fbpx

Vilken är er hjärtefråga? ❤

Idag skulle jag vilja prata om något som vissa företag är superbra på, en del har aldrig tänkt på att det är något de bör ha och sen finns det de som har det redan men som kanske inte tänkt på det, på det här sättet. Jag pratar om en hjärtefråga.

Vad är en hjärtefråga?

När vi tar fram en innehållsstrategi för exempelvis sociala medier så skapar vi teman som kunden ska utgå från. Det kan exempelvis vara ett tema om företaget (bakom kulisserna, medarbetarna, nyheter mm), ett tema där de ger tips och inspiration inom sin bransch och ett tema där referenser visas upp (produkter eller tjänster sätts i ett sammanhang). Sen brukar jag be dem fundera på om de har en hjärtefråga. Det är ett ämne som egentligen inte har med verksamheten att göra men är något som man brinner lite extra för inom företaget.

“Något vi brinner för och som samtidigt gör gott. Hur kan vi använda det i marknadsföringen?”

Här kommer fyra exempel

Ex 1
Jag personligen brinner lite extra för de som driver eget företag. Jag tycker det är häftigt och vet vilket arbete det innebär. Kan jag hjälpa fler att våga starta eget och kanske få den där extra knuffen eller hjälpen på vägen så bidrar jag gärna med det. Det är min hjärtefråga. Så ibland skriver jag om det i våra sociala medier, att jag lyfter sådant som rör egenföretagare. Jag sitter just nu i styrelsen för Drivhuset som hjälper och inspirerar studenter att starta eget. Och jag har deltagit i andra projekt för att stötta personer som vill starta eget företag.

Ex 2
Kronfågel har under en tid kört ett projekt som heter Rätt till rörelse där de stöttar initiativ som aktivt jobbar för att barn och ungdomar ska få möjlighet att röra på sig och träffa andra. De har även valt ut ett antal av deras produkter där försäljningen från dessa bidrar till socialt hållbara projekt inom barn- och ungdomsidrotten. Här har de tagit en tydlig ställning inom något och skapat en hjärtefråga som de brinner lite extra för.

Ex 3
Svanfeldts coffee säljer fantastiskt gott kaffe och har en tydlig hjärtefråga där de vill hjälpa till med något mycket större. De har startat konceptet Beans & Brains – kaffe som är gott och gör gott. 10 kronor för varje kilo kaffe de säljer går till Hjärnfondens forskning. Ägarna har en dotter med en CP-skada och vill med detta initiativ ge tillbaka för all hjälp de fått och samtidigt hjälpa andra.

Ex 4
Always lanserade 2014 #likeagirl. Ett riktigt bra exempel på en hjärtefråga som blev viral och som gjort gott för både samhället och Always varumärke. Målet är att tjejer ska få bättre självförtroende, tro på sig själva och våga idrotta mer. Här kan du läsa mer om projektet och missa inte filmen nedan, den är riktigt stark.

 

 

Ovan har du exempel på lite olika nivåer. I mindre bolag är hjärtefrågan ofta något som kommer från någon i ledningen. Det ska vara något man verkligen genuint brinner för. Större bolag får tänka lite mer strategiskt och vad som passar deras redan uppbyggda varumärke. Men gemensamt, oavsett storlek på bolaget, så vill man bidra med något mer. Och detta är ett fantastiskt sätt att både göra gott, ta ställning och bygga varumärke. Som företag kämpar vi dagligen för att vår målgrupp ska gilla varumärket och vilja förknippas med det. Att ha en hjärtefråga som även ligger målgruppen varmt om hjärtat är ett oerhört smart drag. Varumärket syns i ett sammanhang där det skapas positiva känslor kring det och det känns bra i magen att hjälpa till.

Sen behöver hjärtefrågan inte vara så stor, det är ingen tävling. Det kan handla om miljö, hållbarhet, ungdomsidrott, djur, en lokal plats man vill stötta osv. Det behöver inte vara integrerat i det ni säljer utan kan vara något vid sidan. Gör det som fungerar bäst för företaget. Jag vill bara visa att det kan se ut och användas på olika sätt.

Hur kan vi använda detta i marknadsföringen?

Hjärtefrågan är perfekt material att använda som tema i sociala medier, i kampanjer och på hemsidan. Lyft det i alla kanaler där det passar. Delta på event som rör ämnet och dokumentera det i era kanaler, intervjua personer inom ämnet, skapa projekt och berätta om dem. Visa utåt att ni tar ställning och brinner för något utöver det ni uppenbart vill sälja. Tänk bara på att välja något som ändå fungerar ihop med er verksamhet. Det behöver inte ha med verksamheten att göra men det får inte skära sig. Och det är något som förhoppningsvis ska leva med för alltid inom företaget. Inget som byts ut då och då utan det är långsiktigt, det gör det mer trovärdigt.

Så vad är hjärtefrågan i det bolag du jobbar eller driver? Berätta gärna, vore kul att höra. Och har ni ingen hjärtefråga, finns det någon du/ni skulle kunna lyfta? Fundera… kanske finns det ingen just nu men kan bli i framtiden?

Prenumerera på marknadsföringstipsMarknadsföringstips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Praktiska tips du kan implementera direkt varvas med mer övergripande frågor för att väcka tankar och idéer.