Vad säger ditt visitkort om dig?

Känns det exklusivt, miljömedvetet, kreativt, modernt, stilrent, seriöst, förtroendeingivande eller… bara intetsägande? Det finns de som säger att visitkortet spelat ut sin roll. Till viss del håller jag med, visitkortet har inte samma roll som för 10 år sedan. Det har en betydligt viktigare roll idag än att förmedla kontaktuppgifter, vilket var huvuduppgiften då.

Mer än bara kontaktuppgifter

Förr var det bland det första en företagare skaffade sig, ett visitkort. Ett traditionellt, vitt och rektangulärt visitkort med allt från titel till faxnummer. Idag är det sällan det första som prioriteras men det betyder inte att det inte kan ha en viktig roll. Det finns de som anser att visitkortet inte behövs längre då vi kan kolla upp kontaktuppgifter så enkelt på annat vis. Och det är ju till viss del sant. Idag har visitkortet en helt annan roll än att förmedla kontaktuppgifter. Och det går att använda visitkortet på många olika sätt.

Första mötet mellan din kund och ditt visitkort

Du sträcker över visitkortet och kunden tar det i sin hand. Redan här kan visitkortet hjälpa dig på flera sätt. Både dess utseende med färg och form och känslan på pappret kan förstärka det du vill förmedla och vad verksamheten handlar om. Ska det se och kännas exklusivt? miljömedvetet? förtroendeingivande? kreativt? modernt? Idag finns det i princip inga begränsningar i vad som kan göras med visitkortet. Det kan skapas i alla tänkbara former, på alla tänkbara sorters papper med alla tänkbara sorters färger och med specialeffekter som matt, blankt, guldfolierad text och så vidare. Bara fantasin sätter gränser här. Och möjligen budgeten. Men det går med en ganska liten peng ändå få ett visitkort som verkligen sticker ut.

Innehåll och digital teknik

Text och bild

Förutom att rent estetiskt bidra så bör det tryckas något bra på visitkortet och det går även att koppla ihop det med den digitala världen. Om vi börjar med texten på kortet så är det inget som säger att all kontaktinformation måste finnas med, tvärtom. Tänk istället på de som ska få kortet, vad behöver de veta? Och vad är viktigt för dig att förmedla? Är målet att de ska besöka din hemsida eller ringa, då är det de delarna du ska fokusera på. Och har du då exempelvis adressen på hemsidan behöver den kanske inte finnas med på kortet. Så innan du med automatik tar med alla uppgifter, tänk igenom vad som är viktigt och ta bort resten.

När det gäller bild så finns inga generella regler. I vissa branscher passar det att ha med en bild på sig själv. Ibland passar det att sätta produktbilder på baksidan eller andra typer av bilder som förmedlar den känsla som du vill sälja in. Som fotograf kan det vara trevligt med egna bilder på ex baksidan av korten. Gärna olika bilder så du kan välja rätt bild till rätt mottagare.

QR-koder och länkar

Att sätta QR-koder och länkar på visitkorten har två stora fördelar. Det ena är mätbarheten, du kan följa hur många som besökt länken eller använt QR-koden. Det andra är att du kan använda detta i din säljprocess eller genom att ge ett mervärde till kunden. Ett exempel är att ge kunden ett smakprov av något genom länkarna. Säljer du en bok kan de få ett bonuskapitel om de skannar QR-koden. Eller kanske en rabattkod till din e-handel.

Lämna över kortet och säg att de har en gåva att hämta om de går in på länken eller klickar på QR-koden.

NFC-teknik

Tekniken i sig är inget nytt men att använda den i visitkorten är ganska nytt. Genom att sätta ett chip i varje visitkort kan vi programmera det att utföra vissa saker när någon håller sin mobiltelefon mot kortet. Ex kan chippet öppna en länk i mobilens webbläsaren, öppna en app, spara kontaktuppgifter i mobilens kontaktlista mm. Här finns verkligen spännande möjligheter. Dessutom kan vi programmera om kortet efter en viss tid. Så har du ett tidsbegränsat erbjudande kan du byta ut det. Det går även att se statistik på hur många av mottagarna som sen använt funktionen.

Sammanfattning

Det finns många enkla och billiga sätt att skapa ett visitkort idag. Min uppmaning är att tänka till innan och skapa ett visitkort som kan hjälpa dig med dina affärer. Låt det spegla vad företaget står för, både i färg, form och innehåll. Koppla ihop det med din digitala marknadsföring och använd det för att skapa kundnytta. Som sagt, adressen till kontoret hittar alla enkelt idag. Men du har bara en chans till att ge det där extra intrycket och låta kunden ha med sig det i fickan även efter ert möte.

Hör gärna av dig till mig så hjälper jag dig att få fram det där lilla extra i ditt visitkort.

Taggar:

Lämna en kommentar

Priser och offert

Kontakta oss för att få ett riktpris eller en offert. Boka gärna en tid så bjuder vi på kaffe och pratar idéer kring din hemsida, trycksaker eller webbkampanj.

Odd Kommunikation AB
Västergatan 7, 352 31 Växjö
0470 - 286 00
hej@odd.se

         

Varukorg