Skip to main content

Välj rätt ord och bli mer synlig hos sökmotorerna

När jag hjälper en kund med texter till en hemsida är jag noga med att diskutera hur kommunikationen ser ut mellan min kund och dess kunder. Och jag tänker då framför allt på hur deras kunder uttrycker sig när de pratar om min kunds produkter och tjänster. Detta är viktigt att ha med sig av flera anledningar. Vi vill så klart få till texter som attraherar målgruppen och då är det viktigt att lägga sig på en lagom nivå när det gäller exempelvis tekniska termer och uttryck. Men detta kan även hjälpa till att öka synligheten hos sökmotorerna. Vilket i sig ökar chanserna för att få in fler affärer via hemsidan.

Hur uttrycker sig dina kunder?

Vilka termer, ord och uttryck använder sig dina kunder av? Detta kan ge dig viktig information om hur de troligen söker på webben. Genom att använda samma begrepp som dem är sannolikheten större att du blir hittad via sökmotorerna.

Jag möter ofta de som, i skrift på hemsidan, uttrycker sig ganska stelt och tekniskt. Är det verkligen så kunder pratar om dina produkter eller tjänster? Ha gärna det i åtanke när du nästa gång pratar med dina kunder. Observera hur de pratar om det du erbjuder och den nytta de upplever kring det. Sen ska du så klart inte använda talspråk rakt av men på webben ska det vara ganska korta meningar och enkel text som läsaren snabbt kan ta till sig. Då är det bra att undvika krångliga termer och långa meningar. Är dessa ord däremot viktiga för det du erbjuder eller kanske är ord kunden verkligen använder, då ska de så klart vara med.

En viktig grund

Detta är så klart bara en liten del av sökoptimering av hemsidan. Men har du inte med innehållet som potentiella kunder söker efter så är det rätt svårt att bli synlig över huvud taget. Google letar ju efter en viss sökfråga och vill hitta den sajt som är expert på området. Så se till att använda rätt fraser som din målgrupp använder. Sen kan du via exempelvis en blogg få in fler termer och alternativa ord och på så vis öka dina chanser.

Fler hjälpmedel

Utöver att prata med kunderna så kan du använda sökmotorerna själva och statistiken till att hitta tänkbara fraser som målgruppen använder sig av. Tips nummer ett är att söka på Google och se vilka alternativa sökfraser som dyker upp under sökrutan. I exemplet nedan söker jag efter ”ekologiska ljus”.  Och då är Google där snabbt och ger förslag på andra fraser jag kan använda. Kanske är det så att målgruppen söker efter miljövänliga ljus när de tänker att de vill ha ekologiska… eller giftfria? eller naturliga?

Om du söker på det du erbjuder, vad dyker upp då? Är det fraser du använder på hemsidan?

Jag kan dra en liknelse till min egen verksamhet. Jag skriver i denna artikel, och på övriga delar av hemsidan med för den delen, just ordet ”hemsida”. När det i själva verket heter ”webbplats” i min värld. Hemsidan är startsidan på en webbplats. Men det är inga av mina kunder som uttrycker sig så. Så vill jag bli synlig för dem i sökmotorerna gynnar det mig bäst att använda ordet hemsida. Då gör jag så klart det. Hittar du några sådana exempel i din bransch?

Google search console

Ett annat bra sätt att kolla av vad kunder söker på är via Google Search Console. I statistiktjänsten Google Analytics finner du något som heter Search Console, se bilden nedan. Om du inte kopplat Search Console till Analytics kommer du inte se något under dessa flikar, då kommer den be dig göra det först.

Klickar du sen på exempelvis Frågor så får du fram vilka sökfrågor som gett dig visningar och klick på Google.

Du ser hur många som klickat sig in på din sida via den frasen, hur många gånger du visats i sökresultatet till den frasen och vilken position du hade i sökresultatet. Där finns mycket bra information att hämta. Kommer du inte så bra till på position kanske du behöver skriva mer om det du vill komma bättre till på. Och kanske hittar du där alternativa fraser som du inte använder dig så mycket av i dina texter. Du kan komma åt Google Search Console även direkt via https://search.google.com/search-console/about.

Billigare och mer långsiktigt än att köpa annonser

Utöver dessa två tips finns det fler verktyg för att ta reda på hur dina kunder/målgrupp uttrycker sig. Jag tar inte upp alla här för min poäng är att du först och främst ska vara lyhörd på dina kunder som du dagligen pratar med. Lyssna in, reflektera och justera på hemsidan. Kolla sedan upp i statistiken hur du ligger till i sökmotorerna och att trafiken därifrån ökar. Ett betydligt billigare och mer långsiktigt alternativ än att köpa annonsplatser. Sen kan det behövas också när det gäller mer kortsiktig försäljning. Men genom att ständigt förbättra din position hos sökmotorerna kommer du långsiktigt att få fler besök och förhoppningsvis fler kunder. Och visst finns det många byråer som enbart arbetar med sökoptimering, men det här är ett enkelt och bra knep du själv kan göra, som i slutändan kan göra stor skillnad.