Skip to main content

Skillnaden mellan Instagram Stories, Reels och Videos

Instagram har de senaste åren kommit med en hel del nya funktioner som uppmuntrar till video. Det senaste tillskottet är Reels som lanserades i Sverige sommaren 2020, Reels påminner väldigt mycket om appen Tiktok som snabbt blev populär över hela världen. Men vad är egentligen skillnaden mellan Reels och Stories och videos? Häng med i vår guide så ska vi hjälpa er att reda ut de olika funktionerna.

Vad är Stories?

Stories (går även på svenska att säga händelser) är bilder och videos som delas och sen försvinner efter 24 timmar. De som följer er kan se dessa hur många gånger de vill fram tills att dessa 24 timmarna har passerat. En video på Stories kan vara mellan 1-15 sekunder lång och det går bra att lägga till flera efter varandra. En bild visas i ca 5 sekunder innan nästa kommer.

När du skapat en story blir det en färgad ring runt profilbilden, både i er profil och högst upp i vanliga flödet. I de bilder och videos som läggs upp kan det adderas text, musik, klockslag, plats, GIF-animeringar, omröstningar, frågor och en massa andra roliga funktioner.

Du skapar en story genom att klicka på +:et högst upp till höger vanliga flödet (eller i din profil), där får du sedan upp flera alternativ och väljer Händelse. Du kan välja att ta en bild direkt eller välja en bild från kameraalbumet. För att spela in en video håller du in den stora runda knappen.

Vill du spara era stories även efter att 24 timmar har passerat så kan du lägga dessa som ett händelsegalleri i er profil. I profilen går det att skapa flera olika gallerier, dela gärna upp dessa efter olika teman och spara sedan era bästa stories anpassat efter det specifika temat.

Hur fungerar Reels?

Reels går ut på att man ska spela in videos som är upp till 30 sekunder långa, gärna med musik i bakgrunden. Det går även i Reels, precis som på Stories, att lägga på text och GIF-animeringar. Den största skillnaden är att du i Reels kan pausa inspelningen för att sedan byta objekt/miljö/vinkel och sedan börja spela in igen. Det går även att påverka inspelningens hastighet samt använda en timer för när Reels ska börja spela in videon. Detta gör att du kan bli väldigt kreativ med era Instagram Reels och det är bara fantasin som sätter gränserna.

För att skapa Reels klickar du på +:et högst upp till höger vanliga flödet (eller i din profil), där får du sedan upp flera alternativ och väljer Filmrulle. När du publicerar kan du välja att publicera i tre olika flöden. Först och främst så hamnar de i Reels egna flöde men du kan även välja att publicera det som en story samt i det vanliga flödet. Detta gör att en Reels-video kan få en väldigt kraftig exponering.

Då Reels är rätt nytt så är Instagram duktiga på att visa upp allas videos för andra, främst i upptäckarflödet. Där visas Reels som trendar just nu och baseras alltså inte på de Reels som de konton du följer har valt att publicera. Utan dessa flöden anpassas efter sådant som blivit populärt inom den kategorin som ni vanligtvis engagerar er i.

När ska vi använda Video?

IGTV har gjorts om och benämns nu bara som ”Video” och är ännu en funktion i Instagram-appen som uppmuntrar till video och som dyker upp i användarens vanliga flöde. Videos på Instagram kan vara mellan 1-60 minuter långa. När du laddar upp en video som är över 1 min lång så kommer din video i första hand visas i ert vanliga flöde, efter att 1 minut har passerat får man välja om man vill kolla klart på videon genom att klicka på ”Fortsätt titta”.

Du laddar upp en video på samma sätt som du laddar upp ett vanligt inlägg. Videon behöver vara förinspelad och finnas i ditt kameraalbum. Här går det alltså inte spela in en video direkt i appen, utan den måste vara förinspelad innan uppladdningen. Det går inte att klippa eller klistra i videon efter detta steg, så hela videon måste vara klar när den laddas upp.

I nästa steg kan du skriva en text till videon, tagga andra konton, produkter, lägga till en plats osv. Du kan också redigera profilomslaget (den vy som syns innan videon börjar spela) om du önskar en speciell startvy på er video.

När du laddat upp era första Reels och Videos kommer ni få dessa ikoner med separata flöden i er profil. Här hamnar alla era Reels i ett eget flöde och alla Videos (oavsett längd) i ett flöde samlat för era följare att gå tillbaka och titta på.

Så om vi ska summera det lite kort…

Stories är bilder och videos som laddas upp och försvinner efter 24 timmar. Bilder visas i ca 5 sekunder och videos kan vara upp till 15 sekunder långa, är dem längre delas dem upp i olika sektioner. På Stories går det att addera text, GIF-animeringar, omröstningar, frågeformulär mm. Vill ni spara era Stories även efter dessa 24h har passerat går det att göra detta i profilens händelsegalleri.

Reels är videos som kan vara upp till 30 sekunder långa och som går att klippa och klistra i för att få till roliga effekter. Även här kan du addera text och GIF-animeringar. Reels kan publiceras i Stories, vanliga flödet samt i Reels egna flöde. Efter du publicerat er första Reels får ni ikonen i profilen och där samlas alla Reels i ett eget flöde.

IGTV är nu omgjort och heter endast Videos, videos på Instagram kan vara mellan 1-60 minuter långa och måste vara förinspelade. Dessa visas först som en förhandsvisning på 1 minut i vanliga flödet, vill man sedan fortsätta titta flyttas man vidare till en Video-vy. När du laddat upp er första Video får ni även denna ikon i ert flöde.

Lycka till med ert video-skapande!

Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?

Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.

Ladda ner