Rätt bildstorlek i sociala medier 2019

Du är inte ensam om att undra, vilka storlekar är det nu som gäller för bilder till Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube eller Twitter med flera? Här kommer en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda. Det finns även en sammanfattande pdf i slutet som du kan ladda ner och printa ut. Sätt upp den synlig på kontoret eller spara i datorn/mobilen.

Varför ska jag anpassa bilderna?

Du gör dig själv en stor tjänst genom att anpassa storleken på bilderna till dina sociala medier. Du slipper dels råka ut för att delar av bilden beskärs bort eller blir pixlig, samt att du nyttjar hela skärmytan. Så se till att anpassa bilden efter kanalernas rekommendationer och ge innehållet möjligheten att vara så bra som det bara kan vara. Häng med i guiden nedan så slipper du onödiga missar i din kommunikation.

Rätt bildstorlekar på Instagram 2019

Att optimera bilder för Instagram brukade vara rätt enkelt då Instagram tidigare bara tillät en orientering för foton och videos. Med tillägg som Instagram Stories, IGTV, Instagram Live och många fler blir det mer att hålla reda på. Här hittar du all information du behöver för att optimera storlek och bildförhållande mellan dina foton och videoklipp.

 

Bildstorlek instagram profilbild 2019

Profilbilden 180 x 180 px. Får en cirkelform efter uppladdning.

När du delar foton och videoklipp på Instagram finns det två huvudpunkter att ha i åtanke: Bildförhållande och storlek. Bildförhållande avser bredden på en bild i förhållande till dess höjd. Det uttrycks som ett förhållande som 4:5 eller 9:16, där den första siffran representerar bredden och den andra siffran representerar höjden.

Storleken avser antalet pixlar som utgör bredden och höjden av ditt foto eller video. Liksom bildförhållande uttrycks storleken i två tal, den första representerar bredden och den andra representerar höjden. Generellt så stödjer Instagram foton och videor som har en bredd mellan 320 px och 1080 px.

Instagram Bildstorlekar i flödet 2019

Bilder och videor i flödet:
Liggande 1080 x 608 px (1.91:1)
Kvadratisk 1080 x 1080 px (1:1)
Stående 1080 x 1350 px (4:5)
Både bilder och videor i Instagramflödet kan delas med en kvadratisk, horisontell och vertikal riktning. De godkänner alla storlekar mellan 608 x 1350 px men i videor sägs det vara bäst att vara så nära en storlek på 1080 x 1080 px som möjligt (1:1)

 

Bildstorlekar i instagram stories 2019

Stories (1080 x 1350 px) eller 1080 x 1920 px (9:16)
Vad det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra vilket innebär att delar av din Story riskeras att beskäras bort. Tänk därför på att inte lägga viktig info för långt ut i kanterna på bilden.

 

Bildstorlekar Instagram IGTV och LIVE 2019

IGTV 1080 x 1920 px
Dina IGTV-videor kan visas i både vertikal och horisontell riktning. Något annat att tänka på är storleken på ditt IGTV-omslagsfoto. För detta rekommenderar Instagram en storlek på 420 x 654 px. (1:1.55)
Din IGTV-video måste vara i MP4-format och kan vara mellan 15 sekunder och 10 minuter lång. Större konton och verifierade konton kan ladda upp videor som är upp till 60 minuter långa, men då måste de laddas upp ifrån en dator.
Live 1080 x 1920 px (9:16)
Liksom IGTV filmas Live vertikalt. Men medan IGTV är förinspelat sänds Live-videor direkt från din mobila enhet, så bildformatet blir alltid skärmens bredd och höjd (som vanligtvis är 9:16). Eftersom du inte kan manuellt ändra storlek eller bildförhållande är det inte mycket att fundera över.

Rätt bildstorlekar på Facebook 2019

Bildstorlekar Facebook 2019

Filtyp: jpeg eller png*
Profilbild 180 x 180 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Din profilbild visas i 170 x 170 px på stationära datorer, 128 x 128 px på smarttelefoner och i 36 x 36 px på de flesta featuretelefoner. 
Omslagsbild 820 x 360 px
Ditt omslagsfoto visas i 820 x 312 px på stationära datorer och 640 x 360 px på smartphones. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta och längsta höjden bilden kommer visas i, d.v.s 820 x 360 px. Tänk dock på att ha det mest väsentliga i mitten så att alla information syns oavsett vilken enhet användaren använder. Observera att på din privata profil så täcks en del av din omslagsbild av din profilbild.
Omslagsbild för evenemang 1920 x 1005 px (ca 2:1)
Liggande bild i flödet 1200 x 630 px
Kvadratisk bild i flödet 1080 x 1080 px

*För profilbilder och omslagsfoton med din logotyp eller text kan du få bättre kvalitet om du använder en PNG-fil.

Rätt bildstorlekar på LinkedIn 2019

Bildstorlekar LinkedIn 2019

Filtyp: JPG, PNG eller GIF
Profilbild 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning
Omslagsbild privatpersoner 1584 x 396 px
Omslagsbild företag 1539 x 768 px
Bild i flödet 1200 x 630 px

Rätt bildstorlekar på Twitter 2019

Bildstorlekar Twitter 2019

Profilbild 400 x 400 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild 1500 x 500 px (3:1)
Bilder i flödet 1024 x 512 px (2:1)
Bra att veta är att bilden som du postar egentligen kan vara i vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt att visas i ett liggande format (2:1). Det är först när användaren klickar på bilden som den kommer se hela storleken på bilden. Tänk därför på att delar av din bild riskeras att inte synas i förhandsvisningen om du inte använder ”rätt” format.

Rätt bildstorlekar på YouTube 2019

Bildstorlekar Youtube 2019

Profilbild 800 x 800 px (1:1) Kommer bli rund efter uppladdning.
Omslagsbild 2560 x 1440 px
Minsta säkra yta för text och logotyper: 1 546 x 423 pixlar. Större bilder kan beskäras i vissa vyer eller enheter.
Thumbnail för video 1280 x 720 px

Fri sammanfattande Guide att ladda ner

Bildguide sociala medier 2019