Skip to main content

Varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång

Alla företag har något att vinna på att ha en blogg på sin hemsida. Och nu tänker jag inte på en blogg där du skriver varje dag och berättar hur din dag har varit. Nu tänker jag en blogg som hjälper till att generera affärer, skapa förtroende och bygga varumärke. Här kommer mina tips och tankar kring varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång.

Det räcker inte att säga att du är expert, du måste visa det

En blogg är ett perfekt forum för att få fram din kunskap och din expertis. Du kan på en hemsida berätta vad företaget är bra på och vilka tjänster som erbjuds. Men via en blogg får du möjlighet att mer detaljerat visa upp den kunskap som finns inom företaget. Genom att publicera artiklar inom ert kunskapsområde kan du få fram så mycket mer information, detaljer och vinklar.

Jag skriver just ordet artiklar då det kan likställas med artiklar i en tidning. Det krävs ofta en del research och det tar tid att skriva ett bra inlägg/artikel. Räkna med ett par timmar minst, kanske till och med en hel dag ibland. Så vad ger det då tillbaka?

Genom att kontinuerligt publicera väl skrivna artiklar inom ditt område får du en värdefull kunskapsbank. En bank som låter besökarna och potentiella kunder få lära sig mer om ämnet och hur just ditt företag kan hjälpa till. Det inger förtroende, visar er expertis och kan ge ett enormt mervärde för besökaren. Det i sin tur kommer ge varumärket många pluspoäng. Hemsidan är det första många möter av företaget, se till att den gör verksamheten rättvisa och visa med hjälp av en blogg upp mer av vad du och företaget kan.

Låt besökarna lära känna företaget

Informationen på hemsidan är ofta rätt statisk och där vill vi hålla det kortfattat. Med en blogg ges du möjlighet att visa upp verksamheten mer. Där kan du visa kontoret, presentera medarbetare och låta läsarna komma lite närmare. Skriv om vad som händer i vardagen, om event som företaget är med på och visa upp hur företaget arbetar och vad varumärket står för. Ett bra sätt att låta omgivningen lära känna företaget. Inte bara bra när det gäller att få kunder utan även när det behövs nya medarbetare och samarbetspartners. Visa omgivningen vilket härligt företag det är och få fler att vilja jobba hos er.

Få mer trafik från Google

Google älskar experter. När någon söker i deras sökmotor vill de hitta den som kan ge svaret. Och hittar de då hemsidor med mycket information och där ämnet beskrivs i flera olika vinklar så är det större chans att komma högre upp i sökresultaten.

Artiklar i en blogg är en långsiktig investering och kan ge trafik under flera år framöver. Jag själv har artiklar jag skrivit för många år sedan som fortfarande ger trafik varje vecka via Google.

Så vill du ha fler kunder och bli mer synlig i sökmotorer så är en blogg ett fantastiskt bra verktyg.

Så vart börjar du?

Jag rekommenderar att du har din blogg integrerad med hemsidan. För vissa kan det vara en fördel att dela på dem men för majoriteten blir det bäst effekt att ha dem ihop, på samma plattform. Använder du WordPress finns det redan en bloggfunktion färdig att använda.

Mitt förslag är att först ta fram en plan för bloggen med följande fyra delar.

1. Vem är det du ska skriva till?

Vem är det du vill ska komma och läsa i bloggen? Definiera målgruppen. Ibland kan det finnas flera målgrupper men det är en som är den primära. Ofta är den primära målgruppen för företaget även den primära i bloggen. Sen kan det finnas sekundära målgrupper som nya medarbetare och samarbetspartners. Definiera de olika grupperna så detaljerat du bara kan. Då kommer det bli enklare att ta reda på vad de är intresserade av att läsa om, i steg 3.

2. Vem är du, som skriver?

Det kan tyckas vara självklart vem som skriver, men inte alltid för läsaren. Är det företaget som är avsändaren i bloggen eller är det du i din yrkesroll som skriver? En viktig del att reda ut då det sätter tonen på texterna, innehållet och om det är ”jag” eller ”vi” som ska användas.

För större företag kanske företaget är huvudavsändaren men anställda gästbloggar och skriver utifrån sin profession. Men för mindre företag blir det betydligt mer personligt om det är en person som är huvudavsändaren. Det blir lättare att skapa en relation med följarna då och de vet vem de kommunicerar med.

3. Ämnen att skriva om

När du nu vet vem du vill ska läsa i bloggen och vem du som skriver är, då är det dags att sätta upp riktlinjer kring innehållet. Jag brukar tipsa om att skapa teman, 3-5 teman som bloggen ska handla om. Bästa sättet att komma fram till dessa teman är att göra två kolumner på ett papper och börja skriva ner vad du vill nå ut med för information i den ena och vad läsarna vill ha för innehåll i den andra. Skriv allt du kommer på och kika gärna på andra framgångsrika bloggar och se hur de delar upp sitt innehåll.

Ta sedan fram 3-5 teman utifrån dina två listor. Där har du sen kategorierna till din blogg. Och det är dem du ska hålla dig till för att få en röd tråd i ditt innehåll.

Hitta en balans mellan vad du vill säga och vad läsarna vill ha.

Ex på interna namn på dina teman (du kanske döper dem till något annat utåt som låter lite roligare): Tips & inspiration, DIY (do it yourself), Företaget, Produkter/tjänsterEvent/utbildning

När du har dina teman sätter du upp dem i kolumner och skriver ner exempel på artiklar under varje rubrik. Då blir det lättare att skapa en plan på vad som ska skrivas. Och får du idétorka kan du alltid gå tillbaka till denna lista och få tips. Exempel:

Tips & inspiration

  • Faktaartiklar inom ert område som hjälper och utbildar kunderna (ha inställningen att du aldrig kan vara för ”bjussig”).
  • Visa förslag på lösningar och användningsområden av era produkter/tjänster.
  • Snabba tips. Kan vara både texter, videos eller infografik.

Företaget

  • Möt ”xxxxx” (intervju med anställda/samarbetspartners)
  • Bakom kulisserna på event/kontoret/kundmöten.
  • Nyheter inom företaget och branschen.
  • Referenser (skriv om projekt, kunder, intervjuer, citat från kunder, visa vad ni gjort för andra).

4. Hur ofta?

Många tror att de behöver publicera varje dag eller varje vecka. Detta beror på vad du har för mål med bloggen. För vissa kan det räcka med en artikel i månaden. Och en i kvartalet är bättre än inget. Då har du i alla fall fyra artiklar på ett år som kan bli sökbara via Google. Det viktigaste är att du är konsekvent och kontinuerligt publicerar nytt innehåll. Lägg ribban där du tror att du klarar av att hålla den under en lång tid. Mitt råd är att minst försök publicera 1-2 artiklar i månaden, gärna en i veckan. Men jag vet att det är svårt för många att lägga så mycket tid. Och det kanske inte är alla branscher som behöver publicera så ofta. Men se till att artiklarna är av bra kvalitet. Lättsammare och väldigt korta inlägg fungerar ofta bättre i sociala medier.

Få fler läsare till bloggen

Jag har skrivit om att en blogg kan bidra till att du får fler besökare via sökmotorer som Google. Skriver du om sådant din målgrupp söker på och vill läsa om så kommer du att få trafik till bloggen. Detta är däremot något som sker på lite längre sikt. Det kan ta flera månader ibland. Men fortsätter du att skriva så kommer du till slut hamna i ett läge där du kontinuerligt får fler läsare.

Men en blogg ger dig även bra innehåll att dela i sociala medier och via mailutskick. Då kan du på ett snabbare vis få fler besökare och läsare. Hitta en rutin där du exempelvis skriver en bloggartikel och sen använder den för att skapa inlägg på Instagram, LinkedIn, Facebook eller Twitter. Dela det inte rakt av i alla kanaler utan gör det på olika sätt. Kanske blir bloggartikeln en video på Facebook, en bild på Instagram och ett textinlägg på Twitter med en annan twist. Detta beror så klart på vilka kanaler du använder. Men tanken är att du kan återanvända samma innehåll på olika sätt i flera kanaler.

Genom att sätta ihop ett mailutskick till alla befintliga kunder kan du påminna dem om dig, ge dem mervärde och få trafik genom att de klickar på länkarna i mailet och hamnar i bloggen. Kanske kan du även få in ett erbjudande på ett snyggt sätt och få merförsäljning på köpet.

Skrivkramp?

Även om du nu förstår nyttan med en blogg och gärna skulle vilja ha en så är det inte alla som har en person i företaget som är bra på att skriva och som tycker det är kul. Finns viljan går det alltid att gå en inspirationsutbildning där man får tips och idéer på hur man kommer över skrivkrampen. Finns det däremot ingen som vill ta på sig uppdraget så är ett alternativ att köpa in den hjälpen. Mitt råd då är att ha en workshop där ni ihop med konsulten sätter upp en strategi och sen köper in hjälp med att skriva artiklarna. Med en bra strategi kan det var en god investering som på både kort och lång sikt kan generera fler kunder och bygger upp varumärket.