Skip to main content

Tips på hur du väljer rätt sociala medier att jobba med

Vilka kanaler ska jag använda? Alla? Är Instagram och LinkedIn något för mig? Frågorna är ofta många när det gäller val av kanaler. Som företag är det inte lätt att veta vart verksamheten mår bäst av att synas. Så hur ska du tänka? Här kommer mina tips på hur du väljer rätt.

Vem är det du vill prata med?

Innan du kommer till själva valet vill jag att du tänker igenom vem det är du vill nå. För vill du exempelvis nå kvinnor i åldern 25-35 eller män i åldern 40-55 eller ungdomar 15-20. Då kan det vara olika kanaler du ska fokusera på. Så ta reda på vem du vill nå och vilka kanaler de främst använder. I statistikrapporten Svenskarna och Internet 2018 hittar du statistik på vart du hittar män respektive kvinnor och olika ålderskategorier. Bara för att exempelvis LinkedIn har betydligt färre användare när man ser på hela befolkningen, 12-65 år, så kanske majoriteten av din målgrupp finns där?

Bild, text eller video – vad passar bäst?

En annan del du bör tänka igenom är vart din produkt/tjänst bäst kommer till sin rätt. Är det via bild, text eller video? Eller är det en kombination? Alla kanaler har sin nisch, även om många kanaler går mot att erbjuda flera eller alla format. Men på Instagram är det exempelvis extra mycket fokus på bilder och video. På Pinterest är det enbart bilder. På YouTube är det video som är i fokus. Twitter handlar främst om texten. På Facebook och LinkedIn är både text och bild/video viktiga även om bilden/videon är det som ofta fångar uppmärksamheten först. Men den måste följas upp med en bra text för att det ska bli lyckat. På Instagram får du också bättre resultat om du följer upp bilden med en bra text. Men det finns de konton som lyckas genom att enbart ha snygga bilder som förmedlar mycket känslor och väcker engagemang.

Vad är du bra på?

Det är också viktigt att tänka igenom vad du själv tycker är kul. Gillar du att fota? skriva? eller göra videos? Tycker du det är kul att skapa videos ska du så klart satsa på det. Det är en grundförutsättning för att det ska bli bra, att du själv tycker det är kul. Känner du att du inte är tillräckligt bra, det är något annat det. Gå en utbildning då och se till att bli bättre. Träna! Ingen är proffs från början, vi har alla varit nybörjare och börjat från grunden. Det som är avgörande för att lyckas är uthållighet, bra innehåll och att du är social. Sen om du exempelvis inte är en fantastisk fotograf till att börja med, det kommer om du bara ger det en ärlig chans och gör allt du kan för att bli bättre. Inspireras av andra, ta hjälp av utomstående, prova dig fram och ge inte upp. Sociala medier är ett långsiktigt byggande av varumärke och måste få ta tid.

Vilka kanaler är populärast i Sverige?

Om du tittar på bilden i toppen så är det statistik ur Svenskarna och internet 2018. Det gäller svenska befolkningen 12-65 år. Där ser vi att Facebook fortfarande är i toppen. Men läser du rapporten syns det att dagliganvändandet av Facebook minskat. Instagram har däremot ökat på alla punkter. Många upplever att det är svårare att nå ut via Facebook och väljer därför bort den kanalen allt mer. Jag tror fortfarande att det går att nå ut bra via Facebook men kanalen kräver mycket jobb och en bra strategi. Det gör egentligen alla kanaler men möjligen att den kräver lite mer idag. Och kanske är det inte så konstigt då det fortfarande är den mest använda och en av de äldsta sociala medierna.

Så vilka kanaler väljer du?

Om du sammanställer det du kommer fram till under punkterna ovan. Vem är det du vill nå och i vilka kanaler finns de främst? Hur presenteras din verksamhet bäst? Med text, bild, video… eller fungerar det kanske med alla? Vilka kanaler tycker du är kul att jobba med? Vad skulle du behöva/vilja lära dig mer om?

Generellt sett skulle jag säga så här, självklart finns det undantag. Men om jag ser till hur det ser ut för de många. Om du jobbar mot företag så tycker jag bestämt att du bör ha LinkedIn och troligen Instagram. Har du möjlighet att jobba med en kanal till blir det förmodligen Facebook. Riktar du dig mot privatpersoner blir det med stor sannolikhet Facebook och Instagram. Men kanske söker du partners och leverantörer och på så vis även behöver finnas på LinkedIn. Riktar du dig specifikt till kvinnor och har produkter som gör sig väldigt bra på bild, då skulle jag även överväga Pinterest. Riktar du till till yngre män och det du erbjuder kommer bra fram i text skulle jag även kika på Twitter som komplement.

Vill du skapa en form av community kring det du erbjuder, ett ämne eller ditt företag så har du möjlighet att skapa grupper via både LinkedIn och Facebook. Grupper är ett väldigt bra sätt att nå ut och skapa engagemang. Det kan också tala för att en av dessa kanaler kan passa bra.

Men tänk på att välja en kanal som är din huvudkanal och sen kanske en eller max två till som du aktivt jobbar med. Det tar mycket tid och resurser så välj hellre färre och gör dem riktigt bra innan du väljer till fler kanaler.

Ett sista tips!

Oavsett vilka kanaler du väljer att lägga fokus på så kan det vara en bra idé att registrera konton i alla kanaler och använda samma namn i alla. På så vis säkrar du namnet i alla kanaler så ingen annan kan välja det. Dessutom blir det enklare för dig att marknadsföra ett namn oavsett kanal. Sen får du vara lite kreativ i hur du lägger upp de kanaler du inte kommer att arbeta med. Lägg upp bilder, texter eller en video så där finns något som presenterar dig och ditt företag men kanske till och med hänvisar dem till den kanal där du är mest aktiv.

Rådgivning

Känner du dig fortfarande osäker på vilka kanaler du bör satsa på? Jag håller utbildningar i ämnet och jag erbjuder även enskild rådgivning. Du kan boka telefon-, mail- och onlinerådgivning. Du kan boka en inspirationstimme eller flera timmar, beroende på vad du behöver hjälp med eller vad som passar dig. Hör av dig till nina@odd.se om du är intresserad så berättar jag mer.

Prenumerera på mer tips till din marknadsföring

Du kan välja att avfölja utskicken när du vill. Din mailadress kommer inte att delas med tredje part eller användas för något annat än dessa mailutskick.