Informera, sälj och vårda kundrelationer med mailutskick

Mailutskick är ett effektivt sätt att informera, sälja och vårda kundrelationer. Upplever mottagarna innehållet i dina utskick som intressant, nyttigt, roligt och viktigt så kommer de med stor sannolikhet att fortsätta läsa och ta del av det du har att erbjuda. Det är en viktig kanal som kan öka din försäljning och hjälpa till att bygga ditt varumärke.

Fortsätt läsa

Har du ett sökbart namn på instagram?

Visste du att ditt namn på Instagram är sökbart? Då pratar jag inte om ditt användarnamn – utan det alternativa namnet i din profil. Om du kollar på din Instagramprofil så är det den rubriken som är i fet stil under din profilbild. Här skriver många sitt namn, vilket kan fungera bra om det är din privata profil. Använder du Instagram som företag kan du däremot använda detta namn för att bli mer sökbart. Häng med så ska jag berätta hur.

Fortsätt läsa

Mina bästa tips när det gäller bilder till företaget

Det här med bilder vet jag att många tycker är svårt. Så här kommer ett gäng tips på vägen när det gäller hur du ska tänka kring bilder för företaget. Längre ner hittar du även en lista på bildbanker med bilder som är fria att använda. Men läs först igenom hur du ska tänka innan du klickar dig vidare där.

Fortsätt läsa

Vad är du mest känd för?

Det finns inget så kraftfullt som att få andra att referera till dig och sprida din verksamhet. Vi är generellt sett väldigt generösa när det gäller att tipsa personer i vår omgivning om kontakter, företag och varumärken som vi gillar. Och visst lyssnar vi på de runt om oss när de berättar om företag de själva använt eller hört gott om.

Fortsätt läsa

Rätt bildstorlek i sociala medier 2019

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda. Det finns även en sammanfattande pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

Fortsätt läsa

Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur

När jag inte har mobilnumret eller adressen till en person så kollar jag ofta i mailsignaturen på mailen. Och till min stora förvåning så saknar många en mailsignatur. Har du en? Är den bra? Hjälper den dig att sälja och bygga varumärke? Jo du läste rätt 🙂 En mailsignatur är inte bara till för att förmedla kontaktuppgifter, den kan hjälpa dig med så mycket mer. Den är med i alla dina mail och kan ganska så enkelt få bra synlighet. Häng med nedan så berättar jag mer.

Fortsätt läsa

Skapa affärer med hjälp av LinkedIn

Jag vet att du tänkt tanken, vad ska jag ha LinkedIn till… Och du är inte ensam. LinkedIn är en kanal alla företag bör synas på idag och kan ha stor nytta av. Ändå är det många som inte hittat dit än. Därför tänkte jag tipsa om hur du kommer igång med LinkedIn och hur du kan använda plattformen. LinkedIn är den kanal där du representerar dig själv i din yrkesroll på en egen profilsida och sen kan företaget ha en egen sida. Upplägget påminner en del om Facebook och många kallar den Facebooks motsvarighet för företag. Och använder du LinkedIn på rätt sätt kan du få en extremt effektiv nätverks- och säljkanal. Häng med så berättar jag mer.

Precis som Seth Godin säger på bilden ovan så handlar det mer idag om våra relationer människor emellan än om vad vi egentligen säljer. Och LinkedIn är kanalen där du kan skapa förtroende och bygga nätverk.

Fortsätt läsa

Tar ditt företag semester i sommar?

Det känns i luften att semestern närmar sig, student och skolavslutningar avlöser varandra. Många företagare ha fullt upp att hinna med alla deadlines innan sommaren. Sen, när sista arbetsdagen innan semestern är kommen, nöjer sig många med ett enkelt semestermeddelande på mailen och hemsidan innan de lämnar. Även om det finns bemanning under sommaren stängs ofta uppdateringen av hemsida, Instagram och andra sociala medier ner. Och det är synd. Här missas många möjligheter. Det är ju på sommaren som de flesta av oss har tid att läsa, söka information och kolla in trender samt leta inspiration till hösten.

Fortsätt läsa

Seriöst och professionellt = tråkigt?

När vi pratar marknadsföring för företag och hur vi vill uppfattas så är seriöst ett ord som ofta nämns. Vi vill uppfattas seriösa och professionella. Och det är ju bra. Däremot ser jag ofta att många företag hamnar på gränsen till tråkiga och opersonliga i jakten på att uppfattas professionella. Lite som att man hellre är på säkra sidan än att våga släppa loss lite. Blir det för personligt är många rädda för att det inte ska uppfattas ”affärsmässigt”. Och här vet jag att du har mycket att vinna genom att våga mer.

Så hur kan vi vara personliga (och lite smått galna) utan att det blir oseriöst?

Fortsätt läsa

Checklista för företaget inför påsk

Nu närmar sig påskhelgen och vi har skapat en lista på vad du behöver tänka på inför den.

Checklista inför påskhelgen 🐥

  • Autosvar på telefon och mail⁣
    Se till att tala in ett telefonsvar där du önskar trevlig påsk och meddelar helgens öppettider. Detsamma gäller autosvar på mailen. Lämna även där en påskhälsning och era öppettider över helgen.
  • Hemsida, sociala medier och Google my business
    På Google my business kan du justera öppettider under specifika helgdagar. Då syns det direkt i sökresultatet. Kan även vara bra att meddela detta via hemsida och sociala medier.
  • Ett påskrelaterat inlägg i dina mest aktiva sociala kanaler
    En högtid ger dig anledning att posta extra inlägg i så väl blogg som på Facebook, LinkedIn och Instagram. Gör något skoj som sticker ut i flödet med påskägg, kaninöron, påskpynt och annat. Våga bjuda på en rolig selfie eller placera påskgrejer på udda ställen i fabriken, butiken eller på kontoret. Passa på och utbilda följarna i något som går att koppla ihop med din bild.
  • Påskhälsning i slutet på alla mail
    Passa på att önska alla glad påsk som du mailar med.
  • Påskläsning i bloggen
    Skriv en ”äggstra” bra artikel inom ditt område och lägg ut den som påskläsning för de rastlösa. Schemalägg när den ska gå ut så du inte behöver fundera på det.
  • Schemalägg mailutskick
    Skapa ett mailutskick med länkar till blogginlägg eller erbjudanden som går att använda över helgen.
  • Ta ledigt!
    Passa på och njut av ledigheten, solen samt familj och vänner. På tisdag kör vi på för fullt igen!

Trevlig påsk från Odd!

Nu har jag grävt i pressarkivet…

Arbetsförmedlingens hemsida

Sitter och letar gamla pressklipp och länkar. Hittade en intervju från 2016 som fortfarande är publicerad på Arbetsförmedlingens hemsida. Hur är det att jobba som webbdesigner? Jag kanske har förändrats lite men annars stämmer den rätt bra än 🙂
Nina Möller andas webbdesign dygnet runt

Magazinet

Här är en intervju i Magazinet 2016. Framsida och ett helt uppslag om att vara sin egen chef.
Friheten är fördelen, Nina Möller firar 13 år som egen företagare

Företagsmagazinet

Sen hittade jag en intervju som är från de första åren som egen företagare. Haha oj… där såg jag lite mer annorlunda ut. Och bolaget hette NMcreation. Nina vet hur man designar webbsidor

Det ska finnas några fler. Jag bjuder på dessa så länge 🙂

Vem är Odd?

Jag får ofta frågan om historien bakom företagsnamnet. Är det en förkortning för något eller är det den engelska översättningen av ”udda” som gäller?

Från NMcreation…

När jag startade mitt företag, 2003, så var jag ung och inte lika erfaren vad gäller varumärkesbyggande. Jag döpte då företaget till NMcreation. Mina initialer och ”creation”. Det fungerade okej men efter några år så kände jag att det namnet inte riktigt levde upp till det jag önskade för mitt varumärke. Det var bara ett namn, inget mer.

2011 gjorde jag om företaget till ett aktiebolag och passade då på att göra en större satsning på profilen. Skulle jag fortsätta att hjälpa företag på en hög nivå inom marknadsföring behövde jag själv steppa upp och ha en bättre story.

… till Odd

Jag började leta efter namn inom intressen som jag själv hade. Sådant som kändes mer mig. Sen jag var liten har jag alltid gillat det fornnordiska. Historierna, namnen och gärna isländska namn. Till slut hittade jag namnet Odd som står för spets, topp, skärpa och kraft. Det jag sysslar med handlar om kommunikation. Så Odd Kommunikation AB fick namnet bli. Sen har jag alltid känt mig lite udda och gått min egen väg, så den engelska översättningen är inte fel den heller. Men det var inte den vägen som namnet kom till.

När jag kopplade ihop detta med mitt varför, det som driver mig i det jag gör, så fick jag min story…

”Vi har alla något som är unikt, med oss själva och i företaget. Jag vill hjälpa dig att hitta det och nå ut med det i din marknadsföring. Ett eget uttryck som får företaget att sticka ut och som förmedlar dess story. Både via design, innehåll och val av kanaler. Hitta din och företagets egen väg. Stay Odd!” /Nina

Hur kom ditt företagsnamn till? Berätta gärna 🙂

Tips på hur du skapar en bra företagsprofil på Instagram

Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag. Och användarna ökar stadigt varje år. Detta gör att konkurrensen om följarna ökar och du måste använda alla knep du kan för att fånga de som besöker din profil. Här har vi samlat flera tips som kan hjälpa dig att optimera din Instagramprofil, så du får ut det bästa möjliga av ditt företagskonto.

Fortsätt läsa

Möt marknadsassistent Edit

”Jag har alltid haft en dröm att få arbeta med grafisk kommunikation… När jag kollade runt bland byråerna i stan tyckte jag att du och Odd stod ut.”

Jag lovade en intervju med min marknadsassistent, Edit. Hon har nu varit hos mig i fyra veckor. Och jag måste säga att jag är så imponerad. Edit är 21 år, kommer från Älmhult men bor här i Växjö med sin sambo. För ungefär ett år sedan kontaktade hon mig och ville börja jobba på Odd. Jag sökte ingen just då men det var något med Edit som stod ut. Jag älskar hennes driv och att hon vågade ta steget att kontakta mig på det vis hon gjorde. Vi träffades till slut och efter ett halvår började hon.

Ingen dag är den andra lik för Edit på kontoret. Hon fixar allt från administrativa uppgifter och bilder till våra och kunders sociala kanaler till design av trycksaker.

Vad hittade du på innan du började på Odd?

– Jag pluggade estetisk media på gymnasiet med extra kurser inom grafisk kommunikation. Som specialarbete under gymnasiet startade jag en verksamhet där jag designade posters och sålde på webben. Fiveprints hette företaget, min lyckosiffra är fem! Sen har jag i många år arbetat i klädbutik. Jag älskar mode och gillar kundkontakten.

Edit är väldigt social och det märks att hon hanterat många sorters kunder genom åren. Hon har ett coolt lugn över sig vilket jag gillar. Samtidigt driftig och det är full fart fram.

Varför ville du börja jobba på Odd?

– Jag har alltid haft en dröm att få arbeta med grafisk kommunikation, design och något kreativt. När jag kollade runt bland byråerna i stan tyckte jag att du och Odd stod ut. Jag tyckte att jag fick en bra bild av vem du är via Odds kanaler. Och du verkade ha ett väldigt kul jobb samt ett inspirerande kontor, där ville jag också jobba!

Stämde bilden du fick via sociala medier när du sen kom hit?

– Ja absolut! Växterna, inredningen… allt stämmer verkligen och nu har jag ett eget skrivbord i denna fina miljö.

Hur känns det nu när du varit här i en månad?

– Det känns jättekul! Lite svårt i början men varierande och roligt. Ser fram emot att få vara med och utveckla Odd och kunna hjälpa till ännu mer.

Vart hittar du din inspiration?

– Jag älskar inredning, mode, skönhet och design. Min inspiration hittar jag i fysiska magasin men även på Instagram och YouTube. Jag gillar att följa drivna och starka kvinnor, inspireras av det. Sen lyssnar jag på minst en podd om dagen. Det är främst livsstils- och intervjupoddar. Jag gillar bland annat Alice & Bianca och Livet på läktaren.

– Jag och min sambo gillar även att resa, gärna miniweekends. Senast var vi i Amsterdam men kan likväl åka till Göteborg eller Malmö en helg. Hade gärna gjort det oftare än vi gör! Nästa resa blir en träningsresa till Egypten med min mamma.

Tack Edit för att du ville dela med dig! Och för er som vill följa Edit så hittar ni henne på Instagram, @editsvea. Och så klart även här i Odds kanaler ibland.

  • 1
  • 2
  • 6