Skillnaden mellan Instagram Stories, Reels och IGTV

Instagram har de senaste åren kommit med en hel del nya funktioner som uppmuntrar till video. Det senaste tillskottet är Reels som lanserades i Sverige sommaren 2020, Reels påminner väldigt mycket om appen Tiktok som snabbt blev populär över hela världen. Men vad är egentligen skillnaden mellan Reels och Stories? Och när ska man använda IGTV? Häng med i vår guide så ska vi hjälpa er att reda ut de olika funktionerna.

Vad är Stories?

Stories (går även på svenska att säga händelser) är bilder och videos som delas och sen försvinner efter 24 timmar. De som följer er kan se dessa hur många gånger de vill fram tills att dessa 24 timmarna har passerat. En video på Stories kan vara mellan 1-15 sekunder lång och det går bra att lägga till flera efter varandra. En bild visas i ca 5 sekunder innan nästa kommer.

När du skapat en story blir det en färgad ring runt profilbilden, både i er profil och högst upp i vanliga flödet. I de bilder och videos som läggs upp kan det adderas text, klockslag, plats, GIF-animeringar, omröstningar, frågor och en massa andra roliga funktioner.

Du skapar en story genom att klicka på kameran högst upp till vänster i vanliga flödet, där kan du välja att ta en bild direkt eller välja en bild från kameraalbumet. För att spela in en video håller du in den stora runda knappen.

Vill du spara era stories även efter att 24 timmar har passerat så kan du lägga dessa som ett händelsegalleri i er profil. I profilen går det att skapa flera olika gallerier, dela gärna upp dessa efter olika teman och spara sedan era bästa stories anpassat efter det specifika temat.

Hur fungerar Reels?

Reels går ut på att man ska spela in videos som är antingen 15 eller 30 sekunder långa, gärna med musik i bakgrunden. Det går även i Reels, precis som på Stories lägga på text och GIF-animeringar. Den största skillnaden är att du i Reels kan pausa inspelningen för att sedan byta objekt/miljö/vinkel och sedan börja spela in igen. Det går även att påverka inspelningens hastighet samt använda en timer för när Reels ska börja spela in videon. Detta gör att du kan bli väldigt kreativ med era Instagram Reels och det är bara fantasin som sätter gränserna.

För att skapa Reels klickar du på kameran högst upp till höger i flödet, för att sedan swipea till ”Reels”. När du publicerar kan du välja att publicera i tre olika flöden. Först och främst så hamnar dem i Reels egna flöde men du kan även välja att publicera det som en story samt i det vanliga flödet. Detta gör att en Reels-video kan få en väldigt kraftig exponering.

Då Reels är rätt nytt så Instagram duktiga på att visa upp allas videos för andra, främst i upptäckarflödet. Där visas Reels som trendar just nu och baseras alltså inte på de Reels som de konton du följer har valt att publicera. Utan dessa flöden anpassas efter sådant som blivit populärt inom den kategorin som ni vanligtvis engagerar er i.

När ska vi använda IGTV?

IGTV är ännu en integrerad funktion i Instagram-appen som uppmuntrar till video. Videos på IGTV kan vara mellan 1-60 minuter långa. (15 minuter vid uppladdning från en mobil enhet och 60 minuter vid uppladdning från webben.). Det är alltså i detta flödet ni får publicera videos som är längre än 1 min, vilket är maxlängden av videos i vanliga flödet.

Du laddar upp videos på IGTV genom att navigera dig till IGTV-flödet för att sedan klicka på + högst upp till höger. Där väljer du en video som redan är förinspelad från ditt kameraalbum. Här går det alltså inte spela in en video direkt i appen, utan den måste vara förinspelad innan uppladdningen. Det går inte att klippa eller klistra i videon efter detta steg, så hela videon måste vara klar när den laddas upp.

I nästa steget går det att välja en omslagsbild för videon (den vy som syns innan videon börjar spela) för att sedan publicera hela videon i IGTV-flödet samt en förhandsvisning (upp till 1 min lång) i din profil samt i det vanliga flödet. Detta gör att förhandsvisningen av videon du laddar upp kommer hamna i följarnas vanliga flöde och efter 1 min av videon har spelats upp får följaren själv välja om de vill fortsätta titta på videon i IGTV-läget.

När du laddat upp era första Reels och IGTV-videos kommer ni få dessa ikoner med separata flöden i er profil. Här hamnar alla era Reels och IGTV-videos samlat för era följare att gå tillbaka och titta på.

Så om vi ska summera det lite kort…

Stories är bilder och videos som laddas upp och försvinner efter 24 timmar. Bilder visas i ca 5 sekunder och videos kan vara upp till 15 sekunder långa, är dem längre delas dem upp i olika sektioner. På Stories går det att addera text, GIF-animeringar, omröstningar, frågeformulär mm. Vill ni spara era Stories även efter dessa 24h har passerat går det att göra detta i profilens händelsegalleri.

Reels är videos som kan vara 15 eller 30 sekunder långa och som går att klippa och klistra i för att få till roliga effekter. Även här kan du addera text och GIF-animeringar. Reels kan publiceras i Stories, vanliga flödet samt i Reels egna flöde. Efter du publicerat er första Reels får ni ikonen i profilen och där samlas alla Reels i ett eget flöde.

IGTV är videos som är mellan 1-15 minuter långa och måste vara förinspelade. Dessa visas i IGTVs egna flöde samt som en förhandsvisning på 1 minut i vanliga flödet. När du laddat upp er första IGTV får ni även denna ikon i ert flöde.

Lycka till med ert video-skapande!

Prenumerera på marknadsföringstipsVarannan vecka kommer mina tips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Du kan avfölja när du vill. Din information kommer inte att delas med tredje part.
/Nina på Odd