Varför du bör ha en Facebookpixel på hemsidan

Har du någon gång kört en kampanj på Instagram eller Facebook? Och har du då nyttjat fördelarna med att ha en Facebookpixel? Genom att installera en Facebookpixel på företagets hemsida så får du fantastiska möjligheter för era kampanjer. Facebookpixeln håller nämligen koll på vad besökarna gör på hemsidan. Den kopplar ihop annonseringen på Facebook och Instagram med vad som händer på hemsidan. Så tack vare pixeln kan du skapa kampanjer som visas för ex besökare på hemsidan, besökare på en specifik sida, besökare som lagt något i varukorgen eller köpt något (om du har en e-handel).

Med en pixel kan du alltså skapa kampanjer som visas för en varmare målgrupp, sådana som redan känner till dig genom att de besökt hemsidan. Du kan dessutom bättre förstå effekten av kampanjerna genom att se vad som händer när personerna ser dem och klickar på dem. Köpte de något vid besöket? Började de prenumerera på nyhetsbrevet eller kanske skickade de in en kontaktförfrågan?

Du kan även använda pixeln för att skapa ”look a like”-målgrupper. Målgrupper som liknar de som besöker företagets hemsida. Och sen visa kampanjer för dem, en kall målgrupp men som ändå påminner om de som annars besöker företagets hemsida. Sannolikheten att de blir intresserade är med andra ord större.

Börja med att skapa Facebookpixeln

Även om det heter Facebookpixel så kan den användas för annonsering på både Facebook och Instagram. Första steget är att skapa pixeln och det görs i Events Manager på Facebook. Events Manager är en del av Business Manager på Facebook. Så har du inte Business Manager börjar du där.

I Events Manager väljer du att lägga till en datakälla. Sen följer du stegen tills du kommer till integrationen, dvs hur pixeln ska installeras på hemsidan. Har du WordPress kan du ladda ner ett plugin och installera den. Har du inte WordPress kan du ladda hem ett script som er webbdesigner kan lägga in i koden på hemsidan.

Behöver du mer guidning hittar du det här, så här installerar du Facebookpixeln.

Vad händer sen?

När pixeln är installerad och har kontakt med Facebook så börjar den direkt att samla data. Och du kan sen skapa målgrupper i Business Manager. Det är dessa målgrupper du skapar kampanjer mot så de ser företagets annonser.

Behöver du hjälp?

Många tycker detta känns lite krångligt, men ska ni på egen hand skapa annonser så är detta något ni bör ha koll på. Det räcker inte idag att sponsra inlägg genom att trycka på den blå knappen vid de vanliga inläggen. För att få valuta för pengarna bör ni jobba med att skapa riktiga kampanjer också. Och då mot målgrupper som vill ha det ni erbjuder. Varje krona kommer att ge betydligt mer tillbaka. Så ta första steget nu och se till att Facebookpixeln är skapad och installerad. Nästa steg är att skapa målgrupperna och sen kampanjerna. Behöver ni hjälp med att sätta upp detta är ni välkomna att höra av er till hej@odd.se.

Nu har du förhoppningsvis lite mer koll på vad en Facebookpixel är och vikten med att ha den om du ska skapa kampanjer för företaget.

Lycka till!

Prenumerera på marknadsföringstipsVarannan vecka kommer mina tips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Du kan avfölja när du vill. Din information kommer inte att delas med tredje part.
/Nina på Odd