Tips på hur du skapar en bra företagsprofil på Instagram

Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag. Och användarna ökar stadigt varje år. Detta gör att konkurrensen om följarna ökar och du måste använda alla knep du kan för att fånga de som besöker din profil. Här har vi samlat flera tips som kan hjälpa dig att optimera din Instagramprofil, så du får ut det bästa möjliga av ditt företagskonto.

Vad gör din Instagramprofil för ditt varumärke?

Visar din profil tydligt vad det är för företag, vad som erbjuds eller varför besökaren ska börja följa? Det kan vara väl värt att investera lite tid på att ge profilen lite extra kärlek för att se till att den representerar företaget och ökar på följarantalet. Profilen kan vara den första kontakten en potentiell följare eller kund får med varumärket. Så tänk dig in i hur du på kortast möjliga tid kan förklara vad företaget har att erbjuda.

Så hur går du till väga? Här kommer en liten guide med små tips på vägen

För att lättast kunna hänga med i alla steg i hur du uppdaterar profilen kan det vara bra att du nu öppnar upp din app för Instagram. Följ sedan dessa steg:

Steg 1 Klicka på din profilbild nere i högra hörnet.
Steg 2 Nu är du inne på din profilsida. Kolla över hur din profil ser ut idag och klicka sedan på ”redigera profil”
Steg 3 Nu är du inne i redigeringsläge och kan börja ändra.

Innan du börjar fundera på vad du ska skriva, vill vi förklara alla delar som profilen består av

Profilbilden

Här rekommenderar vi att du använder företagets logotyp som profilbild. Måtten för bilden är 180×180 pixlar. Får logotypen inte plats på ett snyggt sätt i kvadratisk form så använd gärna en variant av logotypen eller om det finns något grafiskt i er profil som passar. Profilbilden syns inte bara i profilen utan även i flödet så det är viktigt att den har hög igenkänningsgrad för företaget.

1. Användarnamn

Detta är företagets identitet på Instagram, det är @namnet som ingår i profiladressen. Även en del av URL:en (www.instagram.com/användarnamn). Använd ett enkelt och tydligt namn som gör det lätt för användare att hitta företaget.

Tips: Använd gärna samma användarnamn i alla sociala kanaler, det gör det lättare för kunder att hitta företaget och underlättar när du ska marknadsföra alla kanaler.

2. Namn

Fältet namn är inte samma sak som användarnamnet. Då många måste optimera sina användarnamn är det en bra idé att i detta fält använda hela företagsnamnet. Om du redan har ditt företagsnamn som användarnamn kan det vara bra att inkludera en variation av namnet eller sökord som du tycker är viktiga och som andra använder när de ska söka efter företag i din bransch. Fälten Namn och Användarnamn är de enda delarna i din Instagramprofil som är sökbara. Vilket betyder att det är av stor betydelse vilket namn du använder här. Det kan exempelvis vara din företagsnisch eller den produkt/tjänst du säljer. När du känner att du har hittat rätt sökord, lägg till detta som namn i din biografi.


Odds användarnamn är exempelvis @oddkom men för kunder som inte vet att de kan söka efter det så har vi valt hela företagsnamnet som namn, Odd Kommunikation AB. Detta innebär att när något söker på vårt företagsnamn kommer vårt konto upp, även om det inte är vårt användarnamn på Instagram. På så vis är det lättare för kunden att hitta oss. Anledningen till att vi inte valde oddkommunikation som användarnamn var för att vi önskade ett kortare och att det skulle vara enhetligt med alla andra kanaler vi använder.

Här är ett exempel på ett Instagramkonto som nyttjar sitt namn i profilen till max. Deras användarnamn är boliacom vilket också är deras namn på företaget och domänen. I profilen har de lagt till ”New Scandinavian Design” vilket gör att om du söker på exempelvis ”design” eller ”scandinavian design” så dyker de upp i sökresultatet, trots att det inte är deras användarnamn. 

3. Webbplats

Här kan du klistra in en länk och denna går att ändra så ofta du vill. Antingen använder du den med en länk till startsidan på hemsidan eller så anpassar du den till exempelvis ditt senaste viktigaste innehåll. Kanske kör du en kampanj eller skapat en målsida anpassad för besökare som kommer från just Instagram.

4. Kategori

När du har en företagsprofil på Instagram (vilket vi rekommenderar) kan du kategorisera din verksamhet. Denna presenteras under ditt namn och gör att besökaren snabbt förstår vad du gör. Att kategorisera din verksamhet ger dig mer plats till annat i din biografi, då du inte behöver nämna denna information igen. Och därmed spara på antalet tecken.

5. Kontaktalternativ

Företagsprofiler kan innehålla kontaktknappar som tillåter besökare att ringa, maila eller få en vägbeskrivning. När du lägger till adress, telefon och e-post i profilen så visas dessa under din biografi.

6. Biografi

Här har du 150 tecken på dig att förklara vad det är för företag och vad som erbjuds. Visa upp vad som är unikt med just ditt företag och få dina besökare att bli intresserade så de vill följa.

Tips! Tänk gärna på att det enbart är de första två raderna som syns till en början. Besökaren måste klicka på ”mer” för att se hela biografin.

Det sägs att det finns två sorters personer på Instagram – de som söker inspiration och de som söker information. Vilken av dessa tillhör din målgrupp? Söker de mest inspiration inom din bransch eller mer information? Vi förklara det mer nedan.

Om du har en besökare som söker inspiration
Tala om hur du hjälper till eller inspirerar dina följare. Formulera dig så att det handlar mer om dem än om företaget. Genom att skriva en biografi som talar direkt till din målgrupp kommer du locka fler engagerade följare. Dessa kommer mer sannolikt att både gilla och kommentera dina bilder och därmed också öka engagemanget.

Citat kan vara ett bra sätt att uttrycka en idé eller skapa en känsla av samband med likasinnade människor. Du kan använda ett uttryck, en rad från ett dikt eller låt eller en fras som kommer betyda något för din potentiella följare. Var dock noga med att ge kredit om du citerar någon rakt av.

Bossbabesweden är väldigt tydliga med att dem delar med sig av inspiration i sina inlägg. Målgruppen är tydlig – kvinnor i livet och karriären. Samt ett inspirerande citat som tydligt går hand i hand med deras konto.

Om du har en besökare som söker information
Dessa tenderar att inte läsa hela dina profilinformation, utan vill snabbt kunna skanna av innehållet. Ett tips här är att använda radbrytningar och emojis för att enkelt få fram ditt budskap. På @oddkom använder vi detta vilket gör det tydligt och enkelt att ta till sig informationen. Vi pratar mer om emojis senare.

Tips: Enklaste sättet att på mobilen skapa en biografi med radbrytningar är att använda en anteckningsapp. Skriv din biografi i appen, kopiera den och klistra in i ditt bio-fält.

Företagarna talar på ett lätt och överskådligt sätt om vad de gör med hjälp av radbrytningar och emojis. På så vis blir informationen väldigt enkel att ta till sig.

Addera klickbara länkar i din text för att nämna relaterade konton eller ditt företags #hashtags.

Innan kunde profilen endast innehålla en klickbar länk – webbadressen längst ner. Men sedan mars 2018 blir alla profilanvändarnamn och hashtags också klickbara länkar. Så när du inkluderar en ”#” eller ”@” i din biografi blir den per automatik klickbar. På detta sätt kan du leda besökaren till en hashtag eller annan profil. Du kan till exempel på din privata profil länka till din företagsprofil eller tvärt om. Har du en större profil som exempelvis H&M kan du också använda detta som ett tillfälle att länka till dina andra företagskonton som @HMHome.

Att placera hashtags i din bio gör inte din profil mer sökbar, men det är ett bra sätt att dela ditt företags hashtag och bjuda in andra att använda den. Tänk dock på att inte använda hashtags som inte är direkt relaterade till ditt företag, då varje länk ger besökaren en möjlighet att klicka sig iväg ifrån din profil.

Lek med emojis

En emoji kan innehålla väldigt mycket information i bara ett tecken, det är att bra sätt att markera ditt varumärkes personlighet och bidra med viktiga detaljer med små medel. De är också ett bra sätt att bryta upp din biografi rent visuellt. Om du känner att de flesta emojis är för små och söta för ditt varumärke, så försök hålla det enkelt som möjligt med en simpel bock. 

Tips på bra emojis att använda
Location Pin:   Använd framför din adress/platsbeskrivning
Brev:  Använd framför din e-postadress
Flagga:  Bra sätt att markera din hemmabas.
Finger (som pekar ner):  Använd framför sista raden i din biografi som visar besökaren till din URL/Webbplats

Bonustips

Link in bio

Lite högre upp i texten nämnde vi lite snabbt att du har en webbplatslänk längst ner i profilen som din besökare kan klicka på och på så sätt ta sig till din hemsida eller annat viktigt innehåll. Samt att du kan ändra denna hur ofta du vill för att anpassa den till dina inlägg.
Tycker du att det är krångligt att ständigt byta webbadressen i din bio kan du använda dig av något som heter Linkin.Bio av Later. På så sätt kan du anpassa din länk till ditt senaste inlägg automatiskt. Genom Linkin.bio kan du sätta en unik länk till varje inlägg. Detta gör det enkelt för dig att omdirigera dina besökare till de specifika produkter eller sidor som du refererar till i ett enskilt inlägg. Dina följare (och framtida kunder!) bläddrar i ditt länkflöde som en tidning eller katalog och kan gå flera bilder tillbaka och ändå hitta till rätt länk till det anpassade innehållet eller produkten online.

Tips: Ett annat alternativ till Linkin.Bio av Later är Linktree, ett enkelt verktyg att använda för att få fler länkar i din profil. 

Spara dina bästa händelser på Instagram som höjdpunkter i din profil.

En av de största och mest spännande tilläggen i profilen på Instagram är Höjdpunkter. Här kan du spara dina allra bästa Instagram-storys (de där bilderna som annars försvinner efter ett dygn). De kommer då att visas under din biografi och spelas upp som en samlad story när någon klickar på dem. Och de ligger där tills du väljer att ta bort dem. Du kan tänka dig dessa som en filmtrailer för ditt flöde på Instagram. Ett perfekt sätt att visa de allra bästa delarna av ditt varumärke för nya profilbesökare. Dina Höjdpunkter gör att du kan dela med dig av mycket mer än du kan med bara några meningar i din bio. Därför kan det vara smart att strategiskt anpassa dem efter kategorier. Du kan exempelvis ha olika händelser för marknadsföring av produkter, information om företaget, svara på vanliga frågor, visa referenser eller bjuda in besökaren bakom kulisserna.
Här är tre olika exempel på hur du kan kategorisera och profilera dina händelser:


Cleandrinks har i sin profil lagt in första bilden i varje ny händelse med en bokstav som även skapar deras företagsnamn, C L  E A N. Deras kategorier är, Clean Drink, Sortiment, Event, Q&A och Butik&Demos.
Här får kunden otroligt mycket relevant information genom bara deras händelser i profilen. 


Lowengrip har en väldigt minimalistisk och enkel design på sina händelser som går väldigt fint ihop med deras grafiska profil. Här ser man klart och tydligt innehållet av varje händelse: NEWS, GET TO KNOW, ARTICLES, BEAUTY HACKS och GLOBAL.


Vaxjocity har använt sig av foton i sina händelser samt anpassat dessa efter kategorin, vilket också tydliggör vilken slags information man får av att klicka på vardera händelse. Här nämner de även deras egen hashtag #mittvaxjocity och förtydligar med emojis. Happenings, Fika&Mat samt Shopping är deras händelsekategorier. 

Så här skapar du dina höjdpunkter

Det finns två sätt att lägga till bilder i dina höjdpunkter. Om du har bilder under storys just nu så lägger du till dem på följande vis.

Steg 1 Klicka på din profilbild för att få upp dina stories
Steg 2 Klicka på ”Markera som höjdpunkt”
Steg 3 Välj vilken händelse du vill lägga bilden i alternativt skapa en ny

Om du vill lägga till gamla bilder gör du på följande vis.

Steg 1 Välj vilken händelse du vill uppdatera genom att trycka och hålla kvar en kort stund (alternativt trycka på pluset om du vill skapa en ny händelse)
Steg 2 Välj ”Redigera höjdpunkt”
Steg 3 Välj ”Arkiv”
Steg 4 Markera vilka bilder du vill lägga till och tryck ”Klart”

Dags att uppdatera!

Vi hoppas nu att du med alla nya profilidéer i bagaget känner dig mer än redo att skapa en profil som visar upp det bästa av ditt företag och som får besökarna att gilla, följa eller klicka. Lycka till!