Skip to main content

Vad kan företaget få ut av en podd?

Har ni funderat på att starta en podd för företaget? Podcast som kanal har funnits i många år och sen ett par år tillbaka så har det även exploderat inom mindre företag. Så vad kan företaget få ut av en podd? Går det att tjäna pengar på det? Hur mycket tid tar det? Vi hjälper dig här att reda ut det hela.

Varför är poddar eller podcast så populärt?

En podd är ett smidigt sätt att ta till sig information och underhållning. Det kräver inte så mycket av den som lyssnar och man kan göra det samtidigt som man gör något annat, exempelvis på vägen till jobbet, skolan, på promenaden, gymmet eller lunchen. Med andra ord kan du nå er målgrupp utan att de behöver vara klistrade vid en skärm eller att de måste vara på jobbet (om ni riktar er mot företag). Tvärt om kommer ni troligen nå dem vid en tid då de är mer mottagliga för vad du säger. En podd är något man aktivt väljer att lyssna på. Och som poddare kommer du väldigt nära era lyssnare. De vänjer sig vid att höra din röst och den blir bekant vilket kan skapa stort förtroende. Många tar lättare till sig ett budskap när de lyssnar sig till det än när de läser om det. Kommer det då även från en röst som känns bekant så tar vi till oss budskapet ännu mer.

Enligt Svenskarna och Internet 2019 har internetanvändarna i Sverige (12+ år) dubblerat sitt lyssnande av poddar sedan 2015, från 29% – 55%. På daglig basis lyssnar ungefär 9% på poddar idag vilket är en tredubbling sedan år 2015. Ökningen har skett brett i alla åldrar men allra störst i gruppen 26–35 år. Mer än hälften av alla mellan 12–55 år lyssnar på podd totalt sett. Flitigast lyssnare är de mellan 16–35 år. Fler lyssnar på poddar än på ljudböcker.

Ett komplement till andra kanaler

Det finns några få som enbart lever på sin podd men för de flesta så är det en kompletterande kanal för att bygga varumärke och få en större varm publik att sälja på i nästa steg. Det är en långsiktig marknadsföringsinsats. En plattform som hjälper företag att positionera sig inom ett visst område, visa kompetens och att på ett trovärdigt och genuint sätt nå ut till sin målgrupp. Ett perfekt sätt att komplettera exempelvis sociala medier, en blogg eller mailutskick. Och samtidigt får ni innehåll att sprida i övriga kanaler.

Vad kan ni prata om?

Här är det oerhört viktigt att tänka på att ingen vill lyssna på en reklampodd. Det får inte bli en kanal där ni pratar för mycket om er själva. I podden ska ni lyfta er expertis och utbilda samt ge tips. Helt gratis! Så när någon en dag behöver er expertis så har de förhoppningsvis er top of mind. Så vilka vill ni ska lyssna på podden och vad har ni att erbjuda lyssnarna som är intressant?

Här kommer några exempel på upplägg.

  • Ni väljer ut ett ämne till varje podd och utbildar samt ger tips inom det.
  • Intervjuer med intressanta personer inom er bransch.
  • Ni lyfter ämnen som är aktuella i samhället just nu och vinklar dem utifrån er bransch.
  • Kanske bloggar ni och skriver artiklar men har podden till att mer lättsmält berätta om samma sak. Så de som föredrar att lyssna över att läsa också kan ta del av innehållet i bloggen.
  • Ni hittar ett annat bolag som ni kan gå ihop med och starta en podd. Ett företag ni inte konkurrerar med men ni har samma målgrupp och kan komplettera varandra bra.
  • Om ni ofta söker nya medarbetare skulle podden kunna handla om employer branding, vad som utgör en bra arbetsplats och kanske intervjua andra experter inom det. På så vis pratar ni inte om er huvudsakliga bransch utan mer om något annat som kan hjälpa andra men också er själva.

Vem på företaget ska podda?

Först och främst måste det vara en person som tycker detta är oerhört kul. Vilken roll den personen sen har på bolaget är egentligen sekundärt. Men för att få mer kraft bakom det som sägs och skapa förtroende så är det viktigt att personen i fråga är experten på ämnet det ska handla om. Så personen som ska prata och ämnet det ska pratas om måste gå väl ihop. Kanske är det personen som styr ämnet, vilket ofta är fallet i små bolag. I större bolag kanske det tvärt om väljs ett ämne och sedan hittas rätt person för jobbet.

Vad krävs för att starta en podd?

Vi vågar påstå att vem som helst kan starta en podd. Vi har själva gjort den resan nyligen och det var inga svårigheter. Vi vill däremot ta upp fyra punkter som är extra viktiga när ni ska starta en podd.

  1. Välj ett bra ämne att podda om som lockar rätt målgrupp.
  2. Bra ljud är a och o. Får du inte till det själv, ta hjälp av någon utomstående. Denna punkt är oerhört viktig. Ingen orkar lyssna på dåligt ljud, oavsett hur intressant ämnet är.
  3. Klippningen måste vara bra gjord så det blir flyt i pratet. Det är viktigt att det blir naturliga pauser och inte avhuggna ord eller ljud. Och att irriterande ljud som smackningar, tung andning med mera klipps bort. Lämna gärna lite längre pauser när ni spelar in så är det lättare att klippa.
  4. Marknadsföringen av podden, så lyssnarantalet ständigt ökar. Hur bra ni än gör det så ger det ingen effekt om ni inte når ut med podden. Så se till att det finns en plan för detta.

Sen finns det fler detaljer som namnet på podden, en bra jingel, omslagsbild och bra titlar. Det är också viktiga delar men de fyra punkterna ovan är de som vi anser är mest avgörande.

Är det dyrt?

Att driva en podd kostar inte speciellt mycket och är inte lika tidskrävande som att exempelvis spela in video. Ska ni intervjua gäster kan det däremot ta mycket tid att hitta och boka in gäster. Och det ställer stora krav på den som intervjuar för att det ska bli bra. Så tänk på att hitta en ambitionsnivå som fungerar för er. Och att den som ska göra detta får rätt resurser från företaget.

I övrigt behövs det en bra mikrofon, hörlurar, möjligen ett puffskydd, en ljudisolerad lokal, en musikjingel, en omslagsbild, en programvara att klippa podden i och en tjänst där ni laddar upp varje avsnitt och som sen distribuerar ut dem till alla appar där poddar finns. Kan ni inte själva klippa podden och vill ha hjälp med att ladda upp avsnitten så finns det många aktörer som kan hjälpa till med den delen. Det är inte svårt men visst krävs det lite känsla för att klippa så det flyter på bra. Men detta är vad som krävs. Och val av utrustning är inte så svårt, ni behöver inte ha det flashigaste till att börja med. En googling och ni kommer hitta många tips på bra utrustning.

Tips inför att starta en podd

  • Ska podden förmedla mer fakta och utbildning är vårt tips att hålla avsnitten ganska korta och bara skicka med ett budskap per avsnitt. Vi orkar inte ta till oss för mycket information och kortare poddar har generellt högre genomlyssning då lyssnaren har tid och ork att lyssna på hela avsnittet. Blir avsnittet för långt är ett tips att dela upp det i två delar.
  • Spela in i förväg så ni inte behöver stressa fram varje avsnitt. Försök ha så lång framförhållning som det går. Ni kan schemalägga avsnitten så ni inte manuellt behöver publicera varje del.
  • Sätter ni att ett avsnitt ska gå ut exempelvis varje vecka på tisdagar, då är det enormt viktigt att ni håller det. Inser ni att det blir för mycket jobb är det bättre att inte lova att podden ska komma ut så ofta. Kör istället varannan eller var tredje vecka om det är mer rimligt för er.
  • Börja! Ingen är bra direkt utan det krävs övning, som med allt annat i livet. Så kör på och prova om det här är er grej.

Hur vet vi om podden är framgångsrik?

Det beror helt på vad som är målet med podden. Är målet att bygga varumärke så vill ni så klart har så många lyssnare som möjligt. Men det kan ju vara så att så att ni har en så pass nischad podd att 1000 lyssnare är jättebra. Då ska ni vara nöjda med det. Men försök att bibehålla dessa lyssnare och kanske öka lite varje månad.

Är målet att direkt tjäna pengar via podden så är reklam en väg att gå. Vi tror de flesta företag skapar en podd främst för att bygga varumärke men självklart finns det de som säljer in samarbeten för att få in intäkter. Det kan däremot vara svårt i början innan ni fått upp antalet lyssnare, så ha inte för höga förväntningar kring detta. Och det kräver rätt mycket tid att sälja in och skapa material för reklamen, kanske behöver ni anlita en extern part att göra det åt er.

Vill du lära dig mer om marknadsföring?

Då kan vi tipsa om En Odd podd. Korta kunskapsavsnitt att lyssna på till och från jobbet, på lunchen eller när du behöver en paus. Podden finns där de flesta poddar finns som exempelvis på Spotify →