Skip to main content

Hur du räknar ut ert engagemang i sociala medier

Nästan alla människor interagerar idag i någon form på sociala medier och det är nästan oundvikligt att inte ha en närvaro på sociala medier om ni vill att varumärket ska växa. Det är däremot inte helt enkelt att översätta framgångar i sociala medier till rena intäkter. Det handlar mycket om att bygga varumärke, så hur kan vi mäta hur det går? Det pratas ofta om följare och likes. Det många glömmer bort är att det finns en annan viktig valuta – engagemang!

Vad är engagemang?

Engagemang är när följare engagerar sig i era inlägg genom gilla-markeringar, kommentarer, delningar och ”saves” (när någon sparar inlägget). Om följarna även skriver till er i direktmeddelande eller svarar i en händelse på Instagram så kommer det också att räknas som engagemang.

Hur kan du mäta vilket engagemang ni har?

Här finns det olika sätt att räkna. Ett sätt är att addera antal likes, kommentarer, delningar och ”saves”  (dvs alla engagemangmöjligheter på ett inlägg) och dividera det med antalet följare. Multiplicerar du sedan det med 100 får du en procentandel. För att ge dig en tydligare bild av hur detta räknas har du här tre stycken räkneexempel:

Exempel 1:
Ett konto som har 1500 följare får 120 likes, 25 kommentarer, 1 delning och 5 ”saves” på ett inlägg.
120+25+1+5 /1500 x100= engagemangsgrad 10%

Exempel 2:
Ett konto som har 15000 följare får 220 likes, 55 kommentarer, 5 delningar och 15 ”saves” på ett inlägg.
220+55+5+15 /15000 x100= engagemangsgrad 1,9%

Exempel 3:
Ett konto som har 250 följare får 55 likes, 10 kommentarer, 0 delningar och 1 ”saves” på ett inlägg.
55+10+0+1 /250 x100= engagemangsgrad 26,4%

Vad räknas som bra engagemang?

När vi lyssnar på branschen brukar det sägas att en engagemangsgrad på mellan 5-7% är bra. Får du en siffra över 10% ska du vara väldigt nöjd och är engagemangsgraden över 20% gör ni något exceptionellt bra.

Använder du Later när du postar era inlägg kan du se en överblick av bästa resultaten under den senaste veckan eller de senaste 1-3 månaderna. Här är från vårt Instagramflöde.

Kom ihåg att det aldrig är värt att försöka ta genvägar. Kanalerna ser igenom om du försöker fuska. Att köpa likes och följare kanske ibland kan känns som en lätt väg att gå, men riktigt så enkelt är det inte. Känner exempelvis Instagram av att du använder medel som inte är ”på riktigt” för att öka ert engagemang kan det istället att ge motsatt effekt. Så se till att sätta upp en plan för era sociala medier, fundera ut vilka som är er primära målgrupp, ta reda på vad dem vill ha och anpassa därefter inläggen efter det. Och glöm inte att vara social med era följare. Det är då ni kommer få mer engagemang och troligen hitta fler följare.

Fler tips på hur du kan öka ert engagemang

Skriv engagerande texter
Att skriva korta texter på några ord kan fungera om bilden ska tala för sig själv. Men om du vill öka ert engagemang räcker det inte med några korta qoutes eller emojis. Engagera istället följarna i något – skriv en lite längre text, lär dem något nytt, berätta något som berör, fråga något, ställ motfrågor, få följarna att vilja engagera sig i ert innehåll.

Använd hashtags
Lägg till några hashtags i inlägget som kompletterar bilden och texten. Använd hashtags som är relaterade till det ni pratar om i inlägget och hashtags inom ert expertisområde. Tänk dock på att inte överdriva med hashtags, välj hellre 5-7 riktigt bra hashtags.

Engagera följarna på Stories
På Stories (det flöde som försvinner efter ett dygn) är det väldigt enkelt att engagera sina följare med väldigt små medel. Använd alla stickers så som omröstning, frågor, chat osv. På så vis blir inte storyn enbart en monolog ut mot följarna utan du uppmuntrar även till engagemang.

Engagera er med andra
Det heter ju sociala medier av en anledning – kanalerna vill att vi ska socialisera! Kommentera och gilla andras bilder, skicka ett DM till dem ni tycker extra mycket om och framförallt – svara alltid dem som skriver till er .

Planera inläggen
Sätt upp en strategi på hur du ska kommunicera med er publik och punkta upp 3-5 teman att planera era inlägg efter. Utifrån dessa teman blir det sedan mycket enklare att komma på bra och engagerade inlägg. Risken som finns om du alltid lägger upp allt i realtid är att innehållet blir förhastat och inte lika innehållsrikt.

Få publiken att spara era inlägg
Något som värderas högt när det kommer till engagemangsgraden är ”saves”. Det vill säga hur många som sparar era inlägg. Och hur får du då era följare att spara inläggen? Fundera ut något som kan vara så pass viktigt att följarna vill spara era inlägg.

  • Matnyttig information – Folk älskar att lära sig nya saker och kanske vill de spara inlägget till senare för att se det igen och påminna sig själv.
  • Listor – Gör en lista som är relevant för följarna. Era top fem bästa tips inom ett område? Favoritcitat?
  • Guider – Gör en enkel steg-för-steg guide som era följare bara måste få ta del av.

Bättre synlighet

Det är engagemanget på inläggen som avgör om det anses som relevant. Och ser kanalen (ex Facebook, Instagram, LinkedIn) att innehållet är relevant för följarna kommer dem att ranka era inlägg högre upp i flödet. Så stirra dig inte blind på antalet följare, se istället till att skapa innehåll som berör och som håller er engagemangsgrad hög. Då kommer ni att få bättre synlighet och spridning.

Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?

Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.

Ladda ner