fbpx

Nystart på LinkedIn – nätverka och bygg varumärke 2022

Nytt år och det är dags att ta tag i din närvaro på LinkedIn. Jag upplever att många känner lite mer press på LinkedIn än på exempelvis Facebook och Instagram. Kanske då det mer uttalat är ett affärsnätverk och att man inte fullt ut hittat en egen nytta med kanalen. Så hur ska du gå tillväga för att komma igång med LinkedIn eller blåsa liv i din närvaro? Jag hjälper dig igång steg för steg.

Först kort om vad LinkedIn är

LinkedIn är en social nätverksplats som idag ägs av Microsoft. Här representerar du dig själv i din yrkesroll. Du har en egen profilsida som handlar bara om dig och sen kan företaget ha en egen sida. Ett upplägg som de flesta sociala medier har idag. På LinkedIn skapar du och bevarar kontakter. Ett nätverk där vi hjälper och inspirerar varandra. Relationsbyggande marknadsföring är viktigare än någonsin, ett måste för alla företagare men även för dig som är anställd. Med hjälp av ditt nätverk på LinkedIn kan du lära dig nya saker, hitta jobb och medarbetare samt sprida ditt varumärke (ditt personliga och/eller företagets). Du bygger en närvaro som kan användas både idag och i framtiden, därför är det en bra kanal att regelbundet använda. Här hittar du människor du känner men också de du aldrig träffat eller kanske skulle få möjligheten att träffa i vardagen.

Mer än hälften av alla tjänstemän i Sverige har använt Linkedin det senaste året (Källa: Svenskarna och Internet 2021)

På LinkedIn hör inte erbjudanden eller kampanjer hemma. Visst säljer du på LinkedIn men inte på det sättet. Här säljer du genom att visa din expertis och bygga relationer med andra individer som i sin tur kan bli kunder eller rekommendera dig till sitt nätverk. Antalet kontakter i ditt nätverk är inte relevant. Fokusera istället på att skapa kontakt med de du kan ha ett utbyte med och gärna att det är win win åt båda håll. Vi människor gillar i grunden att lära oss nya saker och att kunna hjälpa andra, det mår vi bra av. Sök upp personer som i sin tur har ett intressant nätverk och se till att bidra så du också kan bli en del av det.

Så vad blir nästa steg?

Jag har hjälpt många personer att komma igång med LinkedIn och de här stegen går igenom det du behöver för att komma igång. Undvik paniken av att direkt behöva skriva egna inlägg och inte veta vad du ska skriva om eller hur du gör. Det kommer längre fram så det behöver du inte fundera på just nu. Först gör vi grunden klar och ger dig ett syfte med den här kanalen. Det ska vara kul att använda LinkedIn och du ska med glädje öppna kanalen varje dag. Men för att komma dit börjar vi med dessa steg.

1. Starta med din profilsida

    • Se till att där är en personbild av bra kvalité där man verkligen ser att det är du. Titta på den som besöker profilen, dvs in i kameran. Nu går det även att lägga en videohälsning (omslagsstory) på din profilbild men den kan du ta längre fram, börja med bilden.
    • Lägg in en toppbild som representerar dig på något vis.
    • Se till att det finns en rubrik vid ditt namn, den syns vid alla dina kommentarer du skriver och den är sökbar. Så skriva gärna en kortare mening som får med viktiga titlar och vad du kan hjälpa till med.
    • Fyll i alla fält du kan så du får en komplett profil.
    • Ägna lite extra tid åt sammanfattningen, din ”om”-text. Den är också sökbar och det är där du har chansen att visa personlighet, vad du kan, vad du brinner för och vad du vill uppnå. Skriv mänskligt, inte som en affärsplan. Kort, konkret och med en personlig touch.
    • Fyll i dina kompetenser, erfarenheter och utbildningar. Du behöver inte fylla i allt du gjort. Tänk på vilket intryck du vill ge och välj de delar som styrker det.
    • Be gärna om rekommendationer från folk du har en bra relation med.

Här kan du läsa mer om hur du optimerar din profil på LinkedIn

2. Fyll på nätverket med kontakter

Leta upp alla personer du gjort affärer med eller tidigare arbetat med, som du gärna vill ha med i ditt nätverk. Be om att få kontakt och motivera gärna varför. Skriv en personlig hälsning och säg kort vem du är och varför du vill ha kontakt. Passa på när du sitter på tåget, bussen, väntar på ett möte eller i reklampauserna på kvällarna. Ha sen detta som rutin varje vecka att fylla på med alla kontakter du haft under veckan eller ska ha under den kommande. Ett perfekt sätt att följa upp ett möte eller ge en trevlig hälsning inför att ni ska träffas. Undvik tråkiga säljpitchar, håll det mer enkelt.

3. Följ intressanta företag, personer, grupper och hashtags

Du behöver inte ”bli vän” med alla kontakter. Du kan också välja att bara följa personer eller företag som du inspireras av, även hashtags. Det kan vara kändisar, stora entreprenörer som kanske inte släpper in vem som helst i sitt nätverk, konkurrenter eller liknande. Du avgör själv när det känns bäst att fråga om kontakt eller bara välja att följa. Företag däremot följer man enbart. Se till att skapa ett intressant flöde genom att följa sådant du gillar. Det här är en viktig del för att hitta det som gör den här kanalen intressant för dig. Och har du personer i ditt nätverk som du gärna vill ha kvar där men du är inte intresserad av vad de skriver, då kan du avfölja deras inlägg men fortfarande ha kvar kontakten. På så vis är du fri att skapa ett flöde som blir intressant för dig.

Du kan även följa hashtags, dvs ämnen du är intresserade av där du får ALLAS inlägg där de använt den hashtaggen. Det finns också mängder med grupper på Linkedin, precis som på Facebook. Sök på ämnen som intresserar dig så kommer du hitta både personer, företag och grupper att följa.

4. Följ, gilla och kommentera

Nu är det dags att bli aktiv. Hitta en tid på dygnet där du kan lägga fem minuter för att kolla flödet på startsidan. Gilla och kommentera det du gillar. Du ser även sådant som dina kontakter gillar. Och förhoppningsvis hittar du även där nya personer att skapa kontakt med eller företag att följa.

Tänk på att allt du gör även syns för dina kontakter, så vill du uppfattas som en expert på ett visst ämne så kanske du ska försöka att hålla dig inom det. Gilla och kommentera på det som är inom ditt område så de som följer eller har kontakt med dig främst får upp sådant som har med din expertis att göra.

STOPP!

Här brukar jag sätta ett stop för nybörjare. Nästa steg är att skapa eget innehåll och lägga upp inlägg. Mitt tips är att först lära känna plattformen. Att du ordnar till din profilsida, börjar bygga upp ditt nätverk och följa sådant som gör den här kanalen intressant för dig. Du kommer snabbt att känna av hur stämningen är, hur andra gör och komma in i nätverkandet. Fokusera på att vara social genom att gilla och kommentera det du gillar.

Här kan du stanna ett par veckor eller kanske till och med någon månad. Hitta rutinen i steg 1-4 och få igång ett flöde som för dig känns intressant.

5. Företaget då?

För företag med anställda rekommenderar jag att man skapar en företagssida. För dig som är enmansföretagare så kan det vara aktuellt med en företagssida men fokusera främst på din egen profilsida först. Det är genom den du kommer skapa relationer och nätverka. Men det är inte fel att sätta upp företagssidan så företaget finns på kanalen och andra kan nämna er i inlägg och det blir en länk dit.

En företagssida behövs om du vill annonsera på LinkedIn. Många företag använder den även för att sprida nyheter, lediga jobb och artiklar inom branschen. Sen är det via de anställdas profiler som den stora spridningen ofta sker. Du kan aldrig tvinga en anställd att skriva om företaget eller dela dess inlägg. Men förhoppningsvis är det så pass bra innehåll att de är stolta att gilla och skriva en kommentar. OM de ska dela, jag rekommenderar att de först och främst gillar och kommenterar företagets inlägg, så måste de skriva en egen text till delningen. Inte bara dela rakt av, det kommer inte bidra till speciellt mycket. Utan om de anställda ska dela inläggen är det viktigt att de ger sin syn på innehållet, det ökar trovärdigheten betydligt. Här gäller det att sätta upp en strategi för hur företaget och anställda (som vill) ska förhålla sig till detta så alla är överens om hur det ska fungera. Det kan ge fin effekt om exempelvis VD:n delar inlägget och ger en kommentar från sin synvinkel och att exempelvis en från kundtjänst eller en säljare och delar och ger sin syn på det hela.

6. Skapa egna inlägg

Att skriva från din yrkesprofilen

När du använt LinkedIn ett tag och börjar bli bekväm med kanalen, då är det dags att börja skapa eget innehåll. Vad ska du då skriva om? Här är det viktigt att första och främst tänka på två saker. Den första är vad du vill uppfattas som expert inom och det andra är vad du brinner för. Skriv utifrån din yrkesroll och ge tips och inspiration inom din bransch och det specifika ämne du jobbar inom. Vad vill du att personerna i ditt nätverk ska associera med dig? Mitt tips är att skriva ner ett par ämnen inom ditt område som du kan skriva om och håll dig sen till dem, alltid! Då får du ett enhetligt innehåll och det blir lättare för andra att rekommendera dig då de vet vad du kan.

Sen kan det vara så att du har en hjärtefråga som du brinner lite extra för. Det kan du också skriva om men gör det på ett sätt så nätverket förstår att detta inte är ditt yrke utan något du gör vid sidan. Det kan säga rätt mycket om dig som person om du har en hjärtefråga som du kämpar för. Jag själv är marknadsförare och driver ett företag, det är vad jag främst skriver om. Sen ligger företagande och entreprenörskap mig varmt om hjärtat så jag skriver gärna om eller engagerar mig i andras inlägg som handlar om det. Men det skulle även kunna vara fotografering som jag gärna ägnar mig åt på min fritid. Vad blir ditt grundläggande ämne och har du en hjärtefråga du vill lyfta utöver det?

Företagssidan

På företagets LinkedIn sida är det många som fokuserar på employer branding, dvs innehåll som lyfter företaget från en anställds perspektiv så fler vill jobba där. Det kan även vara nyheter som händer inom företaget, intervjuer med anställda, VD:n eller kunder. Men så klart även väva in ibland vad ni jobbar med så det är tydligt, utan att sälja för mycket. Mer berätta en story om företaget och vad ni står för och dagligen hjälper andra med.

Hur ofta?

På den egna profilen är det bra om du kan skriva något varje vecka eller i alla fall varannan. Börja där och sen när du fått grepp om det så är det fritt fram att uppdatera oftare. Sätt en nivå som är hållbar i längden, det är det viktigaste. När det gäller företagets sida så gäller samma sak. Uppdatera kontinuerligt och hitta en bra nivå som ni kan hålla över flera års tid. Om det så är en gång i månaden så håll det där. Har ni innehåll värt att dela varje vecka och en person som är utsedd att ordna det och har tiden för det, kör på!

Har du och jag kontakt?

Sök gärna upp mig och skapa kontakt. Du hittar mig här och kan följa Odd här.

Vi ses på LinkedIn!
/Nina

PSST! Vill du att vi kikar på din närvaro på LinkedIn tillsammans kan du boka en rådgivning med mig där vi bara fokuserar på dig och din strategi. Boka rådgivning