Seriöst och professionellt = tråkigt?

När vi pratar företagande och hur vi vill uppfattas så är seriöst ett ord som ofta nämns. Vi vill uppfattas seriösa och professionella. Och det är ju bra. Det tror jag att alla företag vill, eller hur? Däremot ser jag ofta att många företag hamnar på gränsen till tråkiga och opersonliga i jakten på att uppfattas professionella. Lite som att man hellre är på säkra sidan än att våga släppa loss lite. Blir det för personligt är många rädda för att det inte ska uppfattas ”affärsmässigt”. Och här vet jag att du har mycket att vinna genom att våga mer!

Så hur kan vi vara personliga (och lite smått galna) utan att det blir oseriöst?

Om det är något vi vet och ser idag så är det att personlighet är det som säljer. Se på alla influencers och varumärken som vågar gå sin egen väg. Visst är det en balans. Men jag vill verkligen utmana dig att våga mer. Låt publiken se och få dem att känna att det här företaget vill jag samarbeta med (eller här vill jag jobba). När kunderna står i valet mellan vilka de ska köpa av så väljer de med största sannolikhet det varumärke som de känner lite extra för. Priset är mycket längre ner på listan än många tror. Iallafall när det konkurrerar med känslor.

Så hur får du publiken att känna något? Jo genom skratt, kunskap, inspiration, mänsklighet, personlighet, värme, engagemang, igenkännedom… Är något för stelt och opersonligt är det svårare att väcka känslor hos de som följer.

Här kommer exempel hur kan du vara seriös och professionell men samtidigt väcka mer känslor och skapa engagemang som får publiken att vilja ha mer av ditt företag:

  • Undvik köpta bilder så långt det går och fota eget material i era egna lokaler med egen personal. Ta gärna hjälp av en fotograf och skapa en bildbank där ni har många bilder att använda till alla kanaler. Låt motiven engagera. Visa vilka ni är. Var mänskliga. Visa hellre personalen i sitt rätta element än att ställa upp dem i stela porträttfoton.
  • Skriv på ett mer avslappnat sätt, skippa tråkigt och högtravande ”affärsplansspråk”. Prata mänskligt. Prata personligt. Undvik krångliga ord. Förenkla. Och undvik säljsnacket om erbjudanden! Informera och inspirera istället. Utbilda. Visa att du är experten så det är dig publiken vänder sig till när de behöver hjälp.
  • Kommunicera öga mot öga, även om det är digitalt. Visa vem som är på andra sidan. Vem är det som skriver i bloggen, på hemsidan, på LinkedIn osv? Ett ansikte får oss att stoppa upp i flödet och gör oss mer intresserade.
  • Var ”bjussig”. Vem är det målgruppen vänder sig till nästa gång de har ett problem? Jo till den källa som hjälpte dem förra gången. Utgå från att du aldrig kan vara för ”bjussig”.
  • Visa upp bakom kulisserna. Låt publiken hänga med och se hur det ser ut i företagets lokaler. Visa upp när ni är iväg på event, kick-off, utbildning eller hur det ser ut när supporten tar emot kundernas frågor med mera. Våga vara transparent!
  • Hitta din och företagets grafiska stil och håll den heeela vägen. Oavsett om det är via ett mail, hemsidan, visitkortet eller i företagets egna lokaler. En stil som får publiken att känna det ni vill förmedla. Ska det vara varmt, mysigt, stilrent, klassiskt, busigt?
  • Rörligt material i form av video är ett annat sätt som blir väldigt ärligt och öppet. Din dialekt, ditt rörelsemönster och det du säger får en helt annan äkthet. Känns det obekvämt? Ta hjälp av en filmare innan du gör egna och hitta en strategi för rörligt. Bli bekväm och hitta ett bra bildspråk. Få det avslappnat och med bra kvalitet.
  • Vad går målgruppen igång på? Vad triggar dem att känna? Är det humor, kunskap, inspiration? Analysera din målgrupp. Ta hjälp av de i företaget som pratar mest med kunderna.

Så våga släppa lite på det där allt för stela. Var mänsklig, öppen och visa vem som är där på andra sidan. Ta det stegvis och se hur det kommer ta ditt varumärke närmre din målgrupp. Vad är det värsta som kan hända? Inget som är farligare än att fortsätta gömma sig i det gamla och trygga. Då kommer du hamna så långt efter. Jag vet att du kan!