Vad är du mest känd för?

Det finns inget så kraftfullt som att få andra att referera till dig och sprida din verksamhet. Vi är generellt sett väldigt generösa när det gäller att tipsa personer i vår omgivning om kontakter, företag och varumärken som vi gillar. Och visst lyssnar vi på de runt om oss när de berättar om företag de själva använt eller hört gott om.

Fortsätt läsa

Rätt bildstorlek i sociala medier 2019

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda. Det finns även en sammanfattande pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

Varför ska jag anpassa bilderna?

Du gör dig själv en stor tjänst genom att anpassa storleken på bilderna till dina sociala medier. Du slipper dels råka ut för att delar av bilden beskärs bort eller blir pixlig, samt att du nyttjar hela skärmytan. Så se till att anpassa bilden efter kanalernas rekommendationer och ge innehållet möjligheten att vara så bra som det bara kan vara. Häng med i guiden nedan så slipper du onödiga missar i din kommunikation.

Rätt bildstorlekar på Instagram 2019

Att optimera bilder för Instagram brukade vara rätt enkelt då Instagram tidigare bara tillät en orientering för foton och videos. Med tillägg som Instagram Stories, IGTV, Instagram Live och många fler blir det mer att hålla reda på. Här hittar du all information du behöver för att optimera storlek och bildförhållande mellan dina foton och videoklipp.

 

Bildstorlek instagram profilbild 2019

Profilbilden 180 x 180 px. Får en cirkelform efter uppladdning.

När du delar foton och videoklipp på Instagram finns det två huvudpunkter att ha i åtanke: Bildförhållande och storlek. Bildförhållande avser bredden på en bild i förhållande till dess höjd. Det uttrycks som ett förhållande som 4:5 eller 9:16, där den första siffran representerar bredden och den andra siffran representerar höjden.

Storleken avser antalet pixlar som utgör bredden och höjden av ditt foto eller video. Liksom bildförhållande uttrycks storleken i två tal, den första representerar bredden och den andra representerar höjden. Generellt så stödjer Instagram foton och videor som har en bredd mellan 320 px och 1080 px.

Instagram Bildstorlekar i flödet 2019

Bilder och videor i flödet:
Liggande 1080 x 608 px (1.91:1)
Kvadratisk 1080 x 1080 px (1:1)
Stående 1080 x 1350 px (4:5)
Både bilder och videor i Instagramflödet kan delas med en kvadratisk, horisontell och vertikal riktning. De godkänner alla storlekar mellan 608 x 1350 px men i videor sägs det vara bäst att vara så nära en storlek på 1080 x 1080 px som möjligt (1:1)

 

Bildstorlekar i instagram stories 2019

Stories (1080 x 1350 px) eller 1080 x 1920 px (9:16)
Vad det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av din Story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.

 

Bildstorlekar Instagram IGTV och LIVE 2019

IGTV 1080 x 1920 px
Dina IGTV-videor kan visas i både vertikal och horisontell riktning. Något annat att tänka på är storleken på ditt IGTV-omslagsfoto. För detta rekommenderar Instagram en storlek på 420 x 654 px. (1:1.55)
Din IGTV-video måste vara i MP4-format och kan vara mellan 15 sekunder och 10 minuter lång. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men då måste de laddas upp ifrån en dator.
Live 1080 x 1920 px (9:16)
Liksom IGTV filmas Live vertikalt. Men medan IGTV är förinspelat sänds Live-videor direkt från din mobila enhet, så bildformatet blir alltid skärmens bredd och höjd (som vanligtvis är 9:16). Eftersom du inte kan manuellt ändra storlek eller bildförhållande är det inte mycket att fundera över.

Rätt bildstorlekar på Facebook 2019

Bildstorlekar Facebook 2019

Filtyp: jpeg eller png*
Profilbild 180 x 180 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Din profilbild visas i 170 x 170 px på stationära datorer, 128 x 128 px på smarttelefoner och i 36 x 36 px på de flesta featuretelefoner. 
Omslagsbild 820 x 360 px
Ditt omslagsfoto visas i 820 x 312 px på stationära datorer och 640 x 360 px på smartphones. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta och längsta höjden bilden kommer visas i, d.v.s 820 x 360 px. Tänk dock på att ha det mest väsentliga i mitten så att alla information syns oavsett vilken enhet användaren använder. Observera att på din privata profil så täcks en del av din omslagsbild av din profilbild.
Omslagsbild för evenemang 1920 x 1005 px (ca 2:1)
Liggande bild i flödet 1200 x 630 px
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px

*För profilbilder och omslagsfoton med din logotyp eller text kan du få bättre kvalitet om du använder en PNG-fil.

Rätt bildstorlekar på LinkedIn 2019

Bildstorlekar LinkedIn 2019

Filtyp: JPG, PNG eller GIF
Profilbild 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning
Omslagsbild privatpersoner 1584 x 396 px
Omslagsbild företag 1539 x 768 px
Bild i flödet 1200 x 630 px

Rätt bildstorlekar på Twitter 2019

Bildstorlekar Twitter 2019

Profilbild 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild 1500 x 500 px (3:1)
Bilder i flödet 1024 x 512 px (2:1)
Bra att veta är att bilden som du postar egentligen kan vara i vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt att visas i ett liggande format (2:1). Det är först när användaren klickar på bilden som den kommer se hela storleken på bilden. Tänk därför på att delar av din bild riskeras att inte synas i förhandsvisningen om du inte använder ”rätt” format.

Rätt bildstorlekar på YouTube 2019

Bildstorlekar Youtube 2019

Profilbild 800 x 800 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild 2560 x 1440 px
Minsta säkra yta för text och logotyper: 1 546 x 423 pixlar. Större bilder kan beskäras i vissa vyer eller enheter.
Thumbnail för video 1280 x 720 px

Fri sammanfattande Guide att ladda ner

Bildguide sociala medier 2019

Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur

När jag inte har mobilnumret eller adressen till en person så kollar jag ofta i mailsignaturen på mailen. Och till min stora förvåning så saknar många en mailsignatur. Har du en? Är den bra? Hjälper den dig att sälja och bygga varumärke? Jo du läste rätt 🙂 En mailsignatur är inte bara till för att förmedla kontaktuppgifter, den kan hjälpa dig med så mycket mer. Den är med i alla dina mail och kan ganska så enkelt få bra synlighet. Häng med nedan så berättar jag mer.

Fortsätt läsa

Skapa affärer med hjälp av LinkedIn

Jag vet att du tänkt tanken, vad ska jag ha LinkedIn till… Och du är inte ensam. LinkedIn är en kanal alla företag bör synas på idag och kan ha stor nytta av. Ändå är det många som inte hittat dit än. Därför tänkte jag tipsa om hur du kommer igång med LinkedIn och hur du kan använda plattformen. LinkedIn är den kanal där du representerar dig själv i din yrkesroll på en egen profilsida och sen kan företaget ha en egen sida. Upplägget påminner en del om Facebook och många kallar den Facebooks motsvarighet för företag. Och använder du LinkedIn på rätt sätt kan du få en extremt effektiv nätverks- och säljkanal. Häng med så berättar jag mer.

Precis som Seth Godin säger på bilden ovan så handlar det mer idag om våra relationer människor emellan än om vad vi egentligen säljer. Och LinkedIn är kanalen där du kan skapa förtroende och bygga nätverk.

Fortsätt läsa

Tar ditt företag semester i sommar?

Det känns i luften att semestern närmar sig, student och skolavslutningar avlöser varandra. Många företagare ha fullt upp att hinna med alla deadlines innan sommaren. Sen, när sista arbetsdagen innan semestern är kommen, nöjer sig många med ett enkelt semestermeddelande på mailen och hemsidan innan de lämnar. Även om det finns bemanning under sommaren stängs ofta uppdateringen av hemsida, Instagram och andra sociala medier ner. Och det är synd. Här missas många möjligheter. Det är ju på sommaren som de flesta av oss har tid att läsa, söka information och kolla in trender samt leta inspiration till hösten.

Fortsätt läsa

Seriöst och professionellt = tråkigt?

När vi pratar marknadsföring för företag och hur vi vill uppfattas så är seriöst ett ord som ofta nämns. Vi vill uppfattas seriösa och professionella. Och det är ju bra. Däremot ser jag ofta att många företag hamnar på gränsen till tråkiga och opersonliga i jakten på att uppfattas professionella. Lite som att man hellre är på säkra sidan än att våga släppa loss lite. Blir det för personligt är många rädda för att det inte ska uppfattas ”affärsmässigt”. Och här vet jag att du har mycket att vinna genom att våga mer.

Så hur kan vi vara personliga (och lite smått galna) utan att det blir oseriöst?

Fortsätt läsa

Checklista för företaget inför påsk

Nu närmar sig påskhelgen och vi har skapat en lista på vad du behöver tänka på inför den.

Checklista inför påskhelgen 🐥

  • Autosvar på telefon och mail⁣
    Se till att tala in ett telefonsvar där du önskar trevlig påsk och meddelar helgens öppettider. Detsamma gäller autosvar på mailen. Lämna även där en påskhälsning och era öppettider över helgen.
  • Hemsida, sociala medier och Google my business
    På Google my business kan du justera öppettider under specifika helgdagar. Då syns det direkt i sökresultatet. Kan även vara bra att meddela detta via hemsida och sociala medier.
  • Ett påskrelaterat inlägg i dina mest aktiva sociala kanaler
    En högtid ger dig anledning att posta extra inlägg i så väl blogg som på Facebook, LinkedIn och Instagram. Gör något skoj som sticker ut i flödet med påskägg, kaninöron, påskpynt och annat. Våga bjuda på en rolig selfie eller placera påskgrejer på udda ställen i fabriken, butiken eller på kontoret. Passa på och utbilda följarna i något som går att koppla ihop med din bild.
  • Påskhälsning i slutet på alla mail
    Passa på att önska alla glad påsk som du mailar med.
  • Påskläsning i bloggen
    Skriv en ”äggstra” bra artikel inom ditt område och lägg ut den som påskläsning för de rastlösa. Schemalägg när den ska gå ut så du inte behöver fundera på det.
  • Schemalägg mailutskick
    Skapa ett mailutskick med länkar till blogginlägg eller erbjudanden som går att använda över helgen.
  • Ta ledigt!
    Passa på och njut av ledigheten, solen samt familj och vänner. På tisdag kör vi på för fullt igen!

Trevlig påsk från Odd!

Nu har jag grävt i pressarkivet…

Arbetsförmedlingens hemsida

Sitter och letar gamla pressklipp och länkar. Hittade en intervju från 2016 som fortfarande är publicerad på Arbetsförmedlingens hemsida. Hur är det att jobba som webbdesigner? Jag kanske har förändrats lite men annars stämmer den rätt bra än 🙂
Nina Möller andas webbdesign dygnet runt

Magazinet

Här är en intervju i Magazinet 2016. Framsida och ett helt uppslag om att vara sin egen chef.
Friheten är fördelen, Nina Möller firar 13 år som egen företagare

Företagsmagazinet

Sen hittade jag en intervju som är från de första åren som egen företagare. Haha oj… där såg jag lite mer annorlunda ut. Och bolaget hette NMcreation. Nina vet hur man designar webbsidor

Det ska finnas några fler. Jag bjuder på dessa så länge 🙂

Vem är Odd?

Jag får ofta frågan om historien bakom företagsnamnet. Är det en förkortning för något eller är det den engelska översättningen av ”udda” som gäller?

Från NMcreation…

När jag startade mitt företag, 2003, så var jag ung och inte lika erfaren vad gäller varumärkesbyggande. Jag döpte då företaget till NMcreation. Mina initialer och ”creation”. Det fungerade okej men efter några år så kände jag att det namnet inte riktigt levde upp till det jag önskade för mitt varumärke. Det var bara ett namn, inget mer.

2011 gjorde jag om företaget till ett aktiebolag och passade då på att göra en större satsning på profilen. Skulle jag fortsätta att hjälpa företag på en hög nivå inom marknadsföring behövde jag själv steppa upp och ha en bättre story.

… till Odd

Jag började leta efter namn inom intressen som jag själv hade. Sådant som kändes mer mig. Sen jag var liten har jag alltid gillat det fornnordiska. Historierna, namnen och gärna isländska namn. Till slut hittade jag namnet Odd som står för spets, topp, skärpa och kraft. Det jag sysslar med handlar om kommunikation. Så Odd Kommunikation AB fick namnet bli. Sen har jag alltid känt mig lite udda och gått min egen väg, så den engelska översättningen är inte fel den heller. Men det var inte den vägen som namnet kom till.

När jag kopplade ihop detta med mitt varför, det som driver mig i det jag gör, så fick jag min story…

”Vi har alla något som är unikt, med oss själva och i företaget. Jag vill hjälpa dig att hitta det och nå ut med det i din marknadsföring. Ett eget uttryck som får företaget att sticka ut och som förmedlar dess story. Både via design, innehåll och val av kanaler. Hitta din och företagets egen väg. Stay Odd!” /Nina

Hur kom ditt företagsnamn till? Berätta gärna 🙂

Tips på hur du skapar en bra företagsprofil på Instagram

Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag. Och användarna ökar stadigt varje år. Detta gör att konkurrensen om följarna ökar och du måste använda alla knep du kan för att fånga de som besöker din profil. Här har vi samlat flera tips som kan hjälpa dig att optimera din Instagramprofil, så du får ut det bästa möjliga av ditt företagskonto.

Fortsätt läsa

Möt marknadsassistent Edit

”Jag har alltid haft en dröm att få arbeta med grafisk kommunikation… När jag kollade runt bland byråerna i stan tyckte jag att du och Odd stod ut.”

Jag lovade en intervju med min marknadsassistent, Edit. Hon har nu varit hos mig i fyra veckor. Och jag måste säga att jag är så imponerad. Edit är 21 år, kommer från Älmhult men bor här i Växjö med sin sambo. För ungefär ett år sedan kontaktade hon mig och ville börja jobba på Odd. Jag sökte ingen just då men det var något med Edit som stod ut. Jag älskar hennes driv och att hon vågade ta steget att kontakta mig på det vis hon gjorde. Vi träffades till slut och efter ett halvår började hon.

Ingen dag är den andra lik för Edit på kontoret. Hon fixar allt från administrativa uppgifter och bilder till våra och kunders sociala kanaler till design av trycksaker.

Vad hittade du på innan du började på Odd?

– Jag pluggade estetisk media på gymnasiet med extra kurser inom grafisk kommunikation. Som specialarbete under gymnasiet startade jag en verksamhet där jag designade posters och sålde på webben. Fiveprints hette företaget, min lyckosiffra är fem! Sen har jag i många år arbetat i klädbutik. Jag älskar mode och gillar kundkontakten.

Edit är väldigt social och det märks att hon hanterat många sorters kunder genom åren. Hon har ett coolt lugn över sig vilket jag gillar. Samtidigt driftig och det är full fart fram.

Varför ville du börja jobba på Odd?

– Jag har alltid haft en dröm att få arbeta med grafisk kommunikation, design och något kreativt. När jag kollade runt bland byråerna i stan tyckte jag att du och Odd stod ut. Jag tyckte att jag fick en bra bild av vem du är via Odds kanaler. Och du verkade ha ett väldigt kul jobb samt ett inspirerande kontor, där ville jag också jobba!

Stämde bilden du fick via sociala medier när du sen kom hit?

– Ja absolut! Växterna, inredningen… allt stämmer verkligen och nu har jag ett eget skrivbord i denna fina miljö.

Hur känns det nu när du varit här i en månad?

– Det känns jättekul! Lite svårt i början men varierande och roligt. Ser fram emot att få vara med och utveckla Odd och kunna hjälpa till ännu mer.

Vart hittar du din inspiration?

– Jag älskar inredning, mode, skönhet och design. Min inspiration hittar jag i fysiska magasin men även på Instagram och YouTube. Jag gillar att följa drivna och starka kvinnor, inspireras av det. Sen lyssnar jag på minst en podd om dagen. Det är främst livsstils- och intervjupoddar. Jag gillar bland annat Alice & Bianca och Livet på läktaren.

– Jag och min sambo gillar även att resa, gärna miniweekends. Senast var vi i Amsterdam men kan likväl åka till Göteborg eller Malmö en helg. Hade gärna gjort det oftare än vi gör! Nästa resa blir en träningsresa till Egypten med min mamma.

Tack Edit för att du ville dela med dig! Och för er som vill följa Edit så hittar ni henne på Instagram, @editsvea. Och så klart även här i Odds kanaler ibland.

Strategi sociala medier i Göteborg

I söndags åkte jag till Göteborg för att under måndagen hålla en heldagsutbildning i sociala medier. Deltagarna var ett gäng kommunikatörer på ett bostadsföretag. Det var ett tag sedan jag var i Göteborg och höll utbildning så det var skoj. Jag gillar verkligen staden. Kundens kontor låg väldigt centralt också så det var lätt att hitta.

Dagen bestod av tre block

  1. Utgångsläge
    Vi gick igenom hur de arbetar idag. Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra. Företagets story, målgrupp och val av kanaler.
  2. Innehållsstrategi
    Detta block var helt dedikerat till innehåll. Vi pratade basinne­håll, kampanjinnehåll, teman, bilder, texter, hashtags och rörligt.
  3. Arbetsflöde
    Sen avslutade vi med publicering, schemaläggning, sponsrade inlägg, kampanjer, statistik och hur man får fler följare.

Tidsåtgången varierar en hel del mellan olika utbildningar då grundkunskaperna kan skilja sig ganska mycket åt. Även hur diskussionerna kommer igång i olika grupper. Men detta brukar bli en heldag. Sen kräver vissa delar fördjupning i efterhand. Men här går vi igenom helheten. Jag rekommenderar att avsluta med att göra en checklista så det blir ett tydligt nästa steg. I detta fall kommer jag att sammanfatta hela dagen i ett dokument och göra ett förslag på checklista.

Supertrevlig dag blev det. Jag tycker det är väldigt kul att komma ut i olika verksamheter och få ta del av företagens vardag och utmaningar vad gäller marknadsföring och kommunikation.

Kommentarer från dagens utvärdering

”Nina!: Lyhörd, intressant, kunnig & ödmjuk. I like :)”

”Jag skulle definitivt rekommendera dig & denna kurs till andra bolag. Vill jobba mer ihop framöver!”

”Inser att jag visste mindre om sociala medier än jag tidigare trott.”

”Nya uppslag och idéer, bra med en boost! Nu vill jag bara komma igång!”

”Mycket bra dag med en verkstad som satte tankarna på snurr. Grymt!”

”Bra mix av tips på såväl befintliga medium som nya verktyg. Gillar djupdykningen i statistik.”

”Nina är tydlig och kunnig i vad hon pratar om. Rekommenderar denna workshop!”

Blir så oerhört glad av att läsa dessa. Stort tack för det!

Formex 2019 – trender och spaningar

Förra torsdagen begav vi oss till Stockholm och kollade in årets första Formexmässa. Formex är Nordens största inredningsmässa och äger rum två gånger per år. Det brukar delta ca 800 utställare per mässa inom
inredning, design, presenter, delikatesser, barnprodukter, mode och accessoarer. Det blev en lång och inspirerande dag.

Trender och spaningar

Där fanns ett par saker som tydligt stod ut när vi gick runt på de olika avdelningarna. Stora salen med all inredning tycker jag är den mest intressanta. Vi kollade även in någon pappers- och emballageleverantör på en av de mindre avdelningarna, för våra e-handelskunder. Hade dock hoppats på fler utställare inom denna genre. Men när det gäller inredningen så kunde vi tydligt se följande trender.

  • Natur
    Miljö och hållbarhet är något som de flesta av oss idag är väl medvetna om. Och det speglar sig även i inredningen. Det är fortfarande mycket naturmaterial och naturfärger. Det är halm, rotting, trä, skinn, beige, grönt och även natur- och djurformer av olika slag i porslin och sten.
  • Växter
    Det ska fortfarande vara mycket gröna växter, både inomhus och utomhus. Konstgjorda fungerar också bra för dig som har svårt att få dem att överleva.
  • Skulpturer
    Skulpturer i form av djur och koraller var en väldigt tydlig trend. Även ansikten som kryper fram ur krukor, muggar och porslinsfigurer. 
  • Korallformer
    ByOn hade flera maffiga vaser i korallformer och det syntes även i flera andra montrar. En trend som även den belyser naturen och de bekymmer som finns i världens hotade rev. Blir väldigt intressanta former på skulpturer, skålar och vaser. Däremot såg jag inte mycket av årets färg som utsetts av Pantone, living corall. ByOn hade däremot en korallvas i rosa som gick lite mot korallfärgen. Den känns väldigt rätt för detta året.
  • Grönt
    Många lugna sköna gröna färger syntes överallt. Jag gillar grönt och är glad att den trenden håller i sig.
  • Apor och tigrar
    Statyer, lampor och skulpturer av apor och tigrar var något som syntes väldigt frekvent. Jag gillade lampan nedan.

 

Ses vi på Formex?

15-18 januari är det dags för årets första Formex 2019. En design- och inredningsmässa i Stockholm. Team Odd ska dit, ska du?

På mässan ska vi träffa leverantörer, kunder och samla inspiration. Ska du också dit och vill träffas? Vi ska dit på torsdagen. Hör gärna av dig om du vill träffas och prata digital marknadsföring, grafisk form eller bara säga hej. Hoppas vi ses!

Varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång

Alla företag har något att vinna på att ha en blogg på sin hemsida. Och nu tänker jag inte på en blogg där du skriver varje dag och berättar hur din dag har varit. Nu tänker jag en blogg som hjälper till att generera affärer, skapa förtroende och bygga varumärke. Här kommer mina tips och tankar kring varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång.

Det räcker inte att säga att du är expert, du måste visa det

En blogg är ett perfekt forum för att få fram din kunskap och din expertis. Du kan på en hemsida berätta vad företaget är bra på och vilka tjänster som erbjuds. Men via en blogg får du möjlighet att mer detaljerat visa upp den kunskap som finns inom företaget. Genom att publicera artiklar inom ert kunskapsområde kan du få fram så mycket mer information, detaljer och vinklar.

Jag skriver just ordet artiklar då det kan likställas med artiklar i en tidning. Det krävs ofta en del research och det tar tid att skriva ett bra inlägg/artikel. Räkna med ett par timmar minst, kanske till och med en hel dag ibland. Så vad ger det då tillbaka?

Genom att kontinuerligt publicera väl skrivna artiklar inom ditt område får du en värdefull kunskapsbank. En bank som låter besökarna och potentiella kunder få lära sig mer om ämnet och hur just ditt företag kan hjälpa till. Det inger förtroende, visar er expertis och kan ge ett enormt mervärde för besökaren. Det i sin tur kommer ge varumärket många pluspoäng. Hemsidan är det första många möter av företaget, se till att den gör verksamheten rättvisa och visa med hjälp av en blogg upp mer av vad du och företaget kan.

Låt besökarna lära känna dig och ditt företag

Informationen på hemsidan är ofta rätt statisk och där vill vi hålla det kortfattat. Med en blogg ges du möjlighet att visa upp verksamheten mer. Där kan du visa kontoret, presentera medarbetare och låta läsarna komma lite närmare. Skriv om vad som händer i vardagen, om event som företaget är med på och visa upp hur företaget arbetar och vad varumärket står för. Ett bra sätt att låta omgivningen lära känna företaget. Inte bara bra när det gäller att få kunder utan även när det behövs nya medarbetare och samarbetspartners. Visa omgivningen vilket härligt företag det är och få fler att vilja jobba hos er.

Få mer trafik från Google

Google älskar experter. När någon söker i deras sökmotor vill de hitta den som kan ge svaret. Och hittar de då hemsidor med mycket information och där ämnet beskrivs i flera olika vinklar så är det större chans att komma högre upp i sökresultaten.

Artiklar i en blogg är en långsiktig investering och kan ge trafik under flera år framöver. Jag själv har artiklar jag skrivit för många år sedan som fortfarande ger trafik varje vecka via Google.

Så vill du ha fler kunder och bli mer synlig i sökmotorer så är en blogg ett fantastiskt bra verktyg.

Så här kommer du igång med din blogg till företaget

Jag rekommenderar att du har din blogg integrerad med hemsidan. För vissa kan det vara en fördel att dela på dem men för majoriteten blir det bäst effekt att ha dem ihop, på samma plattform. Använder du WordPress finns det redan en bloggfunktion färdig att använda.

Så vart börjar du?

Mitt förslag är att först ta fram en plan för bloggen med följande fyra delar.

1. Vem är det du ska skriva till?

Vem är det du vill ska komma och läsa i din blogg? Definiera din målgrupp. Ibland kan det finnas flera målgrupper men det är en som är den primära. Ofta är den primära målgruppen för företaget även den primära i bloggen. Sen kan det finnas sekundära målgrupper som nya medarbetare och samarbetspartners. Definiera de olika grupperna så detaljerat du bara kan. Då kommer det bli enklare att ta reda på vad de är intresserade av att läsa om, i steg 3.

2. Vem är du, som skriver?

Det kan tyckas vara självklart vem som skriver, men inte alltid för läsaren. Är det ditt företag som är avsändaren i bloggen eller är det du i din yrkesroll som skriver? En viktig del att reda ut då det sätter tonen på texterna, innehållet och om det är ”jag” eller ”vi” som ska användas.

För större företag kanske företaget är huvudavsändaren men anställda gästbloggar och skriver utifrån sin profession. Men för mindre företag blir det betydligt mer personligt om det är en person som är huvudavsändaren. Det blir lättare att skapa en relation med följarna då och de vet vem de kommunicerar med.

3. Ämnen att skriva om

När du nu vet vem du vill ska läsa i bloggen och vem du som skriver är, då är det dags att sätta upp riktlinjer kring innehållet. Jag brukar tipsa om att skapa teman, 3-5 teman som bloggen ska handla om. Bästa sättet att komma fram till dessa teman är att göra två kolumner på ett papper och börja skriva ner vad du vill nå ut med för information i den ena och vad dina läsare vill ha för innehåll i den andra. Skriv allt du kommer på och kika gärna på andra framgångsrika bloggar och se hur de delar upp sitt innehåll.

Ta sedan fram 3-5 teman utifrån dina två listor. Där har du sen kategorierna till din blogg. Och det är dem du ska hålla dig till för att få en röd tråd i ditt innehåll.

Hitta en balans mellan vad du vill säga och vad läsarna vill ha.

Ex på interna namn på dina teman (du kanske döper dem till något annat utåt som låter lite roligare): Tips & inspiration, DIY (do it yourself), Företaget, Produkter/tjänsterEvent/utbildning

När du har dina teman sätter du upp dem i kolumner och skriver ner exempel på artiklar under varje rubrik. Då blir det lättare att skapa en plan på vad som ska skrivas. Och får du idétorka kan du alltid gå tillbaka till denna lista och få tips. Exempel:

Tips & inspiration

  • Faktaartiklar inom ditt område som hjälper och utbildar kunderna (ha inställningen att du aldrig kan vara för ”bjussig”).
  • Visa hur andra av din kunder gör i sin verksamhet.
  • Snabba tips. Kan vara både texter, videos eller infografik.

Företaget

  • Möt XXX (intervju med anställda/samarbetspartners)
  • Bakom kulisserna på event/kontoret/kundmöten.
  • Nyheter inom företaget och branschen.
  • Referenser (skriv om projekt, kunder, intervjuer, citat från kunder, visa vad du gjort för andra).

4. Hur ofta?

Många tror att de behöver publicera varje dag eller varje vecka. Detta beror på vad du har för mål med bloggen. För vissa kan det räcka med en artikel i månaden. Och en i kvartalet är bättre än inget. Då har du iallafall fyra artiklar på ett år som kan bli sökbara via Google. Det viktigaste är att du är konsekvent och kontinuerligt publicerar nytt innehåll. Lägg ribban där du tror att du klarar av att hålla den under en lång tid. Mitt råd är att minst försök publicera 1-2 artiklar i månaden, gärna ett i veckan. Men jag vet att det är svårt för många att lägga så mycket tid. Och det kanske inte är alla branscher som behöver publicera så ofta. Men se till att artiklarna är av bra kvalitet. Lättsammare och väldigt korta inlägg fungerar ofta bättre i sociala medier.

Få fler läsare till bloggen

Jag har skrivit om att en blogg kan bidra till att du får fler besökare via sökmotorer som Google. Skriver du om sådant din målgrupp söker på och vill läsa om så kommer du att få trafik till bloggen. Detta är däremot något som sker på lite längre sikt. Det kan ta flera månader ibland. Men fortsätter du att skriva så kommer du till slut hamna i ett läge där du kontinuerligt får fler läsare.

Men en blogg ger dig även bra innehåll att dela i sociala medier och via mailutskick. Då kan du på ett snabbare vis få fler besökare och läsare. Hitta en rutin där du exempelvis skriver en bloggartikel och sen använder den för att skapa inlägg på Instagram, LinkedIn, Facebook eller Twitter. Dela det inte rakt av i alla kanaler utan gör det på olika sätt. Kanske blir bloggartikeln en video på Facebook, en bild på Instagram och ett textinlägg på Twitter med en annan twist. Detta beror så klart på vilka kanaler du använder. Men tanken är att du kan återanvända samma innehåll på olika sätt i flera kanaler.

Genom att sätta ihop ett mailutskick till alla befintliga kunder kan du påminna dem om dig, ge dem mervärde och få trafik genom att de klickar på länkarna i mailet och hamnar i bloggen. Kanske kan du även få in ett erbjudande på ett snyggt sätt och få merförsäljning på köpet.

Skrivkramp?

Även om du nu förstår nyttan med en blogg och gärna skulle vilja ha en så är det inte alla som har en person i företaget som är bra på att skriva och som tycker det är kul. Finns viljan går det alltid att gå en inspirationsutbildning där man får tips och idéer på hur man kommer över skrivkrampen. Finns det däremot ingen som vill ta på sig uppdraget så är ett alternativ att köpa in den hjälpen. Mitt råd då är att ha en workshop där ni ihop med konsulten sätter upp en strategi och sen köper in hjälp med att skriva artiklarna. Med en bra strategi kan det var en god investering som på både kort och lång sikt kan generera fler kunder och bygga upp varumärket.

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.

  • 1
  • 2
  • 5