Hur du räknar ut ditt engagemang i sociala medier

Nästan alla människor interagerar idag i någon form på sociala medier och en stor del av tillväxten inom marknadsföring sker där. Därför är det nästan oundvikligt att inte ha en närvaro på sociala medier om du vill att dina affärer och ditt varumärke ska växa. Det är däremot inte helt enkelt att översätta framgångar i sociala medier till rena intäkter. Det pratas ofta om följare och likes. Det många glömmer bort är att det finns en annan viktig valuta – engagemang!

Vad är engagemang?

Engagemang är när följare engagerar sig i dina inlägg genom gilla-markeringar, kommentarer och ”saves” (när någon sparar ditt inlägg). Om dina följare även skriver till dig i direktmeddelande eller svarar i din händelse på exempelvis Instagram så kommer det också att räknas som engagemang.

Hur kan du mäta vilket engagemang du har?

Här finns det olika sätt att räkna. Ett sätt är att addera dina antal likes och kommentarer på en post och dividera det med antalet följare. Multiplicerar du sedan det med 100 får du en procentandel. För att ge dig en tydligare bild av hur detta räknas har du här tre stycken räkneexempel:

Exempel 1:
Ett konto som har 1500 följare får 120 likes och 25 kommentarer på en bild.
120+25 /1500 x100= engagemangsgrad 9,6%

Exempel 2:
Ett konto som har 15000 följare får 220 likes och 55 kommentarer på en bild.
220+55 /15000 x100= engagemangsgrad 1,8%

Exempel 3:
Ett konto som har 250 följare får 55 likes och 10 kommentarer på en bild.
55+10 /250 x100= engagemangsgrad 26%

Vad räknas som bra engagemang?

När vi lyssnar på branschen brukar det sägas att en engagemangsgrad på mellan 5-7% är bra. Får du en siffra över 10% ska du vara väldigt nöjd och är din engagemangsgrad över 20% gör du något exceptionellt bra.

Använder du Later när du postar dina inlägg kan du se en överblick av dina bästa resultat under den senaste veckan eller de senaste 1-3 månaderna. Här är från vårt Instagramflöde.

Kom ihåg att det aldrig är värt att försöka ta genvägar. Kanalerna ser igenom om du försöker fuska. Att köpa likes och följare kanske ibland kan känns som en lätt väg att gå, men riktigt så enkelt är det inte. Känner exempelvis Instagram av att du använder medel som inte är ”på riktigt” för att öka ditt engagemang kan det istället att ge motsatt effekt. Så se till att sätta upp en plan för dina sociala medier, fundera ut din primära målgrupp, ta reda på vad dem vill ha och anpassa därefter dina inlägg efter det. Och glöm inte att vara social med dina följare. Det är då du kommer få mer engagemang och troligen hitta fler följare.

Fler tips på hur du kan öka ditt engagemang:

Skriv engagerande texter
Att skriva korta texter på några ord kan fungera om bilden ska tala för sig själv. Men om du vill öka ditt engagemang räcker det inte med några korta qoutes eller emojis. Engagera istället dina följare i något – skriv en lite längre text, lär dem något nytt, berätta något som berör, fråga något, ställ motfrågor, få din följare att vilja engagera sig i ditt innehåll.

Använd hashtags
Lägg till några hashtags i ditt inlägg som kompletterar bilden och texten. Använd hashtags som är relaterade till det du pratar om i inlägget och hashtags inom ditt expertisområde. Tänk dock på att inte överdriva med hashtags, välj hellre 5-7 riktigt bra hashtags.

Engagera följarna på story
På story (det flöde som försvinner efter ett dygn) är det väldigt enkelt att engagera sina följare med väldigt små medel. Använd alla stickers så som omröstning, frågor, chat osv. På så vis blir inte storyn enbart en monolog ut mot dina följare utan du uppmuntrar även till engagemang.

Engagera dig med andra
Det heter ju sociala medier av en anledning – kanalerna vill att vi ska socialisera! Kommentera och gilla andras bilder, skicka ett DM till dem du tycker extra mycket om och framförallt – svara alltid dem som skriver till dig.

Planera dina inlägg
Sätt upp en strategi på hur du ska kommunicera med din publik och punkta upp 3-5 teman att planera dina inlägg efter. Utifrån dessa teman blir det sedan mycket enklare att komma på bra och engagerade inlägg. Risken som finns om du alltid lägger upp allt i realtid är att innehållet blir förhastat och inte lika innehållsrikt.

Få publiken att spara dina inlägg
Något som värderas högt när det kommer till engagemangsgraden är ”saves”. Det vill säga hur många som sparar dina inlägg. Och hur får du då dina följare att spara dina inlägg? Fundera ut något som kan vara så pass viktigt att dina följare vill spara dina inlägg.

  • Matnyttig information – Folk älskar att lära sig nya saker och kanske vill de spara inlägget till senare för att se det igen och påminna sig själv.
  • Listor – Gör en lista som är relevant för dina följare. Dina top fem bästa tips inom ett område? Favoritcitat?
  • Guider – Gör en enkel steg-för-steg guide som dina följare bara måste få ta del av!

Bättre synlighet

Det är engagemanget på dina inlägg som avgör om det anses som relevant. Och ser kanalen (ex Facebook, Instagram, LinkedIn) att innehållet är relevant för dina följare kommer dem att ranka dina inlägg högre upp i flödet. Så stirra dig inte blind på antalet följare, se istället till att skapa innehåll som berör och som håller din engagemangsgrad hög. Då kommer du att få bättre synlighet och spridning.