Skip to main content

Så skapar du en intressant och läsvärd ”Om oss”-sida

Tillhör du dem som tycker det är svårt att skriva texter till hemsidan? Jag vet att många tycker det är svårt. Och den del av hemsidan som många gånger hamnar mycket efter är den som handlar om företaget. Ändå är den ofta en av de mest besökta sidorna på en hemsida. Så hur gör du för att få en intressant och läsvärd ”Om oss”-sida?

Varför behövs en ”Om oss”-sida?

Om vi börjar med syftet så ska den berätta för besökaren vad det är för företag, vad företaget står för och hur det det är att arbeta där. Men framförallt ska den skapa trygghet i säljprocessen. Om en besökare blivit intresserad av det ni erbjuder kommer den med stor sannolikhet att besöka ”Om oss”-sidan för att ta reda på om detta företag är något besökaren vill göra affärer med, samarbeta med eller jobba på. Så vad kan du lyfta fram om företaget som styrker tryggheten och att ni är bästa valet? Vad får den blivande kunden ut av att samarbeta med er? För att svara på detta är det viktigt att du vet vem du skriver till. Texten måste anpassas efter kunden, inte bara efter vad ni vill säga.

Detta är den del du bör lägga mest tid på. Sen finns det vissa företag som kan vinna på att presentera en mer ingående historia, medarbetare, miljömål och liknande. Då är mitt tips att ha dem placerade på undersidor till ”Om oss”-sidan. Och nämns dessa delar kort i huvudtexten kan du länka direkt i texten till dessa undersidor, så kan läsaren klicka sig vidare om den vill. Eller placera kort information i rutor med en länk vidare.

5 saker att undvika på din ”Om oss”-sida

  1. Undvik att kopiera text ur affärsplanen. Ingen är intresserad av att läsa uppradade värdeord. Och ett företags mål eller vision kan vara bra skrivet för affärsplanen men ofta alldeles för stelt och tråkigt formulerat för en kund på en webbplats. Men ha dem gärna med i andemeningen av texten. Är trygghet ett värdeord eller innovation, låt texten du skriver andas dessa istället för att bara skriva dem rakt upp och ner. När besökaren läser ska det kännas vad företaget har för värdeord.
  2. Undvik att börja rabbla tråkiga årtal, då tappar läsaren intresset snabbt. Är historien viktig kan du väva in den oerhört kort och sen ha en länk till en mer ingående historik för den som vill läsa mer. Eller så gör du en cool animerade tidslinje som kort visar det viktigaste.
  3. Undvik att vara anonym. Få vill göra affärer med ett företag om man inte vet vem eller vilka som driver företaget eller arbetar där. Besökaren är på denna sida för att lära känna företaget och er bakom. Detta är extra viktigt för mindre företag men även stora verksamheter vinner på att lyfta fram någon person som gör det hela mer verkligt och mänskligt. Att visa vilka som arbetar på företaget visar att ni står för det ni gör.
  4. Undvik att skriva att ni är bäst, visa det istället. Lite som punkt ett. Få besökaren att känna det ni vill istället för att låta skrytig. Sen finns det vissa företag som vinner på att vara mer kaxiga, då ska de så klart vara det.
  5. Undvik att skriva en uppsats. Håll det kort och enkelt. Jag vet att det är svårt. Ett tips är att börja med att bara skriva, långt och med mängder av innehåll. Skriv ner allt du kommer på. Sen skalar du ner texten. Ibland kan du behöva skriva om och skala ner den sex-sju gånger innan du närmar dig rätt nivå. Så låt det ta tid. Ingen skriver en bra text på första försöket.

Layouten på sidan

Jag själv älskar ”om oss”-sidor som är lite som en egen landningssida för företaget, med kort och bra information med möjlighet att klicka sig vidare till olika sektioner eller undersidor. Rutor med snabbfakta och kanske lite siffror kring verksamheten (både nyttiga och roliga). Här är det verkligen på sin plats att skapa ett stort WOW och få den som är intresserad att ta klivet vidare. Därför är det också viktigt att ha en väg vidare för besökaren längst ner på denna sida. Gillar de det de ser måste vi ta vara på det.

Så tänk att du exempelvis skapar en kort introtext och följer upp med rutor som ger kort infor och länkar vidare. Kanske en video i någon av rutorna, inlänkade flöden från sociala medier, citat från medarbetare, kul fakta om företaget, de senaste fem nyheterna med länk vidare, bilder på lokalen och medarbetarna. Här gäller det att anpassa efter vad du tror era potentiella kunder eller medarbetare tycker är intressant och vad som får dem att vilja jobba med er.

Vilka bilder passar bäst?

Det handlar om företaget och du vill visa att ni finns på riktigt samt skapa ett förtroende hos kunden. Vilka bilder som framhäver detta varierar från företag till företag. Men att visa lokalerna kan vara en väg.  För vissa företag är personalen den största resursen, exempelvis inom konsultbranschen. Visa då gärna hur ni värdesätter er personal genom att ha bilder från aktiviteter, utbildningar eller kundbesök. För andra företag är produktionen viktig och det som sticker ut mest, då är det sådana bilder ni ska använda. Video är också ett bra sätt att visa både vilka ni är och företaget. Se exemplen nedan för inspiration.

Försök matcha bilderna/videon med texten och använd dem för att styrka det som du vill att besökaren ska ha med sig efter att ha besökt sidan.

Menynamn och rubrik

Här är tänkbara menynamn för just denna sida:

  • Detta är Företagsnamnet
  • Företagsnamnet story
  • Om Företagsnamnet
  • Om oss
  • Vår story
  • Om företaget
  • Välkommen till oss
  • Hemma hos Företagsnamnet

Rubriken på sidan behöver däremot inte vara samma som menynamnet. Lyft istället fram en rubrik ur innehållet i texten som gör sidan mer intressant. Det kan vara en hel mening. Se exemplen nedan för inspiration.

Exempel på ”Om oss”-sidor att inspireras av

Ishotellet (Snygg och informativ)
SVT (”Om oss”-sidan är som en helt egen webbplats)
Liseberg (Väldigt inspirerande)
Headspace (Bra exempel på CTA i slutet på sidan)
Avanza (Snyggt med ikoner till snabbfaktan)
Skåningegård (Trevlig)
Odd (Visa upp kontoret i ett bildgalleri)
Bolagsverket (Visar en person på bild trots stor verksamhet)
SJ (Bra uppdelning och snabbfakta)


Lycka till med skrivandet. Och kom ihåg att fortsätta utveckla innehållet på din hemsida. Det finns alltid något som kan förbättras.