fbpx

Rätt bildstorlek i sociala medier 2021

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar ni bör använda.

Varför ska vi anpassa bilderna?

Du gör er en stor tjänst genom att anpassa storleken på bilderna till era sociala medier. Du slipper dels råka ut för att delar av bilden beskärs bort eller blir pixlig, samt att du nyttjar hela skärmytan. Så se till att anpassa bilden efter kanalernas rekommendationer och ge innehållet möjligheten att vara så bra som det bara kan vara. Häng med i guiden nedan så slipper du onödiga missar i er kommunikation.

Rätt bildstorlek på Instagram 2021

Att optimera bilder för Instagram brukade vara rätt enkelt då Instagram tidigare bara tillät en orientering för foton och videos. Med tillägg som Instagram Stories, Instagram Video, Reels och många fler blir det mer att hålla reda på. Här hittar du all information du behöver för att optimera storlek och bildförhållande mellan era foton och videoklipp.

Profilbild på Instagram 180 x 180 px (1:1). Vi rekommenderar 300 x 300 px. Får en cirkelform efter uppladdning.

När du delar foton och videoklipp på Instagram finns det två huvudpunkter att ha i åtanke: Bildförhållande och storlek. Bildförhållande avser bredden på en bild i förhållande till dess höjd. Det uttrycks som ett förhållande som 4:5 eller 9:16, där den första siffran representerar bredden och den andra siffran representerar höjden.

Storleken avser antalet pixlar som utgör bredden och höjden av ert foto eller video. Liksom bildförhållande uttrycks storleken i två tal, den första representerar bredden och den andra representerar höjden.

Bilder och videos i Instagrams flöde

Liggande bild i flödet 1080 x 608 px (1.91:1)
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px (1:1)
Stående bild i flödet 1080 x 1350 px (4:5)
Både bilder och videor i Instagramflödet kan delas med en kvadratisk, horisontell och vertikal riktning.

Bilder och videos i Stories, Reels och Live

Bilder eller videos i Stories 1080 x 1920 px (9:16)
Vad det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av er story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.
Videos i Reels 1080 x 1920 px (9:16)
Reels filmas vertikalt och kan vara upp till 60 sekunder långa. När de syns i ert Reels-flöde visas videon i hela bildförhållandet (9:16), om du däremot laddar upp er reels i ert ordinarie flöde också syns videon endast i bildförhållandet 4:5 och i er profil 1:1. Så när du laddar upp en reels som även ska synas i ert ordinarie flöde är det bra att tänka på att inget viktigt i innehållet hamnar utanför bildförhållandet på 4:5 (centrerat) och inget i startbilen hamnar utanför 1:1. Du kan även ladda upp en separat startbild till er Reel om du inte hittar en bra sektion i videon som passar som startbild.
Instagram Video (tidigare IGTV) 1080 x 1920 px
Era videor kan visas i både vertikal och horisontell riktning. Något annat att tänka på är storleken på ert videoomslagsfoto. För detta rekommenderar Instagram en storlek på 420 x 654 px. (1:1.55)
Er video måste vara i MP4-format och kan vara mellan 15 sekunder och 10 minuter lång. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men då måste de laddas upp från en dator.
Live 1080 x 1920 px (9:16)
Liksom Instagram Video filmas Live vertikalt. Men medan Instagram Video är förinspelat sänds Live-videor direkt från din mobila enhet, så bildformatet blir alltid skärmens bredd och höjd (som vanligtvis är 9:16). Eftersom du inte kan ändra storlek eller bildförhållande manuellt är det inte mycket att fundera över.

Läs mer om skillnaden mellan Stories, Reels och Instagram Video i vårt blogginlägg.

Rätt bildstorlek på LinkedIn 2021

Företagsprofil på Linkedin

Profilbild på LinkedIn (Företag) 300 x 300 px (1:1)
Omslagsbild på LinkedIn (Företag)  1128 x 191 px
Bild i flödet på LinkedIn 1200 x 628 px
Omslagsbild för events på LinkedIn 1776 x 444 px

Privat profil på LinkedIn

Profilbild på LinkedIn (Privat) 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning
Omslagsbild på LinkedIn (Privat) 1584 x 396 px
Bild i flödet på LinkedIn (Privat) 1200 x 628 px

Rätt bildstorlek på Facebook 2021

Profilbild på Facebook 170 x 170 px (1:1) Vi rekommenderar 300 x 300 px. Kommer bli rund efter uppladdning.
Er profilbild visas i 170 x 170 px på stationära datorer, 128 x 128 px på smarttelefoner och i 36 x 36 px i de flesta mobiler.
Omslagsbild på Facebook 820 x 360 px
Er omslagsbild visas i 820 x 312 px på stationära datorer och 640 x 360 px på smartphones. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta och längsta höjden bilden kommer visas i, d.v.s 820 x 360 px. Tänk dock på att ha det mest väsentliga i mitten så att all information syns oavsett vilken enhet användaren använder. Observera att på din privata profil så täcks en del av din omslagsbild av din profilbild.
Omslagsbild för evenemang på Facebook 1920 x 1080 px (ca 2:1)
Liggande bild i flödet 1200 x 628 px
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px

*För profilbilder och omslagsfoton med er logotyp eller text kan du få bättre kvalitet om du använder en PNG-fil.

Rätt bildstorlek på Twitter 2021

Profilbild på Twitter 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på Twitter 1500 x 500 px (3:1)
Bilder i flödet på Twitter 1024 x 512 px (2:1)
Bra att veta är att bilden som du postar egentligen kan vara i vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt att visas i ett liggande format (2:1). Det är först när användaren klickar på bilden som den kommer se hela storleken på bilden. Tänk därför på att delar av er bild riskeras att inte synas i förhandsvisningen om du inte använder “rätt” format.

Rätt bildstorlek på YouTube 2021

Profilbild på YouTube 800 x 800 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild på YouTube 2560 x 1440 px
Minsta säkra yta för text och logotyper: 1 546 x 423 pixlar. Större bilder kan beskäras i vissa vyer eller enheter.
Thumbnail för video på YouTube 1280 x 720 px

Rätt bildstorlek på Pinterest 2021

Profilbild på Pinterest 165 x 165 px (1:1)
Bilder i Pinterest flöde 1000 x 1500 px (2:3) Pinterest rekommenderar 1000 x 1500 px för pins i flödet. Bilden kan ha en större bildkvot än 2:3 men bilden kan då komma att beskäras i användarnas flöde.
Omslagsbild på Pinterest 1920 x 1080 px (16:9) En liggande bild med bildförhållande 16:9 rekommenderas. Bilden måste vara minst 800 x 450 px. Det går även bra att ladda upp en video i liggande format med bildförhållande 16:9. Videon måste vara minst 4 sekunder och högst 5 minuter lång.

Rätt bildstorlek på TikTok 2021

Profilbild på TikTok 150 x 150 px (1:1) TikToks minimum på profilbilder är 20 x 20 px. För att profilbilden ska bli i bra kvalité bör den vara 150 x 150 px
Video på TikTok 1080 x 1920 px (9:16) Videos på tiktoks visas vertikalt och du bör lämna 150 px i topp och botten samt 64 px på sidorna fria från text/viktigt innehåll då det här läggs till användarnamn, gilla-knappar, kommentarer osv.

Lycka till mer ert innehållsskapande i sociala medier!

 

Prenumerera på marknadsföringstips

Leverans från mig direkt till din inkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Praktiska tips du kan implementera direkt varvas med mer övergripande frågor för att väcka tankar och idéer.