Välj rätt färger för ditt varumärke med färglära
Färglära handlar om hur färger påverkas av varandra och hur de uppfattas av människor. Genom att ha grundläggande kunskaper i färglära kan du välja färger på ett strategiskt sätt för att förstärka varumärkets budskap och den känsla du vill förmedla. Här är vår guide till hur du väljer färger.
Varma och kalla färger
Man brukar dela in färgerna i varma och kalla färger och de finns på varsin halva av färgcirkeln. De varma är röd, gul och orange. De anses utstråla energi, passion och lycka men kan också agera som en varning eftersom de drar till sig mycket uppmärksamhet. De kalla färgerna är grön, blå och lila. De kan ha en lugnande effekt och upplevas som trygga, pålitliga och professionella.
De olika färgernas effekt
Utöver egenskaper som varma respektive kalla färger så finns det också egenskaper för varje enskild färg. Färgerna kan påverka oss människor psykologiskt på olika sätt och framkalla vissa känslor eller beteenden. Sen kan det variera från person till person. Nedan beskrivs hur de flesta brukar uppfatta färgerna.
Röd
Rött kan stå för energi, kraft, styrka, spänning och kärlek, men även för ilska, fara och varning. Att titta på färgen sägs kunna trigga aptiten och just därför passar det bra för varumärken som har med mat att göra. Den röda färgen är också bra att använda för att dra till sig uppmärksamhet eller uppmana till något.
Orange
Orange ger ofta känslan av energi, entusiasm, glädje, optimism, lekfullhet och gemenskap. Precis som rött kan orange dra till sig uppmärksamhet men är lite mindre intensiv.
Gul
Gult kan stå för optimism, glädje, vänskap och kommunikation. Den gula färgen kan hjälpa dig att fokusera och att vara mer kreativ. Samtidigt kan för mycket av färgen göra dig orolig och rastlös.
Grön
Grönt representerar ofta naturen, hälsa, välmående, lugn och hållbarhet. Färgen kan användas för att skapa lugn och avkoppling då den sägs kunna reducera stress. Det är en populär färg för varumärken som är miljömässigt hållbara på grund av kopplingen till naturen.
Blå
Blått ger ofta en känsla av stillhet, lugn, pålitlighet, trygghet och stabilitet, men för mycket av den kan ge ett kyligt intryck. Blått är den färg som flest har som favoritfärg och det är även en vanlig färg för varumärken, särskilt inom finans och teknologi.
Lila
Lila associeras ofta med rikedom, kreativitet, visdom, spiritualitet och mystik. Mörka nyanser av färgen kan användas för att skapa en lyxig och exklusiv känsla, medan ljusa lavendelnyanser ger ett lugnare intryck som kan förknippas med kreativitet och lekfullhet.
Rosa
Rosa representerar ofta femininitet, omtanke, lekfullhet och fantasi. Vid fel tillfälle kan rosa uppfattas som barnsligt och gulligt men används ofta av varumärken som riktar sig till kvinnor eller barn. Färgen kan också användas när du vill skapa en känsla av omtanke och omsorg.
Svart
Svart används ofta för att visa makt, auktoritet, elegans, lyx och sofistikation, samtidigt som det också kan upplevas som dystert eller mystiskt. Det är en bra färg för att skapa ett modernt uttryck eller för att förmedla lyx.
Vit
Vitt associeras ofta med renlighet, enkelhet, ärlighet, minimalism, neutralism och oskuld. Den är vanligt förekommande i design för att skapa minimalism och kan även skapa en exklusiv och elegant känsla. Vitt kan med fördel kombineras med andra färger för att bidra till balans.
Färgkombinationer
Med kunskaper om färglära är det också lättare att kombinera färger med varandra. Att titta på en färgcirkel kan vara till hjälp när du ska hitta färger som passar bra ihop. Det finns några olika principer för kombination av färger som du kan utgå från. Den första är att välja monokroma färger. Det innebär att välja en enda färg och plocka ut flera nyanser av den, vilket ger ett lugnt och harmoniskt uttryck. Vill du addera någon mer färg men fortfarande behålla harmonin kan du istället välja analoga färger. Du hittar dem genom att välja en färg och sen ta de två som ligger på varsin sida om den i färgcirkeln.
För att skapa dynamik kan du välja färger med större kontrast till varandra. Genom att välja komplementära färger, vilket är två färger som ligger mittemot varandra i färgcirkeln, blir resultatet intensivt och drar till sig blicken. Ett annat alternativ är triadiska färger som är lite mer balanserade än komplementära färger. Dem hittar du genom att välja tre färger som är jämnt fördelade i färgcirkeln.
Att välja färger för ett varumärke
Se till att tänka strategiskt i valet av färger då de kommer påverka hur konsumenten uppfattar varumärket. Det finns flera aspekter att fundera över när du ska välja färger; ledord, målgruppen, branschen, konkurrenterna, psykologiska effekter, om de huvudsakligen ska synas i digitalt eller tryckt format etc. När vi skapar en grafisk profil väljer vi ut primära, sekundära och accentfärger där vi tar hänsyn till allt detta. Vi ser till att färgerna bidrar till budskapet, passar bra ihop och används på ett enhetligt sätt, allt för att öka igenkänningen. I en studie har det visat sig att färg kan öka igenkänningen av ett varumärke med 80% så det är med andra ord viktigt att välja rätt.
Behöver du hjälp med grafisk profil?
Läs mer här, eller hör av dig till hej@odd.se så berättar vi mer.