Skip to main content

Tips på hur du skapar en bra företagsprofil på Instagram

Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag. Och användarna ökar stadigt varje år. Detta gör att konkurrensen om följarna ökar och du måste använda alla knep du kan för att fånga de som besöker er profil. Här har vi samlat flera tips som kan hjälpa dig att optimera er Instagramprofil, så ni får ut det bästa möjliga av företagskontot.

Vad gör Instagramprofilen för ert varumärke?

Visar er profil tydligt vad det är för företag, vad som erbjuds eller varför besökaren ska börja följa? Det kan vara väl värt att investera lite tid på att ge profilen lite extra kärlek för att se till att den representerar företaget och ökar på följarantalet. Profilen kan vara den första kontakten en potentiell följare eller kund får med varumärket. Så tänk dig in i hur du på kortast möjliga tid kan förklara vad företaget har att erbjuda.

Så hur går du till väga? Här kommer en liten guide med små tips på vägen

För att lättast kunna hänga med i alla steg i hur du uppdaterar profilen kan det vara bra att du nu öppnar upp din app för Instagram. Följ sedan dessa steg:

Steg 1 Klicka på ”redigera profil” på profilsidan.
Steg 2 Nu är du inne i redigeringsläge och kan börja ändra.

Innan du börjar fundera på vad du ska skriva vill vi förklara alla delar som profilen består av

1. Profilbilden

Här rekommenderar vi att du använder företagets logotyp som profilbild. Måtten för bilden är 180×180 pixlar (vi rekommenderar dock 300×300 px). Får logotypen inte plats på ett snyggt sätt i cirkulär form så använd gärna en variant av logotypen eller om det finns något grafiskt i er profil. Profilbilden syns inte bara i profilen utan även i flödet så det är viktigt att den har hög igenkänningsgrad för företaget.

2. Namn

Fältet namn är inte samma sak som användarnamnet. Då många måste optimera sina användarnamn är det en bra idé att i detta fält använda hela företagsnamnet. Om du redan satt ert företagsnamn som användarnamn kan det vara bra att inkludera en variation av namnet eller sökord som du tycker är viktiga och som andra använder när de ska söka efter företag i er bransch. Fälten Namn och Användarnamn är de enda delarna i Instagramprofilen som är sökbara. Vilket betyder att det är av stor betydelse vilket namn du använder här. Det kan exempelvis vara er företagsnisch eller den produkt/tjänst ni säljer. När du känner att du har hittat rätt sökord, lägg till detta som namn i biografin. Vill du läsa mer om det alternativa namnet kan du göra det här.

3. Användarnamn

Detta är företagets identitet på Instagram, det är @namnet som ingår i profiladressen. Även en del av URL:en (www.instagram.com/användarnamn). Använd ett enkelt och tydligt namn som gör det lätt för användare att hitta företaget.

Tips: Använd gärna samma användarnamn i alla sociala kanaler, det gör det lättare för kunder att hitta företaget och underlättar när du ska marknadsföra alla kanaler.

Genom att optimera namnet blir vi inte bara sökbara när någon skriver in Odd, utan också på orden ”marknadsföring” och ”företag”.

4. Biografi

Här har du 150 tecken på dig att förklara vad det är för företag och vad som erbjuds. Visa upp vad som är unikt med företaget och få era besökare att bli intresserade så de vill följa er.

Tips! Tänk på att allt kanske inte syns direkt i profilen. Beroende på hur du bygger upp din text är det olika mycket som syns innan besökaren måste klicka på ”mer” för att se hela biografin.

5. Länkar

När du besöker ditt Instagram-konto och trycker på ”Redigera profil”-knappen, kommer du att märka att länkmenyn har genomgått en uppdatering för 2023. Nu har du möjlighet att inkludera upp till fem externa länkar i din profil, inklusive möjligheten att länka till ditt Facebook-konto. Det är dock viktigt att notera att dessa externa länkar också räknas mot den totala kvoten för länkar som är tillåtna i din profil.

6. Kategori

När du har en företagsprofil på Instagram (vilket vi rekommenderar) kan du kategorisera verksamheten. Denna presenteras under ert namn och gör att besökaren snabbt förstår vad ni gör. Att kategorisera verksamheten ger dig mer plats till annat i biografin, då du inte behöver nämna denna information igen. Därmed sparar du på antalet tecken. Vissa kategorier påverkar utbudet av musik som du kan använda dig av till dina inlägg. Upptäcker du att musikbiblioteket är begränsat kan du testa att ändra kategori.

7. Kontaktalternativ

Företagsprofiler kan innehålla kontaktknappar som tillåter besökare att ringa, maila eller få en vägbeskrivning. När du lägger till adress, telefon och e-post i profilen så visas dessa under biografin. En smidig funktion som gör att era kontaktuppgifter inte behöver ta upp onödig plats i er biografi.

Tips till Biografin

Det sägs att det finns två sorters personer på Instagram – de som söker inspiration och de som söker information. Vilken av dessa tillhör din målgrupp? Söker de mest inspiration inom er bransch eller mer information? Vi förklara det mer nedan.

Om ni har en besökare som söker inspiration
Tala om hur ni hjälper till eller inspirerar era följare. Formulera dig så att det handlar mer om dem än om företaget. Genom att skriva en biografi som talar direkt till målgruppen kommer du locka fler engagerade följare. Dessa kommer mer sannolikt att både gilla och kommentera era bilder och därmed också öka engagemanget.

Citat kan vara ett bra sätt att uttrycka en idé eller skapa en känsla av samband med likasinnade människor. Du kan använda ett uttryck, en rad från ett dikt eller låt eller en fras som kommer betyda något för era potentiella följare. Var dock noga med att ge kredit om du citerar någon rakt av.

Om ni har en besökare som söker information
Dessa tenderar att inte läsa hela profilinformationen, utan vill snabbt kunna skanna av innehållet. Ett tips här är att använda radbrytningar och emojis för att enkelt få fram budskapet. På @odd.se använder vi detta vilket gör det tydligt och enkelt att ta till sig informationen. Vi pratar mer om emojis senare.

ERNST Form använder sig att ett citat från Ernst Kirchsteiger som även är återkommande i deras produkter. De bygger vidare på en den känsla Ernst förmedlar genom TV:n som är vänlig och härlig.
Clean Lifestyle talar på ett lätt och överskådligt sätt om vad hon gör med hjälp av radbrytningar och emojis. På så vis blir informationen väldigt enkel att ta till sig.

Addera klickbara länkar i texten för att nämna relaterade konton eller företagets #hashtags.

När du inkluderar en ”#” eller ”@” i biografin blir den per automatik klickbar. På detta sätt kan du leda besökaren till en hashtag eller annan profil. Du kan till exempel på din privata profil länka till företagsprofilen eller tvärt om. Sköter du en större profil som exempelvis H&M kan du också använda detta som ett tillfälle att länka till andra företagskonton som @HMHome.

Att placera hashtags i biografin gör inte profilen mer sökbar, men det är ett bra sätt att dela företagets hashtag och bjuda in andra att använda den. Tänk dock på att inte använda hashtags som inte är direkt relaterade till företaget, då varje länk ger besökaren en möjlighet att klicka sig iväg ifrån profilen.

Moo använder sig av av en hashtag i sin biografi för att visa sina följare att de kan använda den för en chans att synas på deras konto.
Svanfeldts Coffee har valt att tagga grundarna till företaget i sin biografi. Det ger följarna en ännu större inblick hos de som äger företaget och deras hjärtefråga.

Lek med emojis

En emoji kan innehålla väldigt mycket information i bara ett tecken, det är att bra sätt att markera varumärkets personlighet och bidra med viktiga detaljer med små medel. De är också ett bra sätt att dela upp biografin rent visuellt. Om du känner att de flesta emojis är för små och söta för ditt varumärke, så försök hålla det enkelt som möjligt med en simpel bock.

Tips på bra emojis att använda
Location Pin:   Använd framför er adress/platsbeskrivning
Flagga: Bra sätt att markera er hemmabas.
Finger (som pekar ner): Använd framför sista raden i biografin som visar besökaren till er URL/Webbplats

Bonustips

Länkar i biografin

Lite högre upp i texten nämnde vi lite snabbt att du har upp till fem webbplatslänkar längst ner i profilen som era besökare kan klicka på och på så sätt ta sig till er hemsida eller annat viktigt innehåll. Samt att du kan ändra dessa hur ofta du vill för att anpassa den till inläggen.

Tycker du att det är krångligt att ständigt byta webbadressen i er bio kan du använda dig av något som heter Linkin.Bio av Later. På så sätt kan du anpassa länken till ert senaste inlägg automatiskt. Genom Linkin.bio kan du sätta en unik länk till varje inlägg. Detta gör det enkelt för dig att omdirigera era besökare till de specifika produkter eller sidor som du refererar till i ett enskilt inlägg. Följarna (och framtida kunder!) bläddrar i ert länkflöde som en tidning eller katalog och kan gå flera bilder tillbaka och ändå hitta till rätt länk till det anpassade innehållet eller produkten online. Det går också att göra en ny sida på er webb där ni enkelt kan uppdatera länkarna efter aktuellt innehåll, precis som vi gör i Odds profil.

Tips: Ett annat alternativ till Linkin.Bio av Later är Linktree, ett enkelt verktyg att använda för att få ännu fler länkar i er profil. 

Spara era bästa händelser på Instagram som höjdpunkter i profilen

En av de största och mest spännande tilläggen i profilen på Instagram är Höjdpunkter. Här kan du spara era allra bästa Instagramstories (de där bilderna som annars försvinner efter ett dygn). De kommer då att visas under er biografi och spelas upp som en samlad story när någon klickar på dem. Och de ligger där tills du väljer att ta bort dem. Du kan tänka dig dessa som en filmtrailer för ert flöde på Instagram. Ett perfekt sätt att visa de allra bästa delarna av varumärket för nya profilbesökare. Höjdpunkterna gör att ni kan dela med er av mycket mer än ni kan med bara några meningar i biografin. Därför kan det vara smart att strategiskt anpassa dem efter kategorier. Ni kan exempelvis ha olika händelser för marknadsföring av produkter, information om företaget, svara på vanliga frågor, visa referenser eller bjuda in besökaren bakom kulisserna.
Här är tre olika exempel på hur ni kan kategorisera och profilera händelserna:

GLOWiD använder sig av lekfulla omslag till sina händelsegalleri i form av färger och ikoner. 
Caia Cosmetics har använt sig av foton i sina händelser samt anpassat dessa efter kategorin, vilket också tydliggör vilken slags information man får av att klicka på vardera händelse. De har kategoriserat händelserna efter unika produkter där man kan gå in och få reda på mer om varje specifik produkt.
Oh La Moon använder sig av en enkel och stilren design på sitt galleri som följer färgerna i deras flöde. 

Så här skapar du era höjdpunkter

Det finns två sätt att lägga till bilder i era höjdpunkter. Om du har bilder under stories just nu så lägger du till dem på följande vis.

Steg 1 Klicka på profilbilden för att få upp era stories
Steg 2 Klicka på ”Markera som höjdpunkt”
Steg 3 Välj vilken höjdpunkt du vill lägga bilden i alternativt skapa en ny

Om du vill lägga till gamla bilder gör du på följande vis.

Steg 1 Välj vilken händelse du vill uppdatera genom att trycka och hålla kvar en kort stund eller gå in på händelsen och klicka på de tre punkterna (alternativt trycka på pluset om du vill skapa en ny händelse)
Steg 2 Välj ”Redigera höjdpunkt”
Steg 3 Välj ”Händelser”, markera de bilderna du vill lägga till i höjdpunkten och klicka sedan på ”Klart”

Du väljer omslag på händelsen på följande vis:

Steg 1 Klicka och håll kvar en kort stund på den händelse där du vill redigera omslaget
Steg 2 Välj ”Redigera höjdpunkt”
Steg 3 Klicka på ”Redigera omslag”
Steg 4 Klicka på bildgalleri ikonen och välj från ditt kameraalbum vilken bild som ska vara omslag på händelsen.

Tips: Det är snyggt om omslagsbilderna följer en röd tråd, kolla gärna exemplen högre upp igen för idéer.

Dags att uppdatera!

Vi hoppas att du nu, med alla nya idéer i bagaget, känner dig mer än redo att skapa en profil som visar upp det bästa av företaget och som får besökarna att gilla, följa eller klicka. Lycka till!

Sociala medier
– vilka kanaler ska du välja?

Varsågod! En guide som förklarar vilka sociala medier som finns och hur de kan användas i er marknadsföring.

Ladda ner