Så skapar du en intressant och läsvärd ”Om oss”-sida

Tillhör du dem som tycker det är svårt att skriva texter till hemsidan? Jag vet att många företagare tycker det är svårt. Och den del av hemsidan som många gånger hamnar mycket efter är den som handlar om företaget. Ändå är den ofta en av de mest besökta sidorna på en hemsida. Så hur gör du för att få en intressant och läsvärd ”Om oss”-sida?

Varför behövs en ”Om oss”-sida?

Om vi börjar med syftet så ska den berätta vad det är för företag, vad som gör företaget unikt och vilka problem företaget löser för sina kunder. Men framförallt ska den skapa trygghet i säljprocessen. Om en besökare blivit intresserad av vad du erbjuder kommer den med stor sannolikhet att besöka ”Om oss”-sidan för att ta reda på om detta företag är något besökaren vill göra affärer/samarbeta med. Så vad kan du lyfta fram om ditt företag som styrker tryggheten och att du är bästa valet? Vad får den blivande kunden ut av att vilja samarbeta med ditt företag? För att svara på detta är det viktigt att du vet vem du skriver till. Texten måste anpassas efter kunden, inta bara efter vad du vill säga.

Detta är den del du bör lägga mest tid på. Sen finns det vissa företag som kan vinna på att presentera en historia, medarbetare, miljömål och liknande. Då är mitt tips att ha dem placerade på undersidor till ”Om oss”-sidan. Och nämns dessa delar kort i huvudtexten kan du länka direkt i texten till dessa undersidor, så kan läsaren klicka sig vidare om den vill.

5 saker att undvika på din ”Om oss”-sida

  1. Undvik att kopiera text ur affärsplanen. Ingen är intresserad av att läsa uppradade värdeord. Och ett företags mål eller vision kan vara bra skrivet för affärsplanen men ofta alldeles för stelt och tråkigt formulerat för en kund på en webbplats. Men ha dem gärna med i andemeningen av texten. Är trygghet ett värdeord eller innovation, låt texten du skriver andas dessa istället för att bara skriva dem rakt upp och ner. När besökaren läser ska det kännas vad företaget har för värdeord.
  2. Undvik att börja rabbla tråkiga årtal. Då tappar läsaren intresset snabbt. Är historien viktig kan du väva in den oerhört kort och sen ha en länk till en mer ingående historik för den som vill läsa mer.
  3. Undvik att vara anonym. Få vill göra affärer med ett företag om man inte vet vem eller vilka som driver företaget eller arbetar där. Besökaren är på denna sida för att lära känna företaget och er bakom. Detta är extra viktigt för mindre företag men även stora verksamheter vinner på att lyfta fram någon person som gör det hela mer verkligt och mänskligt. Att visa vilka som arbetar på företaget visar att ni står för det ni gör.
  4. Undvik att skriva att du är bäst, visa det istället. Lite som punkt ett. Få besökaren att känna det du vill istället för att låta skrytig. Sen finns det vissa företag som vinner på att vara mer kaxiga, då ska de så klart vara det.
  5. Undvik att skriva en uppsats. Håll det kort och enkelt. Jag vet att det är svårt. Ett tips är att börja med att bara skriva, långt och med mängder av innehåll. Skriv ner allt du kommer på. Sen skalar du ner texten. Ibland kan du behöva skriva om och skala ner den sex-sju gånger innan du närmar dig rätt nivå. Så låt det ta tid. Ingen skriver en bra text på första försöket.

Vilka bilder passar bäst?

Det handlar om företaget och du vill visa att ni finns på riktigt samt skapa ett förtroende hos kunden. Vilka bilder som framhäver detta varierar från företag till företag. Men att visa lokalerna kan vara en väg.  För vissa företag är personalen den största resursen, exempelvis inom konsultbranschen. Visa då gärna hur ni värdesätter er personal genom att ha bilder från aktiviteter, utbildningar eller kundbesök. För andra företag är produktionen viktig och det som sticker ut mest, då är det sådana bilder ni ska använda. Video är också ett bra sätt att visa både vem du är och företaget. Se exemplen nedan för inspiration.

Försök matcha bilderna/videon med texten och använd dem för att styrka det som du vill besökaren ska ha med sig efter att ha besökt sidan.

Menynamn och rubrik

Här är tänkbara menynamn för just denna sida:

  • Detta är företagsnamnet
  • Det här är företagsnamnet
  • Om företagsnamnet
  • Om oss
  • Om företaget

Rubriken på sidan behöver däremot inte vara samma som menynamnet. Lyft istället fram en rubrik ur innehållet i texten som gör sidan mer intressant. Se exemplen nedan för inspiration.

Några fler tips inför ditt skrivande

  • Det är bra med en länk vidare i slutet på ”Om oss”-sidan. På så vis kan besökaren snabbt ta sig vidare. Det kan vara hur de kommer i kontakt med dig eller hur man beställer. Locka besökaren att hålla sig kvar och klicka vidare mot målet med hemsidan.
  • En text som denna måste hållas levande och lättöverskådlig. Uppdatera den med jämna mellanrum och se till att det enkelt går att läsa igenom allt. Låt gärna någon utomstående läsa och återberätta så märker du rätt snart vad som fastnade och hur företaget uppfattas.
  • Ta fram rolig fakta eller spännande siffror om företaget och presentera i en faktaruta. Se exemplen nedan för inspiration.

Exempel på ”Om oss”-sidor att inspireras av

Gröna lund (Kort och rolig faktaruta)
Livsmedelsverket (Lättläst och uppdelat på flera sidor)
Inspiera (Video)
National Geographic (Video)
Odd (Lätta upp med rubriker och bild)
Adobe (Bra mix på bilder och text)
SJ (Bra uppdelning)
Dropbox (Använder illustrationer istället för foton)

Lycka till med skrivandet. Och kom ihåg att fortsätta utveckla innehållet på din hemsida. Det finns alltid något som kan förbättras.

Lämna en kommentar

Priser och offert

Hör av dig för mer information, riktpris eller offert.

Odd Kommunikation AB
Västergatan 7, 352 31 Växjö
0470 - 286 00
hej@odd.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

         

Varukorg