Skip to main content

Seriöst och professionellt = tråkigt?

När vi pratar marknadsföring för företag och hur vi vill uppfattas så är seriöst ett ord som ofta nämns. Vi vill uppfattas seriösa och professionella. Och det är ju bra. Däremot ser jag ofta att många företag hamnar på gränsen till tråkiga och opersonliga i jakten på att uppfattas professionella. Lite som att man hellre är på säkra sidan än att våga släppa loss lite. Blir det för personligt är många rädda för att det inte ska uppfattas ”affärsmässigt”. Och här vet jag att ni har mycket att vinna genom att våga mer.

Så hur kan vi vara personliga utan att det blir oseriöst?

Om det är något vi vet och ser idag så är det att personlighet är det som säljer. Se på alla influencers och alla varumärken som vågar gå sin egen väg. Visst är det en balans. Men jag vill verkligen utmana er att våga visa mer. Visa upp vad ni är för ett företag, vad ni står för. Visa vilka som jobbar där, släpp fram människorna. Det finns inget så kraftfullt som att kommunicera öga mot öga, även om det är via digitala kanaler. Ett ansikte får oss att stanna upp i flödet och gör oss mer intresserade. Låt publiken se och få dem att känna att det här företaget vill jag samarbeta med (eller här vill jag jobba). När kunderna står i valet mellan vilka de ska köpa av så väljer de med största sannolikhet det varumärke som de känner lite extra för. 

Så hur får vi publiken att känna något? Jo genom skratt, kunskap, inspiration, mänsklighet, personlighet, värme, engagemang, igenkännedom… Är något för stelt och opersonligt är det svårare att väcka känslor hos de som följer.

Exempel hur kan ni vara seriösa och professionella men samtidigt väcka mer känslor och skapa engagemang som får publiken att vilja ha mer av ert företag:

  • Undvik köpta bilder så långt det går och fota eget material i era egna lokaler med egen personal. Ta gärna hjälp av en fotograf och skapa en bildbank där ni har många bilder att använda till alla kanaler. Låt motiven engagera. Visa vilka ni är. Var mänskliga. Visa hellre personalen i sitt rätta element än att ställa upp dem i stela porträttfoton.
  • Skriv på ett mer avslappnat sätt. Skippa tråkigt och högtravande ”affärsplansspråk”. Prata mänskligt. Prata personligt. Undvik krångliga ord. Förenkla. Och undvik säljsnacket om erbjudanden. Informera och inspirera istället. Utbilda. Visa att ni är experten så det är er publiken vänder sig till när de behöver hjälp.
  • Kommunicera öga mot öga, även om det är digitalt. Visa vem som är på andra sidan. Vem är det som skriver i bloggen, på hemsidan, på LinkedIn och så vidare? Ett ansikte får oss att stoppa upp i flödet och gör oss mer intresserade.
  • Var ”bjussig”. Vem är det målgruppen vänder sig till nästa gång de har ett problem? Jo till den källa som hjälpte dem förra gången. Utgå från att ni aldrig kan vara för ”bjussiga” med er kunskap.
  • Visa upp bakom kulisserna. Låt publiken hänga med och se hur det ser ut i företagets lokaler. Visa upp när ni är iväg på event, kick-off, utbildning eller hur det ser ut när supporten tar emot kundernas frågor med mera. Våga vara transparent!
  • Hitta företagets grafiska stil och håll den hela vägen. Oavsett om det är via ett mail, hemsidan, visitkortet eller i företagets egna lokaler. En stil som får publiken att känna det ni vill förmedla. Ska det vara varmt, mysigt, stilrent, klassiskt, busigt?
  • Rörligt material i form av video är ett annat sätt som blir väldigt ärligt och öppet. Dialekten, rörelsemönstret och det som sägs får en helt annan äkthet. Känns det obekvämt? Ta hjälp av en filmare innan ni gör egna och hitta en strategi för rörligt. Bli bekväm och hitta ett bra bildspråk. Få det avslappnat och med bra kvalitet. Ett tips är även att filma och prata, utan att ni syns i bild. När det känns bekvämt, försök då att vända på kameran så ni själva är med. Ta det stegvis.
  • Vad går målgruppen igång på? Vad triggar dem att känna? Är det humor, kunskap, inspiration? Analysera målgruppen. Ta hjälp av de i företaget som pratar mest med kunderna.

Så ja, jag vågar säga att när det blir för seriöst så blir det lätt opersonligt och ibland även lite tråkigt. Så våga släppa lite på det där allt för stela. Var mänskliga, öppna och visa vilka som är där på andra sidan. Ta det stegvis och se hur det kommer ta ert varumärke närmre målgruppen.