Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur

När jag inte har mobilnumret eller adressen till en person så kollar jag ofta i mailsignaturen på mailen. Och till min stora förvåning så saknar många en mailsignatur. Har du en? Är den bra? Hjälper den dig att sälja och bygga varumärke? Jo du läste rätt 🙂 En mailsignatur är inte bara till för att förmedla kontaktuppgifter, den kan hjälpa dig med så mycket mer. Den är med i alla dina mail och kan ganska så enkelt få bra synlighet. Häng med nedan så berättar jag mer.

Vad ska en mailsignatur innehålla?

Här kommer tips på hur en mailsignatur kan vara uppbyggd. Det är bara fantasin som sätter gränserna så låt inte mina punkter hindra din kreativitet. Förhoppningsvis kan de ge dig tips och inspiration.

Hälsningsfrasen
Jag brukar alltid börja med en sluthälsning i toppen, så slipper jag skriva den i varje mail. Exempelvis:

Vänliga hälsningar
Nina

Ska det vara efternamn och titel med där? Kanske inom vissa branscher och om det är första kontakten du har med personen i fråga. Men har vi haft kontakt innan föredrar jag själv att inte hålla det så formellt. Så jag lägger på efternamnet när det behövs och håller signaturen med enbart förnamnet.

Företagsnamnet / logon
Efter hälsningsfrasen tycker jag det kan vara lämpligt att lägga in företagsnamnet. Kanske först genom en bild men sen även utskrivet under. Det finns de som inte tar hem bilder i sina mail och då syns inte företagsnamnet om det inte står utskrivet som text också.

Kontaktuppgifter
Så vilka kontaktuppgifter ska vara med? Här kan det skifta lite från företag till företag. För de som ofta får besök är besöksadressen viktig. För en e-handel behövs den troligen inte. Så tänk igenom vilka uppgifter dina kunder ofta behöver och lägg till dem. Telefonnummer och webbadress bör definitivt vara med. Väljer du att inte ha post- och besöksadressen i mailsignaturen kan de enkelt hitta den på din hemsida genom länken dit istället. Ett tips är även en länk till googlemaps. Använder mottagaren telefonen som gps så är det väldigt smidigt för dem med en direktlänk som visar vägen.

Sociala medier – ska de vara med?
Ja! Absolut. Men fokusera på de kanaler där du är mest aktiv. Vi vill hålla mailsignaturen så ren som möjligt och med fokus på det som är viktigt. Så är du mest aktiv på LinkedIn eller Instagram exempelvis, länka bara till den kanalen.

Vad mer?

Hitintills kanske du känner att det är rätt självklara grejer som är med i en traditionell mailsignatur. Men det finns fler roliga saker att hitta på som kan hjälpa din verksamhet framåt. Här kommer ett gäng exempel.

  • Företagsfilm
    Har du en film om företaget eller kanske en produkt? Gör en bild som sticker ut som länkar till den. Denna bild är från en kunds mailsignatur som vi skapat. Den sticker ut och lockar till klick i mailsignaturen.

  • Podcast
    På samma sätt som med film kan du göra om du har en podcast och vill få fler lyssnare till den. Skapa en bild eller skriv en text som länkas till podden. I varje mailutskick gör du reklam för den och får förhoppningsvis fler lyssnare.
  • App
    Har du en app som du vill få fler att ladda ner? Precis som ovan, lägg en snygg länk för att ladda ner den. En för Google Play och en för App Store.
  • Hashtag
    Har du en specifik hashtag du vill få dina kunder att använda. Se till att visa upp den i alla dina kanaler där det passar. Mailsignaturen fungerar fint.
  • Spotifylista
    Bygg varumärke genom att skapa en bra Spotifylista som du länkar till i mailsignaturen.
  • Prenumerera på mailutskick
    Försöker du få fler följare till ditt mailutskick? Lägg en länk, antingen på en bild eller text, och få fler prenumeranter.
  • Kampanjer just nu
    Vad vill du sälja just nu? Se till att det syns tydligt i mailsignaturen. Våga visa vad du erbjuder.
  • Stora nyheter
    Har det hänt något stort inom företaget? Lägg till en intressant rubrik från nyheten och länka till den.
  • Boka
    Har du en bokningsfunktion för klipptider, rådgivning, massage eller liknande? Lägg till en tydlig bokningsknapp.
  • Senaste blogginlägget
    Ha med en länk till bloggen och tipsa om det senaste blogginlägget.
  • Produktnyhet
    Har du lanserat en ny produkt i shoppen? Visa upp det så fler får nys om det.
  • Rabattkod till shop
    Vad sägs om att locka fler att våga prova dina produkter? Lägg en rabattkod i slutet på alla mail.
  • Provläsa en bok
    Har du släppt en bok och vill få fler att köpa den? Lägg en bild på boken och en länk för att provläsa ett avsnitt.

Att tänka på / sammanfattning

Välj de kontaktuppgifter som du tror att dina kunder främst behöver, resterande kan de hitta på hemsidan. Välj sedan ut en extra sak att fokusera på i mailsignaturen, likt mina tips ovan. Du vill inte ha mängder med olika, då blir det för rörigt och du kommer troligen missa mängder med klick. Byt istället varje månad exempelvis. Så du en månad kör en nyhet med länk till bloggen, nästa månad en länk till företagsfilmen och sen en kampanj och så vidare. Då lär sig dina mottagare att det kan hända spännande saker i mailsignaturen och tittar förhoppningsvis lite extra där.

Kom ihåg att göra det smakfullt. Och lura inte iväg den som klickar utan att de får det som de förväntar sig. Det är väldigt viktigt för förtroendet och för att mailmottagarna ska vilja fortsätta klicka. Testa så mailsignaturen ser bra ut i olika mailprogram och enheter.

Behöver du hjälp att skapa mailsignaturen?

Hör av dig till hej@odd.se så hjälper vi dig. Vi tar 500 kr ex moms för att skapa ett förslag på en säljande mailsignatur som du sen klistrar in i ditt mailprogram.