Optimera din profil på LinkedIn

På LinkedIn representerar du dig själv i din yrkesroll vilket gör det extra viktigt att påvisa och dela din kompetens. I denna artikel går vi igenom våra bästa tips på hur du kan optimera din LinkedIn-profil. För större bolag rekommenderar vi även att ha en företagssida på LinkedIn, men idag ligger fokus på din egna yrkesprofil.

Första intrycket – profilbilden

Profilbilen kan för många kännas som den jobbigaste delen med profilen på LinkedIn, men det är en av de viktigaste delarna. Profilbilen är en stor del av första intrycket när en ny kontakt besöker din profil. Se till att du har en professionell profilbild som speglar ditt yrkesverksamma jag. Profilbilden på din profil ska inte bestå av din logotyp, utan en tydlig bild som visar vem du är. Undvik därför helkroppsbilder eller en bild där delar av ditt ansikte döljs. Profilbilen är den del av profilen som syns allra mest, både när dina inlägg visas i dina kontakters nyhetsflöden men också när någon söker efter dig. Lägg därför gärna fem minuter extra för att hitta den där perfekta bilden som du tycker speglar dig på ett professionellt och rättvist sätt.

Om du vill läsa mer om vilka bildstorlekar som rekommenderas på LinkedIn kan du göra det här.

En personlig omslagsbild

Använd gärna en något mer personlig omslagsbild som kännetecknar dig och/eller din roll i företaget. Det kan vara en bild på dig ”in action”, exempelvis om du håller en utbildning eller ett föredrag. Det kan vara en bild från kontoret eller något annat som kännetecknar dig och ditt personliga varumärke i din yrkesroll. Det är bra om bilden förstärker det du är bra på eller tydligt visar vad du jobbar med.

Anpassa din rubrik

Fältet ”Din rubrik” det vill säga raden direkt under ditt namn, går att anpassa och kan därmed bli mer personlig. Om du inte själv aktivt går in och redigerar din rubrik så tar den automatiskt din nuvarande/senaste yrkeserfarenhet. Istället för att låta LinkedIn automatisera din rubrik, se det som 120 tecken för dig att dela med dig av din personlighet, erfarenhet och egenskaper. Rubriken är även en del av din profil som är sökbar, så se gärna till att få in relevanta sökord som kan gynna dig när kontakter söker efter en person inom ditt område.

Om du har svårt att komma på vad du ska skriva i din rubrik, fundera på hur dina kollegor eller vänner skulle beskriva dig i din yrkesroll. Gärna med ord som kort beskriver och förstärker din kunskap. Om du inte får ihop en hel mening som exempelvis ”Äger och driver en Odd byrå som hjälper företag med marknadsföring”. Så kan du välja att dela upp rubriken med korta nyckelord som tydligt beskriver dig och det du gör, exempelvis: ”Marknadsföring företag, Utbildning i Sociala medier, Hemsidor i WordPress.”

”Open for business” och ”Open for work”

En av de nyare funktionerna på LinkedIn är ”Open for business”. Det är ett sätt för dig att visa vilka tjänster du erbjuder direkt i din profil. LinkedIn kallar denna funktionen för ”Open for business” men när du lagt till funktionen i din profil så står det istället ”Erbjuder tjänster” eller ”Providing services” beroende på vilket språk du har inställt. Denna funktion är bra framförallt för frilansare och småföretagare och ger dig möjlighet att lättare visa upp vilka tjänster du erbjuder.

För dig som är öppen för nya möjligheter finns nu även en uppdaterad version av ”Open for work”. Nu kan du nämligen få en grön cirkel runt din profilbild som tydligt visar för ditt kontaktnät att du letar efter nya utmaningar.

Så här lägger du till ”Open to Work” din profil:
– Klicka på ”Du” i menyraden och välj ”Visa profil”
– Klicka på ”Lägg till profilavsnitt” och sedan ”Intro”
– Välj ”Letar efter nytt jobb”
– Lägg till informationen som efterfrågas och välj ”Lägg till i din profil”

Kom ihåg! För att du ska få den gröna cirkeln runt din profilbild med ”Open for work” måste du välja att din profil ska vara offentlig, dvs synlig för alla.

Om dig – en kort sammanfattning

”Om dig”-sektionen är en annan viktig del av din profil på LinkedIn. Sammanfattningen ska gärna beskriva vad du kan hjälpa till med och saker du konkret gör eller har åstadkommit. Här vill du få med kunskap, erfarenheter och intressen. Du får gärna vara personlig – beskriv din passion, vad som driver dig och dela med dig av dina värderingar.

Försök gärna vara kort och konkret, det är vanligt att man gärna vill skriva lite för mycket, men då kan det tyvärr sluta i att besökaren inte orkar läsa. Tänk på att det endast är de två första raderna i sektionen som syns, för att läsa mer behöver besökaren aktivt välja att göra det.

Erfarenhet och utbildning

Här kan du skriva detaljerad information både om din nuvarande tjänst samt om tidigare tjänster och erfarenheter. Om företaget du jobbar för eller har jobbat för finns på LinkedIn kommer detta komma upp som förslag när du skriver företagsnamnet, då får du en liten logotyp till vänster om företagsnamnet. Ordningen styrs av datum och du kan inte byta plats på dessa. Beskriv vad du gör i ditt nuvarande arbete och vad du har åstadkommit i tidigare tjänster. Gör gärna texten lätt att läsa genom styckeindelningar. Om du använder specifika sökord så hjälper det dig dessutom att lättare bli hittad.

Kompetenser och intyg – vad utmärker dig?

Här är det dags för dig att med stolthet berätta om din kompetens och vad som utmärker dig – det är helt enkelt dags att skryta lite. Om du har kontakter som känner till din kompetens, nuvarande och tidigare arbetsgivare, kollegor eller kunder, våga fråga dessa om de kan intyga dina kompetenser i profil. Det inger extra förtroende.

Gör din profil synlig för alla

Ett vanligt misstag många gör på LinkedIn är att man döljer delar av sin profil för de användare som inte är kontakter. Se till att din profil är öppen för alla, oavsett om det är en kontakt eller inte. Döljer du delar av din profil är det lätt att du missar potentiella kunder, rekryterare eller arbetsgivare som är intresserande av dig.

Redigera din synlighet på LinkedIn:
– Gå till ”Du” i menyraden och välj ”Inställningar och sekretess”
– Gå till ”Synlighet”.
Här finns det flera inställningar som du kan göra för synligheten på din profil. Dubbelkolla nu att du har en offentlig profil, att du visar din profilbild för alla, att ditt efternamn är synligt och att det syns vad du arbetar med.

Bonustips

Anpassa din URL
Se till att URL:en till din LinkedIn profil är linkedin.com/in/dittnamn. Detta gör det lättare för andra att hitta dig även utanför LinkedIn (ex vid googling) och det ser även proffsigare ut när du länkar till din profil. Du ändrar den genom att gå in på ”Visa profil” > ”Redigera offentlig profil och länk” (till höger om din omslagsbild) ”Redigera webbadress”.

CTA-knapp
Lägg gärna till en Call-to-action knapp så det är lättare för andra att kontakta dig. Här kan du bland annat välja om du helst vill att de ska skicka ett meddelade, ringa dig eller besöka din hemsida.

Välj vad du interagerar med
Allt du gör på LinkedIn är offentligt. Vem som helst kan se dina senaste inlägg, gilla-markeringar och kommentarer. Därför kan det vara viktigt att tänka på vad för typ av inlägg som du engagerar dig i på LinkedIn. Stämmer det överens med dig och ditt varumärke? Interagera med det du främst vill förknippas med.

Nu är din profil redo!

Dags att ge dig ut för att interagera med andra. För förutom att skapa innehåll till din egen profil så är det minst lika viktigt att vara aktiv hos andra. Be ge dig ut och se det som ett digitalt mingel!
Behöver ditt företag en strategi för LinkedIn? Läs mer om hur vi kan hjälpa er här.
Prenumerera på marknadsföringstipsVarannan vecka kommer mina tips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Du kan avfölja när du vill. Din information kommer inte att delas med tredje part.
/Nina på Odd