Varumärkesstämplar

Vi vill tipsa om något traditionellt som verkligen fått ett uppsving igen, nämligen stämpeln. Varumärkesstämplar med logotypen, kontaktuppgifterna eller en ikon. Ett manuellt tryck som kontrast till det digitala. Eller varför inte skapa en stämpel av er hashtag, namntaggen för er Instagram eller QR-kod och låta det tryckta och digitala mötas?

Fortsätt läsa

Före – Under – Efter

Har du svårt att komma på vad du ska skriva om i företagets sociala kanaler? Här kommer ett enkelt knep som du alltid kan ha med dig. Oavsett om det gäller en vanlig dag på kontoret, ett större event, en mässa, en produktlansering eller ett möte. Stort som litet.

Fortsätt läsa

Möt vår praktikant Ebba

”…när jag hittade Odd så kändes det som helt rätt ställe för mig. Sen känner jag mig lite “odd” också haha.”

Under de kommande tio veckorna har vi besök av Ebba. Hon pluggar på Linnéuniversitetet och har sin praktik hos oss. Superkul tycker vi! Lär känna Ebba lite mer i vår intervju med henne.

Fortsätt läsa

Vad säger ditt visitkort om dig?

Känns det exklusivt, miljömedvetet, kreativt, modernt, stilrent, seriöst, förtroendeingivande eller… bara intetsägande? Det finns de som säger att visitkortet spelat ut sin roll. Till viss del håller jag med, visitkortet har inte samma roll som för 10 år sedan. Det har en betydligt viktigare roll idag än att förmedla kontaktuppgifter, vilket var huvuduppgiften då.

Fortsätt läsa

Svenskarna och internet 2019

Vilken är den mest använda kanalen i Sverige? Hur många svenskar använder sociala medier? Den 15 november släpptes årets rapport, Svenskarna och Internet 2019. Hela rapporten är intressant att läsa men vi slukade direkt kapitlet om sociala medier.

Fortsätt läsa

Hur du räknar ut ditt engagemang i sociala medier

Nästan alla människor interagerar idag i någon form på sociala medier och en stor del av tillväxten inom marknadsföring sker där. Därför är det nästan oundvikligt att inte ha en närvaro på sociala medier om du vill att dina affärer och ditt varumärke ska växa. Det är däremot inte helt enkelt att översätta framgångar i sociala medier till rena intäkter. Det pratas ofta om följare och likes. Det många glömmer bort är att det finns en annan viktig valuta – engagemang!

Fortsätt läsa

Informera, sälj och vårda kundrelationer med mailutskick

Mailutskick är ett effektivt sätt att informera, sälja och vårda kundrelationer. Upplever mottagarna innehållet i dina utskick som intressant, nyttigt, roligt och viktigt så kommer de med stor sannolikhet att fortsätta läsa och ta del av det du har att erbjuda. Det är en viktig kanal som kan öka din försäljning och hjälpa till att bygga ditt varumärke.

Fortsätt läsa

Föreläsning om digital marknadsföring

Kl 9.00 idag stod alla goodiebags på plats och 23 förväntansfulla deltagare tågade in. Vi höll då en föreläsning här på Videum Science Park: Synas, sälja och bygga varumärke via digitala medier.

Fortsätt läsa

Har du ett sökbart namn på instagram?

Visste du att ditt namn på Instagram är sökbart? Då pratar jag inte om ditt användarnamn – utan det alternativa namnet i din profil. Om du kollar på din Instagramprofil så är det den rubriken som är i fet stil under din profilbild. Här skriver många sitt namn, vilket kan fungera bra om det är din privata profil. Använder du Instagram som företag kan du däremot använda detta namn för att bli mer sökbart. Häng med så ska jag berätta hur.

Fortsätt läsa

Mina bästa tips när det gäller bilder till företaget

Det här med bilder vet jag att många tycker är svårt. Så här kommer ett gäng tips på vägen när det gäller hur du ska tänka kring bilder för företaget. Längre ner hittar du även en lista på bildbanker med bilder som är fria att använda. Men läs först igenom hur du ska tänka innan du klickar dig vidare där.

Fortsätt läsa

Vad är du mest känd för?

Det finns inget så kraftfullt som att få andra att referera till dig och sprida din verksamhet. Vi är generellt sett väldigt generösa när det gäller att tipsa personer i vår omgivning om kontakter, företag och varumärken som vi gillar. Och visst lyssnar vi på de runt om oss när de berättar om företag de själva använt eller hört gott om.

Fortsätt läsa

Rätt bildstorlek i sociala medier 2019

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda. Det finns även en sammanfattande pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

Fortsätt läsa

Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur

När jag inte har mobilnumret eller adressen till en person så kollar jag ofta i mailsignaturen på mailen. Och till min stora förvåning så saknar många en mailsignatur. Har du en? Är den bra? Hjälper den dig att sälja och bygga varumärke? Jo du läste rätt 🙂 En mailsignatur är inte bara till för att förmedla kontaktuppgifter, den kan hjälpa dig med så mycket mer. Den är med i alla dina mail och kan ganska så enkelt få bra synlighet. Häng med nedan så berättar jag mer.

Fortsätt läsa

Skapa affärer med hjälp av LinkedIn

Jag vet att du tänkt tanken, vad ska jag ha LinkedIn till… Och du är inte ensam. LinkedIn är en kanal alla företag bör synas på idag och kan ha stor nytta av. Ändå är det många som inte hittat dit än. Därför tänkte jag tipsa om hur du kommer igång med LinkedIn och hur du kan använda plattformen. LinkedIn är den kanal där du representerar dig själv i din yrkesroll på en egen profilsida och sen kan företaget ha en egen sida. Upplägget påminner en del om Facebook och många kallar den Facebooks motsvarighet för företag. Och använder du LinkedIn på rätt sätt kan du få en extremt effektiv nätverks- och säljkanal. Häng med så berättar jag mer.

Precis som Seth Godin säger på bilden ovan så handlar det mer idag om våra relationer människor emellan än om vad vi egentligen säljer. Och LinkedIn är kanalen där du kan skapa förtroende och bygga nätverk.

Fortsätt läsa

  • 1
  • 2
  • 6