fbpx

Vad är en bra logotyp?

Alla företag behöver en logotyp, ett märke som representerar hela verksamheten. Det är inget litet ansvar och förhoppningsvis ska den hänga med under många år. Men vad är då en bra logotyp? Håller er logotyp måttet? Vi har här satt ihop en lista som ni kan använda för att testa er logotyp. Är det så att ni funderar på att göra om den ni har? Då är listan också ett bra verktyg att använda.

Vad är en bra logotyp?

En logotyp består ofta av text och ibland något grafiskt. Det är inte helt ovanligt att det är någon form av kombination av dem båda och att det görs en variant där man kan använda bara det grafiska, som en ikon. Oavsett hur logotypen är uppbyggd så finns det ett gäng punkter som kan vara bra att ha med sig vid skapandet av logotypen.

Sen kan det vara värt att nämna att det inte alltid är så lätt att få med alla dessa punkter. Ibland är exempelvis företagsnamnet väldigt långt vilket kan ställa till det eller att det finns en symbol som är viktig för företaget som bara måste finnas med, men som kanske inte är så enkel och ren som man kan önska. Då gäller det att få till det på bästa sätt och ibland får man göra avkall på vissa delar. Men i det stora hela är vårt tips att alltid försöka få med nedan i ert logoarbete.

Enkel

Det första är enkelhet. Ska logotypen vara både lätt att använda och lätt att ta till sig så behöver den vara enkel i sin form. De bästa logotyperna behöver vi inte läsa och studera en längre stund för att känna igen utan vi ser direkt vems det är. Är det för mycket detaljer, små tecken eller svårläst typsnitt blir den inte enkel att ta till sig.

Enfärgad

En logotyp får så klart ha många färger. Men det bör alltid finnas en svart och en vit version av logotypen som kan användas på exempelvis fakturor eller i system där den inte kan vara i andra färger eller flera. Vissa typer av tryck tillåter inte heller skuggningar så då behöver det finnas en version utan det.

Flexibel

Logotypen behöver vara flexibel. Exempel på det är att den ska gå att förminska till en väldigt liten version men också till en stor version. Det betyder att logotypen behöver vara vektoriserad, dvs i ett format som gör att den går att förstora och förminska utan att bli suddig eller ojämn i linjerna. Men också att den inte är för detaljerad utan att det går att trycka den på något så litet som en penna. Kanske behöver det finnas ett par versioner där det finns en avsedd för mindre tryck, exempelvis utan en tagline, och sen en version som fungerar bättre för större tryck. Men i bästa världar är det samma logotyp som fungerar för båda.

Den behöver även fungera för både tryck och webb. Vi har en artikel om just bildformat där du kan läsa om vilka som är vektoriserade och vilka som passar bäst för webb respektive tryck.

Id

Logotypen i sig behöver inte ha något med verksamheten att göra. Det kan vara en kul grej med något visuellt som anspelar på vad företaget gör men det behöver absolut inte vara så. Det viktiga är att den har något som gör att den sticker ut och får ett eget id. Det kan vara namnet, färgerna eller formen. Kanske även placeringen, att den alltid visas på ett visst sätt. Den behöver en unikhet.

 

 

Tidlös

Att skapa en logotyp som följer trenderna nu och 50 år framåt är rätt svårt, så här får vi nästan göra ett val. Antingen gör vi den mer tidlös eller så kör vi på trenden nu med inställningen att kanske anpassa den lite längs vägen så den kan leva vidare. Vi vill att logotypen ska kunna leva länge och åldras med företaget. Nedan är ett exempel på en klassisk och tidlös logotyp som kommer leva länge och den är inom en bransch som inte behöver vara så trendig, kanske snarare tvärtom.

 

Rätt värden

Den sista punkten handlar om värden. Hur ska logotypen kännas? Vad ska den förmedla? Formen, typsnittet och färgerna ska representera det er verksamhet står för. Vi pratade ovan om att en logotyp inte behöver visa vad det är ni gör, men den behöver förmedla rätt känsla och budskap.

När vi ska skapa en logotyp börjar vi med att göra en analys kring hur verksamheten och varumärket ser ut idag. Vi plockar fram ledord och inspirationsmaterial som visar hur ni vill att ert varumärke ska kännas, upplevas och se ut. Ledord som reflekterar vad företaget står för och som ska kännas när vi ser logotypen, de ska vara med i alla val. Om vi exempelvis kommer fram till att verksamheten ska kännas stabil, trygg och förtroendeingivande så är det dessa ord vi ska ha med oss när vi väljer typsnittet, färgerna och formen. Vi skulle då exempelvis fokusera på ett stabilt och lite tyngre typsnitt snarare än ett tunt och snirkligt. Färgerna kan inte vara för skrikiga och lekfulla och eventuella grafiska delar kan inte vara för spretiga eller obalanserade.

 

 

Profilen backar upp

Till er logotyp behöver ni en grafisk profil som bygger vidare på de värden som logotypen kommunicerar. Den grafiska profilen ska stötta logotypen och lyfta fram den och verksamheten på bästa sätt. Med en färgprofil, passande typsnitt och bildmanér hamnar logotypen i ett sammanhang som ger en röd tråd och hjälper er att skapa igenkänning och bygga förtroende. Det ser seriöst ut och gör att all kommunikation ger samma känsla. Det förstärker det företaget står för och underlättar i all marknadsföring och försäljning när det finns en färdig profil som visar hur ni ska kommunicera.

Berätta storyn med varumärket

När vi sen till logotypen och den grafiska profilen bygger upp en story kring verksamheten och fortsätter att arbeta med våra värden, oavsett kanal, det är då vi börjar bygga upp vårt varumärke. Att sen konsekvent hålla oss till den storyn och ge samma känsla och budskap över långt tid, då har vi möjlighet att skapa något som kan bli större än hela företaget i sig. Vi skapar något andra vill bli en del av, något som säljer åt oss när vi inte aktivt gör det. Att skapa ett varumärke tar tid. Här är det dem som ihärdigt fortsätter och fortsätter och bestämt håller samma linje som kommer att lyckas. Sen måste arbetet så klart vidareutvecklas och anpassas så det attraherar målgruppen och följer företaget som kanske i sig ändrar sina värderingar något med åren. Men basen ska finnas där, igenkänningen, historien, värdena och identiteten. Då kan det skapas magi!

Behöver ni hjälp med att skapa en ny logotyp eller grafisk profil?

Hör av er till hej@odd.se eller lämna uppgifterna nedan så hör vi av oss och berättar mer. Du kan även läsa mer och se exempel på vad vi gjort här.



    Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

    [sourceurl thesource]