Komplett lösning till BRIOs Lekoseum

Vi har under våren hjälpt BRIOs Lekoseum med en ny digital närvaro och sammanställt deras grafiska profil. Ett kul och färgsprakande projekt. Det är inte så ofta vi får möjligheten att arbeta med så mycket färger och det är en konst att få till det så det fortfarande känns stilrent. I detta projekt sammanställde vi deras grafiska profil så det blir mer tydligt hur färgerna, logotypen och typsnitten ska användas. Vi tog även fram bildmanér och layout för annonser.

Det var viktigt att Lekoseum kunde hålla en egen linje men samtidigt tydligt visa kopplingen till BRIO. Museet drivs av en fristående stiftelse idag och har till uppgift att värna den del av Osbys kulturhistoriska arv som har sin grund i den svenska leksakstillverkningen. Från att ha varit enbart BRIOs officiella museum är de numera hela bygdens leksaksmuseum med utställningar av flera andra varumärken.

När profilen var på plats påbörjades arbetet med att bygga upp en ny webbplats. Webbplatsen är uppbyggd i WordPress och dess främsta uppgift är att informera besökare så de vet vad som gäller inför deras besök. Men även berätta mer om historien så alla som är intresserade kan ta del av den. Inom kort kommer även en e-handel att kopplas på där de kommer att sälja gamla BRIO-klassiker.

Efter lanseringen av webbplatsen höll vi en genomgång online så kunden på egen hand kan uppdatera innehållet.

Med vårt Start-up-kit för sociala medier kom de snabbt igång med Instagram och Facebook. Vi startade upp kanalerna, konfigurerade dem rätt och valde bra profil- och toppbilder. Vi fyllde även på en start på Instagram så där fanns ett gäng bilder i flödet till att börja med. De valde även att köpa till vår inspirationsguide där vi i en broschyr på åtta sidor ger tips och inspiration till deras flöden i dessa två kanaler. I guiden sammanställer vi färgkoder, typsnitt, bildinspiration till flödet, förslag på innehåll och teman, hashtags och strategiska tips på hur de ska tänka. Med uppstartade kanaler och denna inspirationsguide har de en strategi att följa och utgå från. Perfekt för att komma igång och skapa en bra närvaro i sociala medier.

Behöver du hjälp med din marknadsföring?

Läs mer nedan eller kontakta oss via hej@odd.se. Det går även bra att chatta med oss under arbetstid, klicka på pratbubblan nedan.

Ny och säljande hemsida
Sociala medier
Grafisk profil
Trycksaker

Prenumerera på marknadsföringstipsVarannan vecka kommer mina tips direkt till din mailkorg

Lär dig mer om sociala medier, hemsidor, trycksaker, kampanjer med mera. Du kan avfölja när du vill. Din information kommer inte att delas med tredje part.
/Nina på Odd