fbpx

Vad är en grafisk profil och varför behöver alla företag ha en?

En grafisk profil visar hur företaget visuellt ska kommunicera. Den blir som en guide för hur företagets logotyp, typsnitt och färger ska användas. Med hjälp av den kan alla medarbetare, samarbetspartners och konsulter kommunicera på samma sätt så det blir en röd tråd i alla led.

Inte bara för de stora

Det är lätt att tänka att detta främst är för de större företagen men det är minst lika viktigt för de små. Alla företag bör ha någon form av grafisk profil. I en enklare variant bör det minst finnas med logotyp och färger. Men gärna även typsnitt, bildmanér, ikoner/grafik och en text som kort beskriver vad som ska förmedlas med profilen. Sen finns det mer avancerade varianter där det även är med skisser på hur olika trycksaker ska se ut, flöden i sociala medier, designen på webbplatsen, skyltar, dekor på fönster och bilar med mera.

En röd tråd som skapar igenkänning och förtroende

Det syns väl när ett företag har en grafisk profil och är noga med att följa den. Då skapas en snygg och professionell helhet som inger förtroende. Det ser seriöst ut och gör att all kommunikation ger samma känsla och budskap. Det förstärker det företaget står för och skapar en igenkänning som kommer underlätta i all marknadsföring och försäljning.

En grafisk guide – en enklare variant

Vi gör många grafiska guider varje år. Det är en enklare variant av grafisk profil som visar logotypen, ikoner, typsnitt, färger och bildmanér. Nedan är ett par exempel på grafiska guider vi skapat.

Behöver ni hjälp med att sammanställa företagets profil?

Hör av er till oss på hej@odd.se så hjälper vi er att få till en enhetlig kommunikation.

Prenumerera på marknadsföringstipsVarannan vecka kommer mina tips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Du kan avfölja när du vill. Din information kommer inte att delas med tredje part.
/Nina på Odd