Skip to main content

Vad är en grafisk profil och varför behöver alla företag ha en?

Exempel på en grafisk profil

En grafisk profil visar hur företaget visuellt ska kommunicera. Den blir som en guide för hur företagets logotyp, typsnitt och färger ska användas. Med hjälp av den kan alla medarbetare, samarbetspartners och konsulter kommunicera på samma sätt så det blir en röd tråd i alla led.

Inte bara för de stora

Det är lätt att tänka att detta främst är för de större företagen men det är minst lika viktigt för de små. Alla företag bör ha någon form av grafisk profil. I en enklare variant bör det minst finnas med logotyp och färger. Men gärna även typsnitt, bildmanér, ikoner/grafik och en text som kort beskriver vad som ska förmedlas med profilen. Sen finns det mer avancerade varianter där det även är med skisser på hur olika trycksaker ska se ut, flöden i sociala medier, designen på webbplatsen, skyltar, dekor på fönster och bilar med mera.

En röd tråd som skapar igenkänning och förtroende

Du vet den där känslan när man känner att allt bara stämmer. Du kan inte sätta fingret på vad det är. Det känns bara snyggt, att det hänger ihop och du gillar det du ser… Det märks väl när ett företag har en grafisk profil och är noga med att följa den. Då skapas en snygg och professionell helhet som inger förtroende. Det ser seriöst ut och gör att all kommunikation ger samma känsla och budskap. Det förstärker det företaget står för och underlättar i all marknadsföring och försäljning.

Se över er grafiska profil

Mitt råd är att se över hur er grafiska profil ser ut idag. Har ni en sammanställning klar? Behöver den uppdateras? Har alla i verksamheten koll på hur den ser ut och hur den ska användas? Är ni många medarbetare kanske en presentation av profilen ska göras på ett frukostmöte för att säkerställa att alla är med på hur företaget ska kommunicera.

Saknar ni en bra sammanställning för profilen och behöver hjälp är du välkommen att höra av dig. Vi kan finslipa på en redan befintlig profil som behöver uppdateras eller skapa en helt ny. Vi kan göra en mer komplett variant men vi har även något vi kallar för Grafisk guide. Det är en enklare variant som sammanställs på en sida. Enkel att dela med sig av till kollegor, samarbetspartners och kanske även sätta upp på kontoret. Alla får den printad som ett A3 på snyggt papper. Visa stolt upp er profil.

Exempel

Vi gör många grafiska profiler varje år. Ta en titt här för att se ett par exempel. Behöver ni hjälp med er profil, hör av er till oss på hej@odd.se så hjälper vi er att få till en enhetlig kommunikation.