Hur kommer min hemsida med på Google?

När hemsidan är klar är det dags att dra besökare dit och låta den göra det jobb den är skapad för. Sökmotorn Google är en bra kanal att få trafik via. Här på Odd brukar vi säga att våra bästa säljare är nöjda kunder, Instagram och Google. Men hur kommer hemsidan med på Google och hur långa tid tar det? Detta beror på flera saker. Är det exempelvis en helt ny domän (www-adress) som hemsidan publicerats på? Eller har det funnits en hemsida på denna domän tidigare? Vet Google ens om att ditt företag och hemsida existerar? Jag kommer i denna artikel hjälpa dig att förstå hur det fungerar och vad du behöver göra för att komma med.

Kom däremot ihåg att allt som har med sökoptimering att göra tar tid. Detta är ett långsiktigt arbete. Vill du ha snabba resultat måste du komplettera med köpt marknadsföring. Det finns ingen snabb väg upp hos sökmotorer inom det icke betalda söket. Men när du väl är med och hittat bra rutiner för ditt arbete med hemsidan så kan du för många år framöver säkra en bra trafikkälla som kan generera mängder med intresseanmälningar och försäljning.

Har hemsidan publicerats på en helt ny domän (www-adress)?

Google My Business

Är det en ny domän som hemsidan publicerats på så måste Google först få veta att hemsidan finns. Mitt tips då är att börja med att registrera företaget på Google My Business. Det kostar inget och du ordnar det enkelt på egen hand. Vi har en guide här och mer information kring vad det innebär. Kort förklarat, det du gör då är att förse Google med information om ditt företag och detta presenteras på lite olika ställen inom Googles tjänster, som exempelvis Google maps och den ruta som ofta visas till höger om sökresultatet.

Länkar

En annan sak du kan göra är att se till att få länkar från andras hemsidor. Är det hemsidor Google redan frekvent besöker så kommer de att hitta till din hemsida via länken. Länkar många hemsidor till din så ger det också Google information om att denna hemsida verkar populär. Det ger pluspoäng när det gäller sökoptimering och kan hjälpa din hemsida att komma högre upp i sökresultaten. Däremot är det inte riktigt så enkelt att alla länkar räknas lika. Länkar från hemsidor inom din bransch och ditt område slår högre.

Se gärna till att du själv också länkar till hemsidan från exempelvis dina sociala medier, mailsignaturen, trycksaker (QR-koder) mm. En hemsida behöver trafik om den ska kunna göra sitt jobb. Sen i nästa steg är det läge att dra rätt typ av trafik men för nu, se till att sprida din adress.

Google Search Console

Google har ytterligare en tjänst där du bör registrera din hemsida, Google Search Console. Du behöver inte registrera hemsidan där för att komma med i sökresultaten. Däremot är det ett verktyg där du kan be Google söka igenom din hemsida och du kan få reda på om Google upplever något problem med den. Här kan du även se hur ofta hemsidan visas i Googles sök, vilka sökfrågor hemsidan kommer med på och hur många som klickar sig vidare på dessa. Värdefull information för den som ser Google som en viktig kanal för att få in trafik. Google Search Console ska inte förväxlas med Google Analytics som är Googles statistiktjänst. Du kan däremot i Google Analytics även se information från Google Search Console.

Har hemsidan publicerats på en domän som tidigare haft en annan hemsida på sig?

Är det en domän där det tidigare funnits en annan hemsida så kommer Google att notera den nya hemsidan nästa gång den kommer på besök. När det blir kan vi inte svara på. Det kan vara om en vecka, fem veckor eller tio veckor. Sökoptimering är något långsiktigt och det kräver tålamod. Men till slut kommer den att uppdatera sin databas med ditt senaste innehåll.

Redirects – vidarebefordringar

Här är det viktigt att webbdesignern skapat redirects från gamla adresser till nya. Det innebär att besökare och Google skickas vidare från gamla sidor till nya. Exempelvis om ”Om oss”-sidan tidigare hade denna adress: https://www.xxxxxx.se/omoss.html och på nya hemsidan har denna: https://www.xxxxxx.se/om-oss Då tolkas det som två helt olika undersidor. Genom att lägga en vidarebefordring på den gamla adressen till den nya, en redirect, så skickas besökaren till den nya sidan direkt. Det finns olika typer av redirects. Skapas en 301-redirect så förstår Google att den gamla sidan är borta för alltid och den nya är den som gäller. Då läser den in den nya informationen istället och länkar till den nya adressen i sökresultaten. Använder du WordPress så finns det ett plugin som heter Redirection som du kan använda för detta. Har vi byggt hemsidan åt dig ingår det att vi ordnar detta.

Hur hämtar Google ny information på hemsidan?

Programmet som hämtar information från hemsidorna kallas Googlebot (även kallad robot, bot eller sökrobot). Googlebots genomsökningsprocess är algoritmisk. Det innebär att ett datorprogram bestämmer vilka sidor som ska genomsökas, hur ofta de genomsöks och hur många sidor från varje webbplats som hämtas. Så hur ofta de kommer vet vi inte exakt men det vi sett är att om det vid varje besök har skett förändringar så kommer de oftare. Har det inte skett förändringar kommer de mer sällan. Detta påverkar hur snabbt Google hittar dina nya justeringar.

Googlebots hämtar texten som finns på hemsidan men de tittar även på något som heter metadata, webbplatskartor och robots.txt.

Metadata

På varje undersida går det att förse Googlebots med information som en titel och en beskrivning, detta är de vanligaste metataggarna som används. Använder du WordPress är Yoast ett bra plugin för att fylla i denna information. Inne på varje undersida kan du då i WordPress fylla i en unik titel och beskrivning för just den undersidan. Det ger Googlebots snabbt koll på vad den unika undersidan handlar om. Titeln är även det som syns på fliken i webbläsaren. Yoast ger i WordPress tips på vad du ska tänka på när du fyller titeln och beskrivningen. Det kan vara en god idé att gå igenom alla undersidornas metadata med Yoast.

Webbplatskartor

En webbplatskarta är en fil där du anger information om sidor och filer på hemsidan och hur de förhåller sig till varandra. Google använder filen för att kunna söka igenom hemsidan på ett smartare sätt. Är hemsidan bra byggd med en bra meny så klarar Google att läsa igenom hemsidan ändå. Men för större, lite mer komplexa webbplatser kan detta vara ett bra komplement.

Robots.txt

Filen robots.txt används i första hand för att styra sökrobottrafiken på webbplatsen och oftast för att hindra en specifik undersida från att visas i sökresultatet på Google. Detta är inget som krävs för att hemsidan ska visas i sökresultatet och används oftast på mer komplexa webbplatser.

Hur kommer jag högre upp eller överst?

Svaret på denna fråga är både enkelt och samtidigt komplext. Varken vi eller någon annan kan bestämma eller påverka exakta positioner i det kostnadsfria sökresultatet. Det är ett datorprogram som sköter detta. Detta program utgår från en algoritm med mängder av punkter som väger in och avgör vem som hamnar överst i söket, ganska komplext. Det enkla i detta är att se till att ha ett innehåll som målgruppen söker på. Har du inte det kommer du inte att synas, detta är grunden i att komma med. Och det är här du ska lägga kraften. Ta reda på vad målgruppen söker på och skriv sen om det på din hemsida. Google letar efter en viss sökfråga och vill hitta den hemsida som är expert på området. Här kommer bloggen in som ett bra verktyg. De vanliga undersidorna på hemsidan är ofta statiska och hålls kortfattade för att besökaren snabbt ska förstå och agera. På en blogg kan du skriva mängder med innehåll i olika vinklar. På så vis ser Google att här har vi en expert och visar dig högre upp i sökresultatet.

Mer relaterad läsning i vår blogg:
Välj rätt ord och bli mer synlig hos sökmotorerna
Varför ditt företag bör ha en blogg och hur du kommer igång.

Mobilanpassning och snabb på att ladda

Utöver innehållet så gäller det att ha en mobilanpassad (responsiv) hemsida, att hemsidan anpassar sig efter mobilens storlek och laddar snabbt. Som jag nämnt tidigare så är det också viktigt med många länkar och mycket besök. Då förstår Google att hemsidan är omtyckt. Sen bör hemsidan vara bra byggd och kodad på ett sätt så Googlebots enkelt kan hämta upp informationen på den. Dessa delar går vi inte in på i detalj här, det är något du bör tala med din webbyrå om. Har vi byggt din hemsida är detta något vi har koll på när vi skapat den.

Behöver jag en SEO-byrå?

Att jobba med det jag tagit upp i denna artikel räcker för de flesta för att få det resultat de önskar. Däremot tar det tid, och det måste det få göra. Det är långsiktigt och något du bör dra igång med direkt för att framtidssäkra hemsidan. Skulle du efter en tid känna att du vill ta nästa steg så kan det vara god idé att ta hjälp av en SEO-byrå. Men det är inget du behöver direkt för att komma med på Google. Så gå inte in i några dyra SEO-avtal direkt när hemsidan lanserats utan att först ha bra rutiner för att kontinuerligt skapa bra innehåll. Behöver du snabba resultat kan du komplettera detta arbete med betald placering i sökresultatet genom Google Ads. När du sen kommer bra till i det kostnadsfria sökresultatet kan du, om du vill, dra ner på annonseringen.

Driver du en e-handel eller om hemsidan är huvudkällan för era intresseanmälningar så kan det vara bra att ta in hjälp utifrån med både SEO-arbetet och annonseringen. Men mitt råd är däremot att kolla upp flera SEO-byråer innan du väljer. Det finns tyvärr många oseriösa aktörer på marknaden som inte gör mycket för pengarna eller som kan förstöra för dig den dag du väljer att avsluta avtalet med dem. Ta gärna in referenser och prata med andra företag som anlitar samma byråer.

Så, hur kommer min hemsida med på Google?

Som du säkert är med på nu är detta en svår fråga att svara på. Google är ett eget fristående företag och det är deras Googlebots som hämtar informationen och deras program (algoritm) som styr vilka som syns och hur. Detta går däremot att påverka med bra innehåll, kontinuerliga uppdateringar, en bra byggd hemsida, många besökare och länkar in samt ett långsiktigt förbättrings- och underhållsarbete av hemsidan. Till din hjälp finns även Googles andra verktyg som Google My Business, Google Analytics och Google Search Console.

Behöver du hjälp med att analysera vad som kan göras med just din hemsida för att bättre anpassa den för sökmotorerna är du välkommen att boka ett rådgivningsmöte. Då går vi igenom hemsidan tillsammans, tar reda på vad målgruppen kan tänkas söka på och aktiverar de verktyg ni behöver. Men vi tittar även på hur ni inom företaget kan få igång ett långsiktigt arbete med hemsidans innehåll för att via Google få till en kanal där trafiken och intresseanmälningarna rullar in. Här går det att få till en leadsmotor som jobbar dygnet åt företaget, ta vara på den möjligheten.

/Nina på Odd