jobb och en bra strategi. Det gör egentligen alla kanaler men möjligen att den kräver lite mer idag. Och kanske är det inte så konstigt då det fortfarande är den mest använda och en av de äldsta sociala medierna.

Så vilka kanaler väljer du?

Om du sammanställer det du kommer fram till under punkterna ovan. Vem är det du vill nå och i vilka kanaler finns de främst? Hur presenteras din verksamhet bäst? Med text, bild, video… eller fungerar det kanske med alla? Vilka kanaler tycker du är kul att jobba med? Vad skulle du behöva/vilja lära dig mer om?

Generellt sett skulle jag säga så här, självklart finns det undantag. Men om jag ser till hur det ser ut för de många. Om du jobbar mot företag så tycker jag bestämt att du bör ha LinkedIn och troligen Instagram. Har du möjlighet att jobba med en kanal till blir det förmodligen Facebook. Riktar du dig mot privatpersoner blir det med stor sannolikhet Facebook och Instagram. Men kanske söker du partners och leverantörer och på så vis även behöver finnas på LinkedIn. Riktar du dig specifikt till kvinnor och har produkter som gör sig väldigt bra på bild, då skulle jag även överväga Pinterest. Riktar du till till yngre män och det du erbjuder kommer bra fram i text skulle jag även kika på Twitter som komplement.

Vill du skapa en form av community kring det du erbjuder, ett ämne eller ditt företag så har du möjlighet att skapa grupper via både LinkedIn och Facebook. Grupper är ett väldigt bra sätt att nå ut och skapa engagemang. Det kan också tala för att en av dessa kanaler kan passa bra.

Men tänk på att välja en kanal som är din huvudkanal och sen kanske en eller max två till som du aktivt jobbar med. Det tar mycket tid och resurser så välj hellre färre och gör dem riktigt bra innan du väljer till fler kanaler.

Ett sista tips!

Oavsett vilka kanaler du väljer att lägga fokus på så kan det vara en bra idé att registrera konton i alla kanaler och använda samma namn i alla. På så vis säkrar du namnet i alla kanaler så ingen annan kan välja det. Dessutom blir det enklare för dig att marknadsföra ett namn oavsett kanal. Sen får du vara lite kreativ i hur du lägger upp de kanaler du inte kommer att arbeta med. Lägg upp bilder, texter eller en video så där finns något som presenterar dig och ditt företag men kanske till och med hänvisar dem till den kanal där du är mest aktiv.

Rådgivning

Känner du dig fortfarande osäker på vilka kanaler du bör satsa på? Jag håller utbildningar i ämnet och jag erbjuder även enskild rådgivning. Du kan boka telefon-, mail- och onlinerådgivning. Du kan boka en inspirationstimme eller flera timmar, beroende på vad du behöver hjälp med eller vad som passar dig. Hör av dig till nina@odd.se om du är intresserad så berättar jag mer.

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

Jobb, mingel och nätverka på Digitala veckan

Förutom att komma ut och mingla, nätverka och hitta nya kunder och partners så var det en sak som gjorde mig så oerhört glad under Digitala veckan.  Det var väldigt många som kom fram och kände igen mig och Odd. Vissa hade hittat mig via mina egna kanaler, andra via bekanta, några via Instagramkonton som jag gästat, andra via konsulttimmen.se och ett par kom inte ihåg… bara att de kände igen varumärket. Som marknadsförare kan man ju inte bli annat än nöjd av att få höra det. Även om det är det jag hjälper mina kunder med så försöker jag lägga så mycket tid jag bara kan för att arbeta med mitt eget varumärke också. Vilket inte alltid är så lätt då det verkligen är fullt upp.

Det var under torsdagen och fredagen förra veckan som jag höll till i en monter i Videums nya hus på Digitala veckan. Jag har mitt kontor i en annan del av deras lokaler. Under senaste året har det byggts till ett hus och alla totalt fyra husen har byggts ihop. Och i den nya mittdelen, där receptionen bland annat finns, där hölls Digitala veckan. Det bjöds på föreläsningar, nätverkslunch, man fick prova på VR och där fanns ett gäng utställare.

Kabelbitarna var ett lyckat koncept för att dra till sig folk 😉 De såldes i mängder. Mina roll-ups fungerade också bra. Känns ovant att göra mässmaterial till sig själv. Jag hjälper flera kunder med kompletta mässmontrar varje år. Då gör jag det mesta från att dekorera montrarna, trycka upp giveaways, marknadsmaterial, kläder, skapa kampanjer runt om i andra kanaler mm. Men nu var det min egen tur. Även om det var i liten skala så var det ändå kul!

Fria bilder Halloween

Har du bilder förberedda till dina kanaler denna veckan? Om inte kommer här ett par länkar till bildbanker med fria bilder som du kan använda. Så in och välj något lagom läskigt för dina följare och besökare.

https://pixabay.com/sv/photos/halloween/
https://unsplash.com/search/photos/halloween
https://www.pexels.com/search/halloween/

Booo!
/Nina

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

Håll koll på dina besökare med anpassade varningar från Google

Vi företagare har rätt många saker att ha koll på i vardagen. Så visst är det smidigt när det finns automatiska lösningar som håller oss påminda och som visar när det händer spännande saker. Här kommer ett tips till dig som kommer hjälpa dig att ha koll på hemsidans besökare och maila dig när det hänt något du vill ha koll på. Som exempelvis om det en dag är extra många besökare på hemsidan.

Få anpassade varningar från Google

Jag tycker det är kul att få dessa mail från Google. När man minst anar eller förhoppningsvis även när man banat väg för det så kommer det ett mail som exempelvis säger att idag har du haft många besökare på din hemsida. Hur många? Det har du själv ställt in i förväg. Att när exempelvis besöksantalet nått 100 på en dag så skickas ett mail till dig.

En nyhet man så klart blir glad av! Så hur får man då dessa mail? Genom att aktivera något som heter Anpassade varningar från Google så kan du skapa upp anpassade händelser. Och när dessa händelser sker skickas ett mail till dig. Antal besökare är bara ett exempel på flera olika typer av händelser du kan skapa. Men det är en rätt enkel händelse som de flesta av oss är intresserade av och som kan vara bra att börja med.

Så här gör du

  1. Börja med att logga in på Google Analytics. Saknar du Google Analytics så är det ett gratis statistikprogram från Google. Då måste du först börja med att skapa ett konto där och koppla ihop det med din hemsida. Det går jag inte igenom här utan i nästa steg förväntar jag mig att du har ett konto på Google Analytics.
  2. När du loggat in på Google Analytics så klickar du längst ner till vänster på kugghjulet för att komma till Administrationen för ditt konto.
  3. I den tredje kolumnen, ganska långt ner, hittar du “Anpassade varningar”. Klicka där.
  4. Här ser du en översikt på de varningar du skapat. Vill du ändra en befintlig klickar du bara på den. Vill du skapa en ny klickar du på röda knappen “+NY VARNING”.
  5. Du börjar med att ge varningen ett namn. Det är även detta namn som sedan står i mailet du får. Så skapar du flera varningar, se till att döpa dem så du vet vad det gäller när mailet kommer. Efter du valt namn sätter du under hur lång period den här händelsen ska gälla. Väljer du som jag gjort här, dagligen, så innebär det att varningen triggas på förändringar gjort under en dag. Eller så väljer du en vecka eller en månad.

    Efter att du valt period så är det dags att välja villkoret för den här varningen. Vill du följa trafiken till hemsidan så kan du klicka på All trafik. Sen finns det fler händelser och beteenden du kan följa. Men i mitt exempel kör vi på antal besök, så välj All trafik.

    Under “Varna mig vid” väljer du Sessioner, se förklaring på bilden nedan. Jag har i artikeln valt att kalla det besök men Google säger sessioner. De förklarar nedan hur de definierar en session. Mitt val att säga besökare handlar enbart om att alla ska förstå vad det handlar om. Du som är mer insatt har säkert redan kolla på skillnaden.

    Sedan väljer du ett villkor, som exempelvis “större än” och ett värde. I rutan för värde ska du fylla i hur många sessioner som ska ske på en dag för att den här varningen ska mailas ut. Så välj ett värde som känns rimligt för dig. Brukar du en bra dag ha 50-60 sessioner så sätt 50. Märker du att du får mailen för ofta kan du höja värdet. Det är en skön känsla när man märker att antalet ökar, mailen kommer oftare och man kan höja värdet. På sikt vill vi ju så klart alltid ha fler besök på hemsidan så vi kan göra fler affärer där eller få fler intresseanmälningar.
  6. När du är klar med inställningarna klickar du på “Spara varning”. Och nästa dag som du har fler sessioner än värdet du fyllt i så skickas ett mail till dig och meddelar detta.

Lycka till med dina anpassade varningar!

 

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

Välj rätt ord och bli mer synlig hos sökmotorerna

När jag hjälper en kund med texter till en hemsida är jag noga med att diskutera hur kommunikationen ser ut mellan min kund och dess kunder. Och jag tänker då framför allt på hur deras kunder uttrycker sig när de pratar om min kunds produkter och tjänster. Detta är viktigt att ha med sig av flera anledningar. Vi vill så klart få till texter som attraherar målgruppen och då är det viktigt att lägga sig på en lagom nivå när det gäller exempelvis tekniska termer och uttryck. Men detta kan även hjälpa till att öka synligheten hos sökmotorerna. Vilket i sig ökar chanserna för att få in fler affärer via hemsidan. Häng med så ska jag berätta mer.

Hur uttrycker sig dina kunder?

Vilka termer, ord och uttryck använder sig dina kunderna av? Detta kan ge dig viktig information om hur de troligen söker på webben. Genom att använda samma begrepp som dem är sannolikheten större att du blir hittad via sökmotorerna.

Jag möter ofta de som, i skrift på hemsidan, uttrycker sig ganska stelt och tekniskt. Är det verkligen så kunder pratar om dina produkter eller tjänster? Ha gärna det i åtanke när du nästa gång pratar med dina kunder. Observera hur de pratar om det du erbjuder och den nytta de upplever kring det. Sen ska du så klart inte använda talspråk rakt av men på webben ska det vara ganska korta meningar och enkel text som läsaren snabbt kan ta till sig. Då är det bra att undvika krångliga termer och långa meningar. Är dessa ord däremot viktiga för det du erbjuder eller kanske är ord kunden verkligen använder, då ska de så klart vara med.

En viktig grund

Detta är så klart bara en liten del av sökoptimering av hemsidan. Men har du inte med innehållet som potentiella kunder söker efter så är det rätt svårt att bli synlig över huvud taget. Google letar ju efter en viss sökfråga och vill hitta den sajt som är expert på området. Så se till att använda rätt fraser som din målgrupp använder. Sen kan du via exempelvis en blogg få in fler termer och alternativa ord och på så vis öka dina chanser.

Fler hjälpmedel

Utöver att prata med kunderna så kan du använda sökmotorerna själva och statistiken till att hitta tänkbara fraser som målgruppen använder sig av. Tips nummer ett är att söka på Google och se vilka alternativa sökfraser som dyker upp under sökrutan. I exemplet nedan söker jag efter “ekologiska ljus”.  Och då är Google där snabbt och ger förslag på andra fraser jag kan använda. Kanske är det så att målgruppen söker efter miljövänliga ljus när de tänker att de vill ha ekologiska… eller giftfria? eller naturliga?

Om du söker på det du erbjuder, vad dyker upp då? Är det fraser du använder på hemsidan?

Jag kan dra en liknelse till min egen verksamhet. Jag skriver i denna artikel, och på övriga delar av hemsidan med för den delen, just ordet “hemsida”. När det i själva verket heter “webbplats” i min värld. Hemsidan är startsidan på en webbplats. Men det är inga av mina kunder som uttrycker sig så. Så vill jag bli synlig för dem i sökmotorerna gynnar det mig bäst att använda ordet hemsida. Då gör jag så klart det. Hittar du några sådana exempel i din bransch? Vore intressant att höra. Kommentera gärna nedan.

Google search console

Ett annat bra sätt att kolla av vad kunder söker på är via Google Search Console. I statistiktjänsten Google Analytics finner du något som heter Search Console, se bilden nedan. Om du inte kopplat Search Console till Analytics kommer du inte se något under dessa flikar, då kommer den be dig göra det först. Jag kommer inom kort att publicera ett helt blogginlägg om Search Console men i detta inlägg går jag inte igenom det utan vill bara visa nyttan med det. För klickar du på exempelvis Frågor så får du fram vilka sökfrågor som gett dig visningar och klick på Google.

Du ser hur många som klickat sig in på din sida via den frasen, hur många gånger du visats i sökresultatet till den frasen och vilken position du hade i sökresultatet. Där finns mycket bra information att hämta. Kommer du inte så bra till på position kanske du behöver skriva mer om det du vill komma bättre till på. Och kanske hittar du där alternativa fraser som du inte använder dig så mycket av i dina texter. Du kan komma åt Google Search Console även direkt via https://search.google.com.

Billigare och mer långsiktigt än att köpa annonser

Utöver dessa två tips finns det fler verktyg för att ta reda på hur dina kunder/målgrupp uttrycker sig. Jag tar inte upp alla här för min poäng är att du först och främst ska vara lyhörd på dina kunder som du dagligen pratar med. Lyssna in, reflektera och justera på hemsidan. Kolla sedan upp i statistiken hur du ligger till i sökmotorerna och att trafiken därifrån ökar. Ett betydligt billigare och mer långsiktigt alternativ än att köpa annonsplatser. Sen kan det behövas också när det gäller mer kortsiktig försäljning. Men genom att ständigt förbättra din position hos sökmotorerna kommer du långsiktigt att få fler besök och förhoppningsvis fler kunder. Och visst finns det många byråer som enbart arbetar med sökoptimering, men det här är ett enkelt och bra knep du själv kan göra. Som i slutändan kan göra stor skillnad.

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

Så här skapar du enkelt snygga bilder med text på

Jag får ofta frågan hur man på ett snyggt och enkelt sätt kan placera text på bilder. Så här kommer ett bra tips till dig som önskar få till så där tjusiga bilder till dina sociala kanaler. Och hur du kan få till en enhetlig stil.

Skapa enkelt och snyggt med Canva

Mitt tips till dig är Canva. Med hjälp av det programmet får du en bank med färdiga layouter, upphovsrättfria bilder att använda och en möjlighet att enkelt skapa egna bilder med text och grafik på. Du kan även ladda upp egna bilder och skapa en varumärkesprofil som du alltid kan ha som bas med dina färger, typsnitt, logga med mera.

Färdiga mallar och storlekar för alla sociala medier

En annan stor fördel är att du snabbt kan välja vad du ska ha bilden till och Canva skapar därefter en mall i rätt format direkt. Ska du exempelvis skapa en bild för Instagram så får du en grund på 1080 x 1080 pixlar att jobba med. Du kan också välja en av deras färdiga layouter och helt anpassa den efter det du vill skapa. Sen sparar du dina färdiga bilder och kan återanvända dem nästa gång. Så du får samma stil på nästa bild.

En fördel för mig som designer är att jag kan hjälpa mina kunder att skapa upp deras varumärkesprofil så kunden kan återanvända den. Jag kan även skapa designmallar och dela med kunderna så de får dessa i sitt Canva. Behöver du exempelvis snabbt en bild till ett inlägg på LinkedIn och du önskar min hjälp. Då kan jag göra den i Canva och dela den med dig så den dyker upp hos dig.

Både i datorn och i mobilen

Canva är ett program som kan användas både i webbläsaren via datorn och som app i mobilen. Det finns en gratis version och en “Canva for Work”. Den sistnämnda kostar ca 100 kr per månad. Men du kan prova gratis i 30 dgr för att se om det är något för dig. Vissa klarar sig med gratisversionen men arbetar du aktiv med dina sociala medier och vill ha ett smidigt sätt att skapa snygga bilder, då tycker jag du ska prova “Canva for Work”. Se deras prislista här.

Så här kommer du igång

  1. Skapa ett konto

    Börja med att gå till https://www.canva.com/ och skapa ett konto. Mitt råd är att börja via datorn och sen när du är igång där kan du bekanta dig med appen. Allt du skapar via datorn kommer du sen också åt via appen.

  2. Prova på Canva for Work kostnadsfritt

    När du loggat in får du frågan om att prova Canva for Work utan kostnad i 30 dgr. Det tycker jag absolut att du ska göra. Vill du inte fortsätta efter prövotiden kan du avsluta och bara köra gratisversionen.

  3. Översikt

    När du loggat in kommer du till denna startvy. Till vänster ser du menyn och i toppen ser du olika typer av designmallar du kan välja att skapa. Vet du exempelvis att du vill göra inlägg till Instagram så kan du klicka på “Instagram-inlägg” eller så klickar du på knappen “Skapa en design” uppe till vänster.

    Då skapas en tom mall som du kan fylla med vad du önskar genom att använda alternativen i vänstermenyn (element, text, bakgrund, uppladdningar) eller så klickar du på en av de färdiga mallarna och bara byter ut texter, bilder med mera.

    När du är klar sätter du ett namn på din bild och sen sparas den på din hem-vy. Du kan också välja att direkt ladda ner bilden till datorn eller i mobilen. Om du skapar bilderna via datorn så finns de även i appen sen, redo att användas.

  4. Skapa ditt varumärke

    Under “Ditt varumärke” kan du fylla i företagets färger, välja typsnitt och ladda upp loggor som du önskar använda. Genom att fylla i detta kan du enkelt hämta upp dina färger när du gör nya bilder, utan att behöva fylla i rätt färgkoder varje gång. Du kommer enklare kunna välja rätt typsnitt och dra över loggorna på dina kommande bilder.

    Ovan är min varumärkesprofil och nedan är en kunds profil.

  5. Dela design

    Om du tar hjälp av mig att skapa mallar så kan jag dela dem till ditt Canva. Då hittar du de bilderna under “Delas med dig”.

    Här kan vi även chatta. Så vill du ändra något eller är nöjd så kan du meddela det här. Du kan sen ta bilden och spara en kopia av den till dina mappar. Mappar är ett smidigt sätt att sortera dina bilder så du enkelt kan hitta det du söker.


  6. Börja experimentera och skapa din stil

    När du kommit hit är det dags att sätta igång. Prova dig fram och hitta din egen stil. Har du svårt att få till stilen på egen hand hjälper jag dig gärna, så du får grunden. Sen kan du på egen hand fortsätta skapa egna bilder i den stilen. Men prova gärna först och släpp loss din inre designer 🙂

Jag önskar hjälp med Canva

*Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

Rätt bildstorlek i sociala medier 2018

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller på bilderna till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda i de olika kanalerna. Där finns även en pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

  Instagram

Profilbild
180 x 180 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdningen.

Flödet
Kvadratisk: 1080 x 1080 px (1:1)
Liggande: 1080 x 566 px (1.91:1)
Stående: 1080 x 1350 px (4:5)

Stories
1080 x 1920 px (9:16)

IG TV
Videor ska vara vertikala (stående) med ett minsta bildbreddsförhållande på 9:16. De måste vara i MP4-filformat och mellan 15 sekunder och 10 minuter långa. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men de måste laddas upp från en dator.

Den maximala filstorleken för videor som är 10 minuter eller mindre är 650 MB. Den maximala filstorleken för videor upp till 60 minuter är 3,6 GB. Den rekommenderade storleken på omslagsbilder är 420 x 654 px.

  Facebook

Profilbild
180 x 180 px (1:1). Får en cirkelform i annonser och inlägg men har kvadratisk form när andra besöker din sida.

Omslagsbild
820 x 312 px (2.7:1)

Flödet
1200 x 630 px

  LinkedIn

Profilbild
400 x 400 px (1:1)

Din personliga omslagsbild
1584 x 396 px

Omslagsbild för företag
1536 x 768 px

Flödet
1200 x 628 px

  YouTube

Profilbild
800 x 800 px. Får en cirkelform efter uppladdningen.

Omslagsbild
 2560 x 1440 px

  Twitter

Profilbild
400 x 400 px (1:1). Får en cirkelform efter uppladdningen.

Omslagsbild
1500 x 500 px (3:1)

Flödet
1024 x 512 px (2:1)

Fri guide att ladda ner

Bildguide sociala medier 2018

Söta kabelbitare

Idag lanserades en ny produkt i min lilla shop. Bedårande söta små kabelbitare som skyddar sladdarna till din telefon och läsplatta.

Förutom att de är söta, så finns det flera fördelar med dessa små ”kabelbitare”. Först och främst så skyddar de kabeln så att den inte går av eller skadas precis vid kabelslutet, vilket tyvärr är rätt vanligt. Dessutom blir det enklare att hålla koll på vems sladd som är vems genom att välja olika figurer till medarbetarna på kontoret eller familjemedlemmarna hemma. Sen ger de personlighet och blir lätt en snackis när du drar fram din laddare nästa gång. Och sa jag att de är söta!?

Fungerar bra till alla typer av laddare för mobil och läsplatta. Passar både iPhone och Android.

Se fler bilder och välj din favorit här

Decembers mysigaste adventskalender, för oss vuxna

Idag har designen för årets upplaga av te- och kaffeadventskalendrarna släppts. En lugn och harmonisk grangrön färg med en präglad grankvist/logo på förpackningen. En perfekt koppling till de Småländska skogarna. Du får en ny god smak varje dag fram till julafton. Och allt är ekologiskt och KRAV-märkt.

Den 29 september börjar de säljas här i shoppen. Jag brukar sälja slut på dem rätt fort, så håll utkik på när de släpps. Det är en superfin present att ge till medarbetare, vänner eller varför inte till dig själv!  Se fler bilder här på Teadventskalendern och Kaffeadventskalendern.

 

Kom igång med din digitala marknadsföring

Idag beger jag mig till Trygghetsrådets kontor här i Växjö. Där ska det under tre timmar pratas digital marknadsföring. Jag kommer gå igenom vad som utmärker en bra hemsida, hur en sökmotor fungerar – hur kommer man med på Google? Jag kommer prata om hur man som företag kan använda sig av mailutskick, blogg och så klart sociala medier. Hur gör man för att lyckas på kanaler som Facebook, Instagram och LinkedIn? Sen avslutar jag alltid med mina sju bästa tips till de som ska starta eget, när det gäller digital marknadsföring då. Vad är det första man som företagare bör göra… då brukar det antecknas extra flitigt 🙂

Sen har jag alltid med mig en uppskattad låda. I lådan finns alla visitkort som jag skapat. Det är hundratals i alla olika färger, former och papper. Till och med några med chip i för att visa hur det digitala kan kombineras med det tryckta. Den brukar alla alltid rota lite extra i och hitta inspiration. Enligt mig har visitkortet inte dött ut men det används på ett annat sätt idag. Det är inte främst för att förmedla kontaktuppgifter utan det har en så mycket viktigare roll än så. Det handlar både om andra funktioner och om varumärkesbyggande. Men mer om det en annan gång.

Nu ser jag fram emot att möta denna omgångens deltagare på TRR!

Underkläder, skönhetsprodukter och sociala medier

I torsdags bar det av ut i de Småländska skogarna för att hälsa på Susanne som driver företaget Naturliga rum. Susanne bokade tid hos mig via konsulttimmen.se. Det blev 3h med Instagram, Facebook och lite fotografering för just dessa kanaler.

Fortsätt läsa

Utbildning, snöstorm och sociala medier

Under tisdagens snöstorm filade ett nytt gäng på innehållsstrategier för sina sociala medier. Vi höll till högst upp i Alpha-huset med (nästan) 360-graders utsikt runt området. Snön yrde omkring oss utanför medan vi pratade strategier, innehåll, olika kanaler och mycket kring just bilder och hur man skapar engagemang.

Fortsätt läsa

Få konsulthjälp på Framtidsvägen

Nu är här klart på Framtidsvägen och mina kundmöten och utbildningar rullar på. Vill du skapa en strategi för dina kanaler i sociala medier, vidareutveckla hemsidan eller se över marknadsföringen i stort? Hör av dig och boka ett konsultmöte eller en utbildning.

Fortsätt läsa

Superkrafter med hulkensmoothie

Jag skrev för ett tag sedan om morgonrutiner på Instagram. Har du några speciella morgonrutiner för att hålla dig pigg under hela dagen? För mig gäller det att redan kvällen innan börja förbereda.

Fortsätt läsa

  • 1
  • 2
  • 4

Välkommen att höra av dig

Odd Kommunikation AB
Postadress Videum Science Park, 351 96 Växjö
Besöks- och paketadress Framtidsvägen 10A, 352 57 Växjö
Tel 0470 - 286 00
E-post hej@odd.se


Jag vill veta mer om...

Välkommen till Framtidsvägen 10A i Växjö
hej@odd.se